Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Ludzie / Wywiady / Piotr Słapa

Piotr Słapa

Rozmawiamy z jednym z czołowych polskich gitarzystów akustycznych, założycielem oraz dyrektorem artystycznym warszawskiej szkoły GuitarSchool.pl

Skąd pomysł na powołanie do życia szkoły gry na gitarze?

Edukacją zajmuję się praktycznie od początku mojej muzycznej działalności. Od 2008 roku jestem wykładowcą rubryki Warsztat gitary akustycznej w Magazynie Gitarzysta. Zawsze lubiłem zarażać ludzi gitarową pasją. Myślę, że jest to tradycja rodzinna. Muzyka była w mojej rodzinie odkąd pamiętam. Mój tata był waltornistą katowickiego NOSPR-u, wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie oraz wykładowcą w PSM im. S. Moniuszki w Bielsku-Białej. Przekazywanie wiedzy nie jest dla mnie zwyczajną pracą. To pasja, która jest tak samo ważna jak komponowanie utworów czy występowanie na scenie. Zanim powstało Guitarschool. pl prowadziłem warsztaty na licznych muzycznych festiwalach. Spotykałem setki młodych adeptów gitary. Był to niezwykły okres w moim życiu. Któregoś dnia pomyślałem - chciałbym stworzyć w Warszawie miejsce, gdzie czuję się świetnie i jestem zainspirowany do pracy, komponowania, nagrywania czy jamowania z innymi. Miejsce, które ma klimat i charakter. I tak właśnie jesienią 2011 roku powstała szkoła Guitarschool.pl.


Kto może uczestniczyć w zajęciach?


Nie mamy limitu wiekowego - nasz najmłodszy uczeń ma 8 lat, a najstarszy 65. Do Guitarschool. pl przychodzą uczniowie szkół, studenci oraz osoby, dla których gitara to odskocznia od codzienności. Staramy się nie tworzyć barier i ograniczeń. Z pozytywnym nastawieniem i motywacją do pracy naprawdę można wiele osiągnąć. Rekrutacja odbywa się przez cały rok bez egzaminów wstępnych, a przed zapisem na kurs można skorzystać z bezpłatnej lekcji próbnej. Poziom zaawansowania uczniów jest zróżnicowany - od osób początkujących po profesjonalistów, którzy potrzebują zdobyć specjalistyczne umiejętności (np. nauka improwizacji jazzowej, gra slidem, technika fingerstyle). Przychodzą do nas również osoby, które grają na instrumencie od wielu lat, ale ich nauka stanęła w martwym punkcie. Tacy uczniowie potrzebują nie tylko inspiracji, ale także zweryfikowania czy nawyki z dawnych lat nie blokują gry. Z doświadczenia wiem, że nawet drobna korekta układu dłoni czy sposobu trzymania kostki może wnieść zupełnie nową jakość do naszej gry.


Jakie programy nauki oferuje Guitarschool.pl?


Szkoła oferuje autorskie kursy gry na gitarze akustycznej, elektrycznej i klasycznej oraz program oparty o międzynarodowy system nauczania przygotowany przez brytyjską szkołę Rockschool. Kursy realizowane są w wielu krajach m.in. Anglii, Francji, Hiszpanii, Szwecji, Niemczech, Irlandii, Australii i Japonii. Bardzo zależy nam na wysokim poziomie nauki. Zatrudniamy osoby, które są wybitnymi specjalistami w swojej dziedzinie. Chętnie podejmujemy się również zadań wybiegających poza standardowe kursy. Czasem uczniowie przychodzą z prośbą o przygotowanie utworu, do którego nie ma opracowania w sieci. Lubimy takie wyzwania. Precyzyjne rozpracowanie piosenki wymaga dużej wiedzy i doświadczenia nauczyciela. Zdarzało nam się przygotowywać solistów lub zespoły do telewizyjnych talent show. Uczymy aranżować piosenki oraz przekazujemy wiedzę na temat komponowania utworów. Jako pierwsza szkoła w Polsce uruchomiliśmy klasę gitary fingerstyle. Styl ten jeszcze 10 lat temu nie był dobrze znany w Polsce, a obecnie bije rekordy popularności wśród osób, które interesują się akustyczną muzyką gitarową.


Opowiedz czym jest projekt "Edukacja na scenie".


