Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Muzyka / Recenzje / Tylko nie Bytom

Tylko nie Bytom - Różni Wykonawcy

Tylko nie Bytom

Wykonawca:

Różni Wykonawcy

Gatunek:

Alternatywa

8 /10

Projekt "Tylko nie Bytom!" był cyklem comiesięcznych koncertów przybliżających śląskiej publiczności najciekawsze zjawiska pojawiające się na alternatywnej scenie muzycznej.

W latach 2010-2013, podczas 14 koncertów organizowanych w Bytomiu, wystąpiło 30 wykonawców zarówno z Polski, jak i różnych zakątków świata, m.in. Finlandii, Islandii, Japonii, czy Stanów Zjednoczonych. Na krążek podsumowujący duże przedsięwzięcie, jakim jest "Tylko nie Bytom!" składa się 16 kompozycji osadzonych w szeroko rozumianej alternatywie.

Twórcy, których muzyka znalazła się na owym krążku to zarówno doświadczeni, z długim stażem scenicznym, jak i młodzi, debiutujący muzycy. Na składance znajdziemy przede wszystkim dużo akustycznego i folkowego grania, trochę indie rocka, psychodelii oraz szczyptę elektroniki i post rocka.

Płytę otwiera blues rockowy "Mugiboogie", utwór Mugisona. Styl Islandczyka oscyluje wokół folku i blues rocka oraz innych rozmaitych gatunków, których muzyk nie szczędzi w swoim dość eklektycznym repertuarze. Japońskim akcentem jest piosenka wokalisty i multiinstrumentalisty Shugo Tokumaru, który w "Katachi" sięgnął po brzmienia alternatywno-popowe z wpływami elektroniki, nie zapominając o tradycjach muzyki japońskiej. Zdecydowanie jednym z najlepszych momentów albumu jest "Valolle", intrygująca i pełna emocji transowa kompozycja Lau Nau, wokalistki z Finlandii, której subtelny wokal stanowi kontrast dla surowego brzmienia klawiszy i instrumentów smyczkowych. "Maven Fade" nowozelandzkiej formacji Kerretta to kolejny interesujący numer na składance. Mimo że ich brzmienie można na pierwszy rzut oka wrzucić do szuflady z etykietą "post-rock", po dłuższym obcowaniu z "Maven Fade", czy pozostałymi dokonaniami z drugiego LP okazuje się, że Kerretta nie poprzestaje na inspiracjach klasyków gatunku.

Polskich wykonawców na płycie jest nieco mniej, niż zagranicznych. "Fire" to akustyczna ballada formacji Twilite, opierająca się na duecie gitar akustycznych. Bardzo dobry, melancholijny i refleksyjny utwór. Dokładnie w połowie albumu przychodzi czas na "Photograph" z repertuaru Low-Cut z chwytliwą melodią i przestrzennymi partiami gitar. Kaseciarz to power-trio z Krakowa, grające pełny luzu garażowy rock. Ich utwór "Still Life" to szybki surf rockowy numer z wpływami noise’u. Patrick The Pan to nikt inny, jak Piotr Madej, który debiutując zrobił furorę w polskiej alternatywie. W "Exiles Always Come Back", jednym z dłuższych utworów na krążku usłyszeć możemy inspiracje islandzką melancholią oraz country.

"Tylko nie Bytom!" to wspaniała inicjatywa mająca na celu konfrontację rozmaitych gatunków muzycznych, współpracę artystów rodzimych z zagranicznymi oraz zwrócenie uwagi słuchaczy na ogromny potencjał niezależnej sceny alternatywnej nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

Wojciech Margula