Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Ludzie / Artykuły / Rasowy przester - kilka porad

Rasowy przester - kilka porad

Efektów, które przesterowują sygnał gitary, jest na rynku niezliczona liczba. Wykorzystując różne z nich, gitarzysta może uzyskać tak wiele brzmień, że raczej trudno będzie nam to sobie wyobrazić.

Nic dziwnego, w końcu ustawienia każdego pokrętła, i przełącznika wpływają w jakiś sposób na barwę tonu, podobnie jak wpływa na to równocześnie technika naszej gry. A oto kilka porad, które warto mieć na uwadze, jeśli chcemy uzyskać rasowe, klasyczne brzmienie za pomocą efektów typu overdrive, distortion oraz fuzz!

1 Jest taka mądra zasada, znana nie tylko w świecie muzycznym, która mówi, że "mniej znaczy więcej". W przekładzie na język gitarowy znaczy to tyle, że im wyższą wartość ustawisz w efekcie dla parametru oznaczonego napisem DRIVE, tym bardziej przesterowany, ale też i bardziej płaski, będzie dźwięk. Krótko mówiąc, zwiększając poziom przesterowania, ograniczasz jednocześnie dynamikę sygnału i tym samym ograniczasz dynamikę swojej gry. W ogólnym miksie, podczas gry z zespołem na żywo albo w nagraniach, im więcej dodajesz przesteru, tym bardziej Twoja gitara wtapia się w tło - chociaż wydawać by się mogło, że instrument powinien być bardziej słyszalny. Być może zdaje Ci się, że z większą ilością przesterowania brzmisz niesamowicie, jednak to, co słyszy publika, to tylko większa ilość gitarowego "piasku" z głośników. Zmniejsz więc w kostce poziom przesterowania do absolutnego minimum, jakie potrzebujesz, aby zagrać tak jak trzeba. Posłuchaj różnych ustawień, a szybko dojdziesz do wniosku, że mniej przesteru oznacza większą dynamikę. Czyli mniej znaczy więcej.

2 Jeżeli grasz stylowego bluesa, to... zrezygnuj z kostek. Postaw na naturalne brzmienie z pieca. Czysta, lekko nasycona barwa ze wzmacniacza lampowego z odrobiną pogłosu sprężynowego to jest to, czego potrzebuje rasowy bluesman. Dzięki temu w gitarowym zgiełku nie zginie Twoja ciężko wypracowana artykulacja. Jeżeli grasz bluesowe dźwięki zaliczane do tych bardziej współczesnych, sięgnij po kostkę typu overdrive lub fuzz (w żadnym wypadku distortion), która przy niedużym poziomie parametru Drive posłuży Ci do dopalenia kanału wzmacniacza na wzór zwykłego boostera. Dzięki temu zachowasz mocne, lekko saturowane brzmienie i ewentualnie będziesz mógł podkręcić poziom przesterowania, gdy wpadnie Ci do głowy pomysł na zagranie szaleńczej solówki z włączoną dalej kaczką albo delayem.

3 Magia starych urządzeń mocno działa na każdego gitarzystę. Dlatego niektórzy z nas skłonni są płacić grube sumy za klasyczne efekty fuzz, w których konstruktorzy montują kultowe tranzystory germanowe. I tutaj uwaga: kupowanie w ciemno urządzenia na tranzystorach germanowych przypomina trochę grę w rosyjską ruletkę. Albo trafisz na dobry egzemplarz, albo bzyczące pudełko. Często różne egzemplarze tego samego modelu brzmią zupełnie inaczej. Najlepiej więc będzie podłączyć własną gitarę do wybranego efektu jeszcze przed zakupem i porównać kilka egzemplarzy. Tranzystory germanowe? Nie wiesz, co to jest, i nie grałeś nigdy z klasycznym fuzzem pod nogą? Koniecznie musisz spróbować - albo zakochasz się w tym brzmieniu, albo nigdy więcej do niego nie wrócisz.

4 Tajną sztuczką stosowaną przez gitarzystów ceniących klasyczne brzmienie przesteru jest włączenie kostki fuzz opartej na tranzystorach germanowych w łańcuchu efektowym przed efektem overdrive z ustawionym niedużym poziomem przesterowania. Jeśli już to zrobisz, dopasuj poziom wyjściowy z efektu overdrive do poziomu sygnału na kanale czystym wzmacniacza. Odpowiednio ustawisz te parametry i... bingo! Masz w głośnikach rasowe, klasyczne brzmienie niczym heros gitary sprzed lat!

