Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Artykuły / Bass Days Poland 2009 - 19-20.06.2009 - Warszawa

Bass Days Poland 2009 - 19-20.06.2009 - Warszawa

W dniach 19-20 czerwca odbyło się po raz drugi święto pod hasłem "Najwyższa jakość najniższych częstotliwości", czyli BassDays Poland 2009.

Polska edycja dołączyła do chlubnych tradycji imprezy organizowanej w takich miastach, jak np. Werona we Włoszech, Viersen w Niemczech czy Manchester na Wyspach Brytyjskich. Pierwsze polskie święto najwyższej jakości najniższych częstotliwości miało miejsce w 2007 roku w podwarszawskim Błoniu. Obecną i poprzednią edycję zorganizowało Bemowskie Centrum Kultury w Warszawie. Koordynatorem tego wydarzenia był Lech Spaszewski. W dniach 19 i 20 czerwca przestronny budynek przy ulicy Górczewskiej wypełniały dźwięki wyjątkowo niskie, ale nadzwyczaj przyjemne dla ucha - na świetnym sprzęcie zagrali znakomici muzycy.


Instrumenty, wzmacniacze i akcesoria basowe można było przetestować na stoiskach firm Audiostacja (www.audiostacja.pl,), Bassment (www.bassment,), Box Electronics (www.box.com.pl,), GMR (www.gmr.com.pl), Mayones (www.mayones.pl), SoundTrade (www.soundtrade.pl,), Roland, Rock’N’Roll, Konsbud-Audio (www.konsbud-audio.pl,) i Firma Muzyczna (www.firmamuzyczna.pl). Gitary, w tym również basowe, zaprezentował też znany i ceniony lutnik Marek Witkowski (www.witkowskiguitars.com,).


Od południa odbywały się warsztaty muzyczne i prezentacje możliwości sprzętu. W kontekście zawartości basu w basie Bartek "Bartozzi" Wojciechowski mówił o drodze i stylu bycia basistą. Błażej Domański ze Studia 7 wytłumaczył rolę preampu w profesjonalnej rejestracji gitary basowej. Podstawy gry na basie pokazał Wojtek Pilichowski, a Michał Grott wyjaśnił, jak radzić sobie z czytaniem nut. Barabás Tamás z Węgier przedstawił techniki basowe funk i fusion--jazz. W sobotę Tomasz "Kciuk" Jaworski (bas) i Krzysztof "Banan" Banaś (perkusja) pokazali, jak zgranym duetem powinna być sekcja rytmiczna. Na nieco wyższy stopień wtajemniczenia przeniósł słuchaczy Holger Stonjeck, wyjaśniając idee stosowania efektów MIDI w grze na gitarze basowej. Firma muzyczna na swoim stoisku urządziła pokaz sprzetu cenionych producentów, takich jak: Xotic, Acoustic Image, VooDoo Lab i Fodera. Związany z nią Marcin Pendowski - niczym pogotowie basowe - wyjaśnił zagubionym, na czym polega groove. Wojtek Pilichowski przedstawił swój sprzęt muzyczny (na jego system skłdają się: gitary Mayones, struny Rotosound, efekty Box Electronics i wzmacniacze Ashdown). Swoje sposoby grania na basie pokazał Mietek Jurecki, dzięki któremu dowiedzieliśmy się, co zrobić, by granie linii basowej nie było jedynie budowaniem monotonnego tła dla popisującego się solisty, a dawało satysfakcję zarówno publiczności, jak i basiście.

BassDays obfitowało również w liczne koncerty. W znakomicie przygotowanej i nagłośnionej sali koncertowej w piątkowy wieczór wystąpili: Bartozzi/ Envee Special Project w składzie: Bartek "Bartozzi" Wojciechowski (bas), Envee (laptop i moog), Tomasz "Orzeł" Rząd (gitara), Łukasz Kowalski (instrumenty klawiszowe), Bogusz Wekka (instrumenty perkusyjne) i Grzech Piotrowski (saksofon tenorowy). Kolejnym koncertującym basistą był Michał Grott w poważnej obstawie: Wojtek Olszak i Łukasz Sztaba (instrumenty klawiszowe), Bartek Jakubiec (gitara), Jan Młynarski (perkusja), Miłosz Pękala (instrumenty perkusyjne). Temperaturę i emocje maksymalnie podniosło trio ΠR2 (czyt. Pi-Er-Dwa), czyli Wojtek Pilichowski (bas), Marek Raduli (gitara) i Tomek Łosowski (perkusja), które zaprezentowało największe przeboje z płyty "Transporter" oraz kilka nowych kompozycji z płyty "Time52".

