Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / Ibanez Artwood AW3010CE-LG

IBANEZ Artwood AW3010CE-LG

Rodzaj sprzętu:

gitara elektroakustyczna,

marka:

IBANEZ

Ibanez Artwood AW3010CE-LG - gitara elektroakustyczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Firmy Ibanez nie trzeba przedstawiać. Instrumentów japońskiego giganta używają takie osobistości jak Steve Vai, Joe Satriani, Pat Metheny, George Benson czy John Scofield. Oficjalnie Ibanez został powołany do życia w 1957 roku, jednak jego początki sięgają lat 20., kiedy funkcjonował pod nazwą Hoshino Gakki.

Początkowo firma zajmowała się dystrybucją sprzętu muzycznego, a później zaczęła produkować własne instrumenty. Złoty okres przypada na lata 80., kiedy powstały nowatorskie konstrukcje takie jak JEM, RG, Iceman, Roadstar czy seria S. Ibanez znany jest głównie z produkcji gitar elektrycznych, ale w jego ofercie znajdują się również gitary akustyczne. W tym miesiącu testujemy gitarę elