Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Artykuły / Shining - 02.11.2015 - Warszawa

Shining - 02.11.2015 - Warszawa

Jorgen Munkeby przy każdej okazji komplementuje polską publiczność, a po koncercie w Warszawie zdecydowanie nie mógł się jej nachwalić. Miał powody, bowiem Shining został przyjęty naprawdę gorąco.

Przed koncertem zastanawiałem się, jak Norwegowie, którzy przecież nie zwykli grać, stojąc jak kołki w bezruchu, odnajdą się na malutkiej scenie Hydrozagadki. Wszelkie obawy szybko okazały się jednak nieuzasadnione, bo kameralna przestrzeń klubu sprzyjająca bezpośredniemu kontaktowi zespołu z publicznością (Jorgen Munkeby uderzający pięścią w wystawione dłonie fanów w pierwszych rzędach), podkręciła atmosferę zarówno w szeregach Shining, jak i wśród ich miłośników.

Niezwykle intensywna, chaotyczna muzyka zespołu grającego na żywo niemal pośród publiczności nabiera wówczas całkiem innego charakteru. O taki efekt trudno, gdy kapela gra na większych czy po prostu dużych scenach, o czym - widząc wcześniej Shining na żywo kilka razy - miałem już okazję się przekonać.

Nic dziwnego, że panowie rozochocili się tak bardzo, że na crowd swimming zdecydował się zarówno nieprzerywający śpiewu Munkeby, jak i - na sam koniec setu - gitarzysta Hakon Sagen. I choć uczestniczyłem już w lepiej nagłośnionych gigach Shining, pewne dźwiękowe niedociągnięcia z nawiązką rekompensowała atmosfera w Hydrozagadce. Zapewne to właśnie ona pomogła muzykom jakoś dociągnąć koncert do końca, ponieważ - przyznam szczerze - odniosłem wrażenie, że zespół, a zwłaszcza frontman, pod koniec ciągnęli już ostatkiem sił. Porządna sceniczna ekspresja, bardzo siłowy sposób śpiewu (w wywiadzie udzielonym nam kilka dni przed koncertem Munkeby przyznał, że najwięcej czasu poświęca obecnie pracy nad wokalami), obsługa saksofonu i gra na gitarze (wprawdzie nieco pozorowana, ponieważ większość roboty odwala Sagen), kosztują jednak sporo sił.  

Zespół przyjechał do Polski z nowym albumem "International Blackjazz Society", nie zabrakło więc rzecz jasna solidnej reprezentacji tego nieco spokojniejszego i bardziej niż wcześniej urozmaiconego materiału. Prócz promujących krążek "Last Day" i "The Last Stand", do których powstały teledyski, usłyszeliśmy również "Burn It All", "Thousand Eyes" z wplecioną, bardziej techniczną i nieco dłuższą niż na płycie solówką perkusyjną oraz "Need" pełniący rolę pierwszego bisu. Niewykluczone, że pojawił się również "Admittance" jako wstęp do końcowej części regularnego setu, ale głowy za to nie dam. Na pewno za to nowy materiał pomyślnie przeszedł chrzest bojowy, co więcej dobrze sprawdził się nawet "Burn It All", którego klimatyczne zwrotki i nieco mansonowaty, bujający refren pozwalały na chwilę oddechu od intensywności gigu.  

Set otworzył - podobnie jak podczas wcześniejszych tras - przebojowy "I Won't Forget" z "One One One" (album ten reprezentowały również "The One Inside" i "My Dying Drive"), ale swoistymi wisienkami na tym blackjazzowym torcie były utwory z przełomowego i najważniejszego dla Shining "Blackjazz" - świetne "Fisheye", "HEALTER SKELTER" kończący występ, drugi bis "The Madness and the Damage Done" oraz oczywiście "21st Century Schizoid Man". Co ciekawe, ten epicki cover King Crimson nie był przewidziany w setliście - w jego miejsce zespół miał zagrać "Exit Sun", ale najwyraźniej nie wszystko da się wcześniej przewidzieć. Przewidzieć można natomiast jedno - Shining w wersji live to gwarancja mnóstwa dobrej zabawy. Zawsze warto wybrać się na ich koncert, ponieważ trudno dziś na metalowej scenie o zespół, który równie konsekwentnie podążałby swoją ścieżką i nie oglądał się na innych. Brawo!

Setlista:
I Won't Forget
The One Inside
Fisheye
My Dying Drive
HEALTER SKELTER
The Last Stand
Last Day
Thousand Eyes
Burn It All
21st Century Schizoid Man
Need
The Madness and the Damage Done

Foto: Małgorzata Napiórkowska-Kubicka
Tekst: Szymon Kubicki

Wall of Sound Marty Friedman

Marty Friedman będzie już zawsze kojarzony z Megadeth, ale życie po tej kapeli też istnieje, czego dowodzi choćby tegoroczny album amerykańskiego...Gramy dalej

9 /10
Live at Carnegie Hall - An Acoustic Evening Joe Bonamassa

Przodownik pracy Joe Bonamassa niezmiennie wyrabia 300% normy i nie ma roku, by na rynku nie pojawiło się dzieło podpisane jego nazwiskiem.

Gramy dalej

8 /10
How Did We Get So Dark?
Gatunek: Rock
Existential Gravity
Gatunek: Progressive metal
Erase Images
Gatunek: Hardcore
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Rival Sons - 14.08.2017 - Wrocław

Minęło ledwie pół roku od ostatniego występu Rival Sons w Polsce, a Amerykanie wrócili do nas, tym razem na dwa koncerty.

Gramy dalej
Hard Kicking Fest - 10.08.2017 - Warszawa

Nazywanie koncertu trzech kapel festiwalem, to lekkie przegięcie, choć z drugiej strony tak fenomenalnej frekwencji mogliby pozazdrościć organizatorzy wielu imprez odbywających się w tym terminie.

Gramy dalej
The Dillinger Escape Plan - 10.08.2017 - Kraków

Zapraszamy do galerii z koncertu The Dillinger Escape Plan, który odbył się w krakowskim klubie Kwadrat. W roli supportów wystąpiły formacje God Mother i The Number Twelve Looks Like You.

Gramy dalej
Anders Nystrom (Katatonia)

Od czasu skromnego, deathmetalowego debiutu, we wczesnych latach 90, szwedzka grupa Katatonia urosła do rangi jednego z najważniejszych graczy na europejskiej scenie ciężkiego grania.

Gramy dalej
OFF Festival 2017 (Publiczność) - 4-6.08.2017 - Katowice

OFF Festival Katowice 2017 to nie tylko występujące tam zespoły, ale również publiczność, która tłumnie przybyła aby cieszyć się dobrą muzyką. Zapraszamy do galerii publiczności OFFa.

Gramy dalej