Cykl sobotnich koncertów rozpoczął jazzowymi balladami Robert Szydło (bas) w towarzystwie Natalii Grosiak (śpiew) i Dawida Korbaczyńskiego (gitara). W zaskakujący sposób, bo multimedialnie i z właściwą sobie ekspresją, własne kompozycje przedstawił Mietek Jurecki. Dużą część różnorodnego stylistycznie programu ilustrowanego wideoklipami i grafiką komputerową stanowiły kompozycje na bas bezprogowy. Publiczność mogła podziwiać wygląd i dźwięk pięciostrunowego instrumentu Nexus z granitową podstrunnicą, który Mietek zamówił podczas poprzednich Dni Basu. W pozostałych utworach instrumentami solowymi był bas progowy i gitary elektryczne.


Barabás Tamás, endorser Rolanda, zaprezentował podczas swojego występu w stylistyce funk i fusion ogromne możliwości nowej stacji roboczej Boss VB-99 i wykorzystanie syntezatora sterowanego gitarą basową.

Wieczorem publiczność rozkołysał Reggie Worthy - basista z ponad trzydziestoletnim stażem występujący i nagrywający z takimi gigantami, jak Tina Turner czy Eric Burdon. Na drugim basie muzyczny dialog poprowadził z nim Holger Stonjeck. Obaj zagrali na basach z manufaktury Sandberg, w której Holger pracuje jako lutnik, ręcznie nadając należyty kształt gryfom, i której polskim dealerem jest Audiostacja. Dumą napawa fakt, iż Reggie Worthy zagrał na wzmacniaczach Box Taurus i nawiązał współpracę z ich producentem. Natomiast członkowie stworzonego na tę okoliczność zespołu - trzej młodzi i zdolni muzycy: Tomasz "Żaba" Mądzielewski (perkusja), Artur Twarowski (gitara) i Mariusz Obijalski (instrumenty klawiszowe) - udowodnili, że nie boją się wyzwań i że po krótkiej próbie są w stanie świetnie zagrać w towarzystwie weteranów.


Dziękujemy organizatorom, wystawcom i zaproszonym muzykom za wspaniałe przeżycia muzyczne przy dźwiękach o niskich częstotliwościach i jak w starej piosence możemy tylko dodać na koniec, że to były piękne dni i na kolejne takie chwile czekamy z niecierpliwością. Magazyn "Gitarzysta"  również zapowiada swój udział w następnych BassDays Poland.

Wojciech Wytrążek

To The Bone Steven Wilson

Oho, Steven Wilson tym razem chce być Peterem Gabrielem. Tak można sobie pomyśleć słuchając "To The Bone". Czasami włącza mu się Talk Talk,...Gramy dalej

7 /10
Rough Times Kadavar

"Nie chcemy być po prostu kolejnym rockowym zespołem, chcemy być najlepsi" - zapowiadali przed premierą nowego albumu berlińczycy z Kadavar....Gramy dalej

8 /10
Cold Like War
Gatunek: Metalcore
Kasabian ocena 8
For Crying Out Loud
Gatunek: Indie rock
Hurts ocena 7
Desire
Gatunek: Pop
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Satyricon - 14.10.2017 - Kraków

W ramach trasy koncertowej promującej najnowszy album "Deep Calleth upon Deep", w krakowskim Kwadracie wystąpił Satyricon. W roli supportu zaprezentowały się formacje Suicidal Angels i Fight the Fight.

Gramy dalej
Chris Cornell (1964 - 2017)

Nie ma żadnych wątpliwości, że podczas odczytywania długiej listy rockowych sław, które odmieniły historię muzyki, usłyszymy nazwisko ‘Cornell’, a jego twórczość będzie pięknym świadectwem jego wielkości.

Gramy dalej
Bochnia Rocks: Bumblefoot, P i S - 29.09.2017 - Bochnia

W ramach tegorocznej edycji Bochnia Rocks w Kinie Regis wystąpili znakomity gitarzysta Ron "Bumblefoot" Thal oraz duet gitarowo-wokalny PiS - Piotr Lekki i Robert "Sierściu" Mastalerz.

Gramy dalej
Me And That Man - 23.09.2017 - Katowice

W ramach trasy koncertowej promującej album "Songs of  Love and Death", w katowickiej Fabryce Porcelany wystąpił zespół Me And That Man założony przez Nergala i Johna Portera.

Gramy dalej
Wintersun - 20.09.2017 - Kraków

Do krakowskiego klubu Studio zawitały formacje Wintersun i Whispered z Finlandii oraz włoski Black Therapy.

Gramy dalej