Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Artykuły / Metalowa Wigilia 2016 (Watain, Mayhem) - 17.12.2016 - Warszawa

Metalowa Wigilia 2016 (Watain, Mayhem) - 17.12.2016 - Warszawa

Końcówka grudnia, tuż przed świętami, to tradycyjnie czas kolejnej odsłony Metalowej Wigilii. Bardzo chwalebna to tradycja.

Tym razem, podobnie jak w ubiegłym roku, a może nawet jeszcze bardziej, w warszawskiej Progresji dominowały blackmetalowe dźwięki. Na długo przed koncertem sporo (niepotrzebnego zresztą) zamieszania wywołała informacja o planowanej przed występami gwiazd wieczoru przerwie technicznej, która miała być przeznaczona na rozstaw sprzętu i próbę dźwięku zespołów przybywających do Warszawy wprost z Holandii. Wcześniej jednak Wigilię rozpoczęły Au-Dessus, Morthus, a także Furia, której koncert niestety nas ominął. Na miejsce dotarliśmy pod koniec przerwy, kilka minut przed pojawieniem się na scenie Watain.

Tym razem nie śmierdziało; tak można podsumować sobotni występ Szwedów. Z pewnością część zgromadzonych wciąż miała w pamięci mdląco-odurzający odór gnijącego mięsa, który natarczywie dochodził ze sceny, gdy sześć lat temu zespół także gościł w Progresji (jeszcze w poprzedniej lokalizacji). Tym razem zabrakło zresztą nie tylko wonnych atrakcji, ale też bardziej rozbudowanych scenicznych dekoracji czy wybuchających ogni, poza kilkoma rachitycznymi płomyczkami rozstawionymi tu i tam. Pod tym względem wcześniejsze gigi Watain, jakie miałem okazję oglądać, prezentowały się znacznie ciekawiej i bardziej okazale (pomijając rzecz jasna pamiętny i kultowy set z - ile to już lat temu! - 2004 roku u boku Dissection, który odbył się w klaustrofobicznym i właściwie pozbawionym sceny Metal Cave), a trupi smród dobrze przecież podkreślał bezkompromisowy emploi zespołu.

Szwedzi zostawili więc rekwizyty w domu, przywieźli za to swój drugi album, przełomowy "Casus Luciferi", który zaprezentowali w całości. To właśnie ów wydany w 2003 roku krążek Watain promował na wspomnianym gigu sprzed 12 lat, a przejście z piwnicy wielkości kawalerki do przestronnej i wypełnionej niemal po brzegi sali Progresji (nie wspominając o występach festiwalowych) dobrze ukazuje drogę, jaką zespół przebył od tamtego czasu. Watain to dziś jedna z największych gwiazd gatunku, a przy tym gwiazd modnych i otoczonych odpowiednio kultową aurą. Nic więc dziwnego, że piekło i blackmetalowa atmosfera były serwowane w odpowiednich dawkach. Gorzej z nagłośnieniem, które sprawiło, że całość zlała się w jeden wielki hałas przytłumiający wszelkie smaczki prezentowanego materiału. W przeciwieństwie do koncertów innych zespołów opartych na podobnym koncepcie (wybrany album prezentowany w całości), Watain ograniczył się do "Casus Luciferi", skracając zaplanowany czas trwania występu do niespełna godziny.



To samo uczynił zresztą Mayhem, który nie zagrał żadnego dodatkowego kawałka spoza regularnej tracklisty "De Mysteriis Dom Sathanas", rozciągając set z albumowych trzech kwadransów do godziny przy pomocy różnego rodzaju interludiów. Trudno mieć to jednak Norwegom za złe, wystarczy przecież, że dysponują absolutnie wspaniałym materiałem, jednym z najważniejszych i najlepszych krążków w historii black metalu. Swoją drogą warto wspomnieć, że gdy Mayhem rozpoczynał działalność, lider Watain, Erik Danielsson liczył sobie dwa lata, a gdy ukazywał się debiutancki "De Mysteriis Dom Sathanas" uczęszczał jeszcze do szkoły podstawowej.

Do pełni szczęścia zabrakło jednego - dobrego nagłośnienia. Nad wszystkim dominowało potężne brzmienie należącego do Hellhammera zestawu Sonora, zagłuszając gitary, a przede wszystkim wokal Attili. Pod sceną dosłownie trzęsła się ziemia, nieco dalej było trochę lepiej, ale w zalewie wylewającego się ze sceny hałasu ginęły niemal wszystkie detale, które nadają "De Mysteriis Dom Sathanas" tak sporadyczną w gatunku chwytliwość. Trudno jednak żałować sobotniego wieczoru, nawet jeśli Mayhem odwiedza Polskę stosunkowo często i zawsze sięga po niemałą część materiału z debiutu.

Every time this year
This dark fog will appear
Up from the tombs it comes
To take one more life that can be near

Zdjęcia: Małgorzata Napiórkowska-Kubicka
Tekst: Szymon Kubicki

Gemini Suite Jon Lord

Ktoś musiał być pierwszy. Więc to nie tak, że pstryknięto palcami i powstał "S&M" Metalliki albo "Moment of Glory" Scorpionsów, nie wspominając...Gramy dalej

5 /10
Nightmare Logic Power Trip

Southern Lord to label cieszący się ogromnym uznaniem i niemal każda nowa pozycja w katalogu amerykańskiej oficyny staje się kultowa.

Gramy dalej

7 /10
Return to Ommadawn
Gatunek: Progressive rock
Soen ocena 7
Lykaia
Gatunek: Progressive metal
Rapid Foray
Gatunek: Heavy metal
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Rival Sons - 18.02.2017 - Warszawa

Czy Rival Sons to najlepszy zespół rockowy na świecie? Odpowiedź wydaje się oczywista...

Gramy dalej
Skunk Anansie - 20.02.2017 - Kraków

W ramach promocji albumu “Anarchytecture" do Polski zawitała formacja Skunk Anansie. Jednym z przystanków trasy był Kraków.

Gramy dalej
Apocalyptica - 17.02.2017 - Warszawa

Dwadzieścia lat (i kilka miesięcy) minęło od premiery debiutanckiego albumu Apocalyptica "Plays Metallica by Four Cellos". Warszawski koncert zespołu doskonale przypomniał te czasy.

Gramy dalej
Rod Stewart - 19.02.2017 - Kraków

Po ogromnym sukcesie ubiegłorocznego występu w Łodzi, Rod Stewart wrócił do Polski na dwa wyjątkowe koncerty. Pierwszy z nich odbył się 19 lutego w Krakowskiej Tauron Arenie.

Gramy dalej
Devin Townsend Project - 18.02.2017 - Kraków

18 lutego w krakowskim Kwadracie wystąpił Devin Townsend Project. W roli supportu zaprezentowała się norweska formacja Leprous oraz Amerykanie z Between The Buried And Me.

Gramy dalej