Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Ludzie / Wywiady / Mateusz Śmierzchalski, Bartosz Hervy (Blindead)

Mateusz Śmierzchalski, Bartosz Hervy (Blindead)

"Affliction XXIX II MXMVI" Blindead, monumentalny album opowiadający historię autystycznej dziewczynki, to pozycja na światowym poziomie, która - przy odpowiedniej promocji - może pomóc zespołowi w zaistnieniu także poza granicami naszego kraju.

Z tymwiększą radością podszedłem do wywiadu z muzykami grupy. Parę dni przed ich występem u boku norweskiego Ulver udało mi się dowiedzieć od Mateusza i Bartka (wcześniej Havoc i Hervy) paru interesujących rzeczy dotyczących ich najnowszego wydawnictwa.   

Wasza nowa płyta zatytułowana jest "Affliction XXIX II MXMVI". Wyjaśnijcie może znaczenie tytułu…


Tytuł w tłumaczeniu na cyfry arabskie to 29.02.1996, wtedy też urodziła się bohaterka całej historii i konceptu związanego z najnowszą płytą.


W udzielonym mi przed premierą "Affliction" wywiadzie Havoc powiedział, że pisanie nowych numerów rozpoczęliście we wrześniu 2009 r. Jak powstawał ten materiał? Utwory, które znalazły się potem na Waszym poprzednim albumie, "Autoscopia/Murder In Phazes" powstawały ponoć w takiej kolejności, w jakiej znalazły się na płycie. Czy teraz było podobnie?


Tu było bardzo podobnie, kawałki powstawały w bardzo podobnej kolejności, jak są na płycie. Trwało to dość długo. Ostatnim był utwór tytułowy, który ewidentnie "podpowiedział" nam, że tu powinien być koniec płyty.


Czy wszystko, co napisaliście z myślą o "Affliction", znalazło się na albumie? Czy w ogóle przechowujcie w "archiwach" zespołu jakieś niewykorzystane pomysły z poprzednich wydawnictw?


Zwykle nic takiego nie mamy. Znaczy były jeszcze dwa utwory, które powstały podczas komponowania, ale nie zarejestrowaliśmy ich, być może zrobimy to później. Zawsze staramy się tak dopieścić utwory, które wejdą na płytę, że nie starcza czasu na nagranie ponadprogramowych.


A w jakich klimatach były utrzymane te dwie kompozycje?


W podobnych do tych, które znalazły się na płycie. Teraz z perspektywy czasu, wiem że nie weszły na płytę, bo zwyczajnie nie były tak dobre jak reszta.


Wasz nowy album jest także, jeśli mogę to tak określić, bardziej progresywny w porównaniu z "Autoscopia", na której znalazły się utwory tworzące bardzo spójny monolit. Teraz nagraliście materiał jednak bardziej różnorodny. Czy wszystkim w zespole przypadły do gustu te zmiany w muzyce?


Jak najbardziej. Chyba tylko Zvierzak trochę narzekał, że za mało metalu, ale to już norma (śmiech).


Co znamienne, na płycie usłyszymy - zgodnie z zapowiedziami - nie tylko gitary, perkusję, wokal i elektronikę, ale także wiolonczelę, trąbkę i akustyki. Skąd taki pomysł?


To wynika chyba z potrzeby urozmaicenia naszego brzmienia. Jak tylko zaczęliśmy pracę nad tym albumem, to wiedzieliśmy, że tym razem sięgniemy po kilka nietypowych jak na nas instrumentów. Najpierw przyszedł pomysł z kontrabasem, potem usłyszeliśmy zespół Tour De Mars, który grał próby w sali obok nas. Bardzo spodobała nam się ich muza, a przede wszystkim to jak gra ich trąbkarz, Maciek Lubieniecki. Zaprosiliśmy go kilka razy do nas na jam, po czym zaproponowaliśmy mu, żeby zagrał na płycie w numerze "After 38 weeks". Cieszę się, że tak się stało bo jego partia dodała temu numerowi świetnego klimatu. Myślę, że przy następnym materiale będziemy jeszcze odważniej eksperymentować z takimi pomysłami.


Tak jak już wspomniałem wcześniej tematem "Affliction" są odczucia autystycznej dziewczynki. Czy zmierzyliście się bezpośrednio z tym tematem? Mieliście kontakt z osobami dotkniętymi autyzmem czy ich bezpośrednim otoczeniem?


Za cały koncept tekstowy odpowiada Patryk. Ja ze swojej strony mogę powiedzieć, że parę lat studiowałem psychologię, więc miałem kontakt i styczność z tą tematyką.


Za niedługo ruszacie w trasę promować nową płytę. Jakie numery pojawią się w setliście? Czy zamierzacie grać na żywo cały album w całości?


No myślę, że na dzień dzisiejszy nie ma innej opcji. Sama koncepcja prosi się aby grać album w całości. Mam nadzieję, że będzie to fajne doświadczenie dla nas jak i dla ludzi, którzy przyjdą na koncerty.


Skoro już przy koncertach mowa, czy doczekam się kiedykolwiek wykonania na żywo "Phaze IV"? Deklaruję się, że chętnie zorganizuję Wam nawet koncert, bylebyście tylko zagrali ten numer (śmiech).


Wiesz, graliśmy ten numer. Graliśmy go na trasie z Antigama i Nyia. Choć rzeczywiście wtedy jeden z ostatnich razów. Myślę, że jest szansa na odświeżenie go. Zobaczymy jak to się potoczy.


Wiele osób zobaczy Was zapewne w grudniu przed Ulver. Przygotowujecie coś specjalnego na ten występ?


Będzie to nasz drugi koncert z nowym materiałem, myślę, że to już będzie coś specjalnego (śmiech), ponad to myślę, że wielkim specjałem koncertowym będą nowe wizualizacje, choć bardziej należało by powiedzieć filmy ilustrujące koncept "Affliction". Zostały one stworzone przez Romana Przylipiaka.


Czy planujecie także trasę zagraniczną u boku jakiegoś znanego zespołu? Zagraliście już tour po Europie u boku Rosetta, ale - z tego co słyszałem - koncerty nie cieszyły się zbyt dużą frekwencją…


Tak naprawdę z tą frekwencją było różnie. Ludzie się chwycili tego, że była mała, ale tak naprawdę było pół na pół. Były miasta na trasie takie jak: Budapeszt, Wiedeń, Tilburg, Wrocław czy Praga gdzie było bardzo ok, w pozostałych było gorzej, ale nie narzekałbym. Jasne, że w przyszłym roku chcemy wyruszyć na trasę poza granice kraju. Za wcześnie o tym mówić ale jak tylko będą jakieś szczegóły na pewno będziemy zawiadamiać.


Jacek Walewski

Ostatnia rodzina - muzyka z filmu Różni Wykonawcy

"Ostatnia rodzina" to jeden z najgłośniejszych filmów ostatnich miesięcy, który trafi do kin pod koniec września. Z kolei dwa tygodnie temu premierę...Gramy dalej

7 /10
Death Resonance Soilwork

Kariera Soilwork to dość ciekawy przypadek. Zespół, który nigdy nie splamił się słabym wydawnictwem, a od "Stabbing The Drama" (czyli dekady)...Gramy dalej

8 /10
In Flames ocena 7
Sounds From the Heart of Gothenburg
Gatunek: Melodic death metal
Bad Vibrations
Gatunek: Metal
Rage ocena 8
The Devil Strikes Again
Gatunek: Heavy metal
Zobacz wszystkie