Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Artykuły / Festiwal Muzyczny im. Ryśka Riedla - 30-31.07.2011 - Chorzów

Festiwal Muzyczny im. Ryśka Riedla - 30-31.07.2011 - Chorzów

W ostatni weekend lipca odbył się kolejny, XIII Festiwal im. Ryśka Riedla "Ku Przestrodze". Jak co roku fani gitarowych brzmień przybyli z całego kraju, by uczcić wspólnie pamięć swojego idola, nieżyjącego już wokalisty zespołu Dżem. W dniach 30 i 31 lipca "Pola Marsowe" w Chorzowie stały się miejscem tego muzycznego święta.

Punktualnie o 12-tej w sobotę pierwsze dźwięki zainaugurowały etap konkursowy festiwalu. Jury, w którego składzie zasiedli m.in. Andrzej Jerzyk i Jan Chojnacki, wyłoniło bezbłędnie spośród ośmiu startujących kapel trzy najlepsze. Okrzyknięto nimi Ghetto, Giflof i Freax, wymienione przeze mnie w kolejności od pierwszego do trzeciego miejsca. Mocno inspirowany dokonaniami Hendrixa zespół Freax zaprezentował autorski materiał przeplatany przyjemnie zaaranżowanymi coverami mistrza. Giflof w opinii niektórych stanowił połączenie Kultu z Wilkami, a niezwykłe zaskoczenie wywołał irlandzkimi utworami, w czasie których można było usłyszeć akordeon. Najciężej zagrał zwycięzca, pochodząca z Kutna formacja Ghetto. Trzeba przyznać, że ich występ pozbawiony był słabych punktów i był najbardziej zwarty spośród wszystkich, które mogliśmy usłyszeć podczas etapu konkursowego. Po jego zakończeniu niezapomniany koncert dał jeden z laureatów zeszłorocznego konkursu, zajmujący wówczas drugie miejsce Delhy Seed. O ile w tamtym roku kapela padła ofiarą tragicznego nagłośnienia, to  tym razem w pełni rozpostarła swoje skrzydła. Ich występ był nie tylko znakomity pod względem technicznym, ale i artystycznym. Zespół śmiało łączył klasyczne rockowe utwory z orientalnymi, mistycznymi zagrywkami.

Absencja Redakcji spowodowała pojawienie się w zastępstwie nowego punktu w rozpisce festiwalowej. Okazała się nim tyska formacja 3 Kluski Śląskie, w której szeregach śpiewa terminujący także w Redakcji Adam Antosiewicz. Nie był to może porywający występ, z pewnością jednak rozpoczął sobotnią kumulację ciężkiego rocka na festiwalu. Kolejną atrakcją tego dnia była grupa Vintage, a później publiczność rozgrzana została przez legendę polskiego heavy metalu, TSA. Akurat ja wyczekiwałem najbardziej koncertu gospodarza dnia pierwszego, czyli Cree, który jako jedna z niewielu występujących tego dnia gwiazd rozwija się w swojej twórczości. I owszem, Cree słuchało się z dużą przyjemnością, także za sprawą zaproszonych do wspólnego grania gości specjalnych: harmonijkarza Michała Kielaka i wokalisty Romana "Pazura" Wojciechowskiego.

Spośród koncertów drugiego dnia warto wyróżnić występ laureata festiwalu "Solo Życia" z 2010 r. Mateusza Owczarka. Ten młody gitarzysta pokazał, że jest na najlepszej drodze do osiągnięcia sukcesu. Jego umiejętności techniczne są bezsprzeczne, jednak wielką wartością w jego grze jest pomysł. Równie wielką sztukę zaprezentowała kapela Moongang, która wygrała konkurs ubiegłorocznego festiwalu. Mnogość i jakość łączonych stylów podczas jej występu jak zwykle była godna podziwu, tak samo jak poziom kawałków autorskich porywających w równie dużym stopniu, co zagrane covery. Nie przekonali mnie natomiast Normalsi, którzy próbowali chyba wystraszyć słuchaczy wysokim poziomem głośności i skutkującą tym samym niewielką selektywnością brzmienia. Zaskoczyli mnie tym razem Ścigani. Duża ilość zagranych przez nich utworów pochodzących z najlepszej, moim zdaniem, drugiej płyty wydała mi się świetnie wykonana i wzbogacona energetycznymi solówkami. Po Ściganych przyszła pora na dwa jubileusze, oba z okazji 25-lecia działalności. Pierwszym jubilatem był Adam Kulisz, który do wspólnego grania zaprosił m.in. Michała Kielaka i Krzysztofa Głucha. Następnie jubileusz świętował Sztywny Pal Azji. Drugi dzień festiwalu zakończył koncert jego gospodarza, czyli Dżemu. Niezapomniany był w nim gościnny udział w paru utworach Sebastiana Riedla.

Same atrakcje muzyczne nie zagwarantują żadnemu festiwalowi sukcesu. A nawet tych nie było w nadmiarze. Brak zagranicznej gwiazdy może nie jest wyznacznikiem jakości, lecz powtarzający się co kilka lat zestaw tych samych wykonawców znudził stałych bywalców. Niedogodny teren, nadgorliwa ochrona i skandaliczne zaplecze socjalne po raz kolejny obniżyły jakość imprezy. Widoczna jest spadająca drastycznie frekwencja uczestników, a biorąc pod uwagę konsekwentny brak poprawy warunków, nowych fanów tego wydarzenia nie należy się szybko spodziewać. Szkoda, bo to wciąż dla wielu jeden z ważniejszych festiwali, a przede wszystkim święto legendarnej już grupy Dżem.  

Kuba Chmiel

Hard Truth Coco Montoya

Coco Montoya po raz kolejny udowadnia, że nie trzeba być wybitnym gitarzystą, by stać się topowym bluesmanem.

Gramy dalej

7 /10
Atonement Immolation

Są piłkarze, których lubię, a których kariery układały się różnie. Jedni błysnęli za młodu, ale nigdy nie potwierdzili drzemiącego w nich...Gramy dalej

8 /10
Obituary ocena 8
Obituary
Gatunek: Death metal
Lost In Paris Blues Band
Gatunek: Blues rock
Emmure ocena 8
Look at Yourself
Gatunek: Metal
Zobacz wszystkie

POZOSTAŁE

Sięgnij po sławę - 25 porad

25 porad dla wszystkich myślących o profesjonalnej karierze muzycznej.

Gramy dalej
Disperse, Retrospective - 12.03.2017 - Rzeszów

Ostatnim przystankiem na zakończonej w niedzielę trasie zespołów Retrospective i Disperse był Rzeszów. Na scenie Vinyl Clubu wystąpił również Ayden.

Gramy dalej
Antimatter - 12.03.2017 - Katowice

W niedzielę w Katowicach, na pierwszym z trzech koncertów w Polsce wystąpiła formacja Antimatter.

Gramy dalej
Blues Pills - 4.03.2017 - Kraków

Dowodzony przez zjawiskową Elin Larsson, Blues Pills wrócił do Polski z kolejnymi koncertami. Jeden z nich odbył się w krakowskim Kwadracie.

Gramy dalej
Sabaton, Accept - 3.03.2017 - Kraków

Kolejne święto heavy metalu za nami. Kto jeszcze parę lat temu wieszczył rychły koniec klasycznego grania, ten już wie, w jak dużym był błędzie.

Gramy dalej