Jest to inicjatywa, która pomaga uczniom stawiać pierwsze kroki na scenie. Osoby, które przychodzą na zajęcia do Guitarschool.pl łączymy w grupy na podstawie poziomu zaawansowania. Są to spotkania ponad programowe, tylko dla zainteresowanych. Zaczynamy od ćwiczenia materiału podczas jamów w szkole. Po opracowaniu materiału koncertowego przenosimy się na sceny warszawskich klubów, gdzie gramy korzystając z profesjonalnego nagłośnienia. Do tej pory zorganizowałem kilkanaście edycji takiego wydarzenia pod nazwą Acoustic Open Mic. Wielokrotnie mieliśmy kilkanaście zespołów na wieczór oraz ponad 100 osób na publiczności. Było to niesamowite przeżycie nie tylko dla uczniów, ale również dla mnie jako organizatora. Bardzo podoba mi się taki sposób edukacji i chciałbym móc kontynuować tę inicjatywę.


W obecnych czasach dostęp do materiałów dydaktycznych w sieci jest ogromny. Jaka jest Twoim zdaniem przewaga nauki stacjonarnej w szkole nad kształceniem się samemu w domu?


Rzeczywiście dzisiaj łatwiej uczyć się gry na instrumencie niż kilkanaście lat temu. Gitara nie jest trudnym instrumentem do nauki, ale drobne szczegóły decydują czy ktoś rozwinie umiejętności w szybkim tempie i osiągnie biegłość. Problem lekcji internetowych jest taki, że otrzymujemy dużo materiału (np. z zakresu techniki gry, teorii muzyki, kreacji brzmienia), ale nikt nie przekazuje nam informacji zwrotnej - nie weryfikuje czy poprawnie przyswoiliśmy nowo poznaną wiedzę. Obecność profesjonalnego nauczyciela przy uczniu jest ważna. Wartościowe są kursy online, gdzie uczeń ma możliwość przesłać video ze swoją grą do osoby nadzorującej kurs w celu oceny i otrzymania dalszych wskazówek.


Plany na przyszłość?


Od przyszłego roku planujemy rozszerzyć zajęcia o pianino, wokal oraz ukulele. Do tej pory koncentrowaliśmy się wyłącznie na gitarze. Natomiast teraz jesteśmy gotowi, aby zrobić kolejny krok. W planach mamy również uruchomić kanał video z lekcjami, warsztatami oraz prezentacjami sprzętu. Będą również wywiady z osobami z branży muzycznej.

http://www.guitarschool.pl/

Kilka wskazówek dla początkujących gitarzystów od guitarschool.pl

1. Gitara to przygoda na całe życie, nie musicie wszystkiego nauczyć się w ciągu pierwszego roku nauki.
2. Sprzęt nie jest najważniejszy - wspaniałą muzykę można grać na każdej gitarze. Zadbajcie tylko, aby była wygodna, dobrze ustawiona i miała świeże struny.
3. Szukajcie ludzi o podobnych zainteresowaniach, grajcie wspólnie, uczcie się od siebie, szanujcie się nawzajem, nie rywalizujcie.
4. Słuchajcie dużo inspirującej muzyki. Zastanówcie się co powoduje, że muzyka brzmi dobrze i jest piękna.
5. Brzmienie powstaje w głowie, a nie w palcach. Myślcie o tym jak chcecie grać i szukajcie drogi do celu.
6. Tabulatury używajcie tylko w ostateczności. Rozpracowanie utworu ze słuchu to cenna lekcja i przynosi dużą satysfakcję.
7. Grajcie razem z ulubionymi nagraniami. Jest to przyjemniejsze niż metronom, a również rozwija poczucie rytmu.

GALERIA
Colossus Triggerfinger

Powiadają, że lepsze jest wrogiem dobrego. Są momenty, gdy właśnie tak myślę o najnowszym albumie Triggerfinger.

Gramy dalej

7 /10
Wall of Sound Marty Friedman

Marty Friedman będzie już zawsze kojarzony z Megadeth, ale życie po tej kapeli też istnieje, czego dowodzi choćby tegoroczny album amerykańskiego...Gramy dalej

9 /10
Live at Carnegie Hall - An Acoustic Evening
Gatunek: Blues rock
How Did We Get So Dark?
Gatunek: Rock
Existential Gravity
Gatunek: Progressive metal
Zobacz wszystkie