5 Zamiast uruchamiać efekt distortion z wysokim poziomem przesterowania, spróbuj włączyć jednocześnie kilka kostek typu overdrive ustawionych w łańcuchu, jedna po drugiej. Dla każdego z tych efektów możesz zaaplikować niski poziom przesterowania, a do tego ustawić osobno barwę tonu. Przy właściwej kombinacji ustawień parametrów uzyskasz bardziej otwarte brzmienie przesteru. Takie łączenie efektów może przynieść dużo ciekawsze rezultaty, a tym samym bardziej oryginalne i wyróżniające Cię brzmienie, niż gdybyś uruchomił pod nogą jeden z popularnych na rynku efektów distortion.

6 Pokombinuj z kolejnością ustawienia kostek podłogowych w swoim pedalboardzie. Nie ma tutaj żadnych określonych reguł, jednak kostkę typu fuzz zazwyczaj najlepiej ustawić na samym początku łańcucha, tuż za gitarą, a przed pedałem wah-wah. Wtedy efekt lepiej współgra z regulacją głośności w gitarze, zaś w końcowej pozycji zyskujesz bardziej soczyste brzmienie. Zresztą można to zrobić odwrotnie i dlatego na pewno warto poeksperymentować, gdyż efekty zniekształcające sygnał brzmią nieraz zupełnie inaczej w różnych punktach łańcucha efektowego.

7 Pamiętaj o tym, że masz do dyspozycji regulację barwy w gitarze. Jest to często klucz do własnego brzmienia. Ustawienie barwy tonu w instrumencie, szczególnie gdy zredukujemy ilość tonów wysokich, znacząco wpływa na to, jak będzie brzmiał efekt fuzz czy overdrive uruchomiony pod nogą. Za pomocą samego pokrętła TONE w gitarze można zmieniać brzmienie w odniesieniu do różnych części utworu lub kolejnych kawałków. To samo dotyczy ustawień barwy w efektach, o ile są one w taką regulację wyposażone.

Do dyspozycji masz ogromną paletę barw i tylko od Ciebie zależy, jak z niej skorzystasz. Nikt w końcu nie mówi, że każdą gałkę najlepiej odkręcić do oporu w prawo, by uzyskać najlepsze brzmienie. Zazwyczaj jest wręcz przeciwnie.

Tomasz Hajduk

Atoma Dark Tranquillity

Giganci szwedzkiej sceny melodyjnego death metalu od blisko piętnastu lat nie splamili się słabym wydawnictwem.

Gramy dalej

9 /10
Snakes of Eden CETI

Dwa lata po znakomitym albumie "Brutus Syndrome" CETI powraca z kolejnym mocnym uderzeniem zatytułowanym "Snakes Of Eden".

Gramy dalej

9 /10
Green Day ocena 8
Revolution Radio
Gatunek: Pop punk
Hunter ocena 3
NieWolnOść
Gatunek: Metal
Ghost ocena 9
Popestar
Gatunek: Heavy metal
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Daniel O’Sullivan. Muzyk nowej ery

Dziwna i niewypowiedziana magia roztacza się wokół wszystkich projektów muzycznych, w których dotąd uczestniczył Daniel O'Sullivan. To muzyk nowej ery, którego talent eksplodował na początku pierwszej... Gramy dalej

Kingston Wall i Petri Walli. Fińska progresja, której nie było

Zagramy w skojarzenia? Wypowiem dwa słowa, a wy następnie podacie kolejne, które będą do nich pasować. Finlandia i muzyka rockowa. Nightwish! Apocalyptica! Children of Bodom! Amorphis! Leningrad Cowboys!

...
Gramy dalej
Ufomammut - 7.11.2016 - Lipsk (Niemcy)

Ufomammut zamyka cykl koncertów związanych z ostatnim albumem "Ecate". Jeden z ostatnich na krótkiej europejskiej trasie odbył się w Lipsku.

Gramy dalej
Skillet - 28.11.2016 - Kraków

Dwa pełne kluby przywitały w Polsce zespół Skillet, który już od 20 lat nagrywa muzykę dla fanów chrześcijańskiego rocka. My postanowiliśmy zobaczyć grupę w Krakowie.

Gramy dalej
Organek - 26.11.2016 - Rzeszów

Organek kontynuuje promocję swojego nowego albumu podróżując po Polsce. Tym razem zawędrowaliśmy za nim do Rzeszowa.

Gramy dalej