Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Artykuły / Klucze zwykłe i blokowane

Klucze zwykłe i blokowane

Fakty są takie: bez względu na to, na jakiej grasz gitarze, Twój instrument od czasu do czasu się zwyczajnie rozstraja. Może to dotyczyć jednej albo nawet wszystkich strun. Dzieje się tak z różnych powodów i nawet najdroższy, najlepiej wyposażony instrument trzeba co jakiś czas porządnie nastroić.

Jeżeli uważniej przyjrzymy się całej sprawie, okaże się, że kłopoty ze stabilnością stroju najczęściej pochodzą z miejsc stycznych w instrumencie. Mówiąc o miejscach stycznych, mamy na myśli przede wszystkim mostek i siodełko. Wspominaliśmy o tym parokrotnie w naszym magazynie, więc tym razem przypomnijmy tylko, że jeżeli gitara traci strój, najczęściej przyczyną jest blokowanie strun w rowkach siodełka na gryfie. Pomoże tutaj lekkie rozpiłowanie otworów, przez które przebiegają struny w siodełku, lub montaż np. siodełka grafitowego (możesz spróbować też sztuczki z ołówkiem).

To samo dotyczy mostka. Jeżeli struna się przesuwa lub, co gorsza, zrywa, warto wybrać się po poradę do lutnika, który przyjrzy się elementom mostka, z którymi stykają się struny, i ustawi ich właściwe pozycje, a jeśli trzeba, to nawet podpiłuje ostre krawędzie. Pamiętajmy też o podpórkach, czyli o tzw. drzewkach, których struny dotykają przed kluczami na główce i mogą się po nich przesuwać, jak również o tym, że struny nawinięte na kluczu mogą ślizgać się po powierzchni centralnej części stroika, szczególnie jeśli nie zostały do końca poprawnie nawinięte.

Wprawdzie każdy gitarzysta ma swój własny sposób nawijania strun na zwykłych kluczach gitarowych, ale tym, którzy wcześniej nigdy tego nie próbowali, przypomnijmy stosowany przez wielu gitarzystów i w większości przypadków najbardziej skuteczny sposób nawijania strun. Cała zabawa polega na przeciągnięciu struny przez otwór w słupku klucza i zagięciu jej w prawo po to, by się tak łatwo nie wysunęła z powrotem. Następnie, w czasie naciągania, należy jeden raz owinąć strunę wokół słupka ponad otworem, przez który ją przeciągnęliśmy, i owinąć jeszcze dwa razy poniżej wspomnianego otworu. Przy kluczach, których słupki zwężają się od góry i od dołu do środka, w ten sposób zaciśniemy zwoje wokół przełożonego fragmentu struny, co lepiej zabezpieczy przed wysuwaniem się jej końcówki ze słupka stroika. Jeżeli ograniczymy liczbę nawinięć do trzech i zadbamy o to, by kolejne nawinięcia nie przecinały się ze sobą, ograniczymy ryzyko ślizgania się nawiniętej struny po słupku. Po założeniu całego kompletu należy solidnie naciągnąć każdą ze strun z osobna (na tyle delikatnie, by ich nie zerwać) albo przynajmniej przez parę minut pograć bluesa bądź deathmetalowe riffy - koniecznie z mocnymi podciągnięciami i atakiem, by struny właściwie się rozciągnęły - ponownie nastroić gitarę do wskazań elektronicznego tunera, powtarzając cały proces, aż gitara zacznie stabilnie trzymać poprawny strój.

Taki sposób przygotowania strun do gry w większości przypadków gwarantuje nam możliwość wyjścia na scenę z pewnie nastrojoną gitarą w ciągu kilku/kilkunastu minut po założeniu nowego kompletu bez obawy o to, że instrument zaraz się rozstroi. Ponieważ zawsze staramy się podpowiadać Wam najlepsze rozwiązania, powiedzmy teraz, że znacznie lepszym rozwiązaniem w przypadku gry na gitarze z systemem tremolo jest montaż kluczy blokowanych, których zadaniem jest zapobieganie wysuwaniu się końcówki struny z otworu w maszynce. O ile ktoś nie jest wybitnie zagorzałym wielbicielem sprzętu vintage i nie trzyma się kurczowo, przyznajmy, nie zawsze doskonałych konstrukcji sprzed lat, na rynku znajdzie tego typu klucze w kilku odmianach, które nadają się do montażu w różnych instrumentach. Przed kupnem warto upewnić się, że dany model będzie pasował do naszej gitary, a jeśli mamy wątpliwości, zapytajmy o to lutnika. Jeżeli nasz instrument nie odbiega specjalnie konstrukcją od typowych modeli, kupno kluczy z blokadą nie będzie problemem. Niektóre modele kluczy blokowanych mają zróżnicowaną, stopniowo niższą wysokość słupków. Pozwala to w gitarach stratopodobnych zrezygnować z puszczania strun pod tzw. drzewkami, które naprowadzają je na otwór w stroiku bez obawy, że struna się wysunie albo ułoży pod niewłaściwym kątem za siodełkiem, tracąc brzmienie.

Początkujący gitarzyści często sądzą, że blokada w kluczach tego typu służy do unieruchomienia całego klucza po nastrojeniu instrumentu. To działa zupełnie inaczej! Zasada działania blokowanych kluczy - na przykładzie firmowych marki Fender - polega na tym, że w środku słupka jest wydrążony od dołu otwór do dziurki, przez którą normalnie przekłada się strunę i tam umieszczony jest element dociskowy z gwintem, nazwijmy go kołkiem. Po przełożeniu struny ów kołek dociskowy dokręca się od dołu specjalnym pokrętłem, tak aby kołek docisnął strunę w otworze i tym samym uniemożliwił jej przesuwanie. Dzięki temu końcówka struny jest mocno zablokowana i, co więcej, nie trzeba wielokrotnie owijać struny na słupku, bowiem wystarczy zrobić to raz, by nastroić gitarę, co zapewni jeszcze większą stabilność, gdyż struna nie będzie się ślizgać ani przesuwać.

W przypadku kluczy blokowanych, naciągamy strunę po przełożeniu jej przez otwór, by nie była luźna, i blokujemy, dokręcając zacisk. Można dzięki temu wykonać podczas strojenia tyle obrotu kluczem, by struna była odpowiednio nastrojona, a jeśli ktoś przestraja gitarę do innego stroju w trakcie gry (na przykład do drop-D), mamy wystarczający zapas struny na kluczu, by przeprowadzić takie manewry.

Dodajmy jeszcze, że klucze blokowane to naprawdę świetny i wyjątkowo przyjazny gitarzystom wynalazek. Większość muzyków, którzy raz założyli takie klucze w instrumencie z systemem tremolo, nie wróci więcej do tradycyjnych, zwykłych stroików. Pewny strój gitary gwarantuje nam zawsze lepsze i pewniejsze wykonanie naszych partii. Zadbaj o instrument tak, by zawsze był poprawnie nastrojony, a zyska na tym Twoja muzyka, a już na pewno słuchająca Cię publika. Powodzenia!

Tomasz Hajduk

GALERIA
We're All In This Together Walter Trout

Plejada arcytopowych nazwisk bluesa na nowej płycie Waltera Trouta - gitarzysty swego czasu pracującego chociażby w bandzie Johna Lee Hookera i Johna...Gramy dalej

8 /10
After Laughter Paramore

Muzycy, którzy niejednokrotnie byli bliscy rozwiązania współpracy, jednak postanowili ją kontynuować. Czy nie byłoby lepiej, gdyby ich drogi...Gramy dalej

5 /10
Groovin' In Greaseland
Gatunek: Blues
Colossus
Gatunek: Rock
Wall of Sound
Gatunek: Metal
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Prog In Park 2017 - 20.08.2017 - Warszawa

20 sierpnia w Parku Sowińskiego w Warszawie, w ramach imprezy Prog In Park wystąpiły formacje Opeth, Riverside, Solstafir, Blindead oraz Lion Shepherd.

Gramy dalej
Kraków Live Festival 2017 (Dzień 2) - 19.08.2017 - Kraków

Drugiego dnia Kraków Live Festival 2017 wystąpili m.in. Lana Del Rey oraz Xxanaxx. Zapraszamy do galerii z wydarzenia

Gramy dalej
Kraków Live Festival 2017 (Dzień 1) - 18.08.2017 - Kraków

Zapraszamy do galerii z pierwszego dnia Kraków Live Festival 2017, w ramach którego wystąpili m.in. Ellie Goulding, Pablopavo i Ludziki oraz Piotr Zioła.

Gramy dalej
Rival Sons - 14.08.2017 - Wrocław

Minęło ledwie pół roku od ostatniego występu Rival Sons w Polsce, a Amerykanie wrócili do nas, tym razem na dwa koncerty.

Gramy dalej
Hard Kicking Fest - 10.08.2017 - Warszawa

Nazywanie koncertu trzech kapel festiwalem, to lekkie przegięcie, choć z drugiej strony tak fenomenalnej frekwencji mogliby pozazdrościć organizatorzy wielu imprez odbywających się w tym terminie.

Gramy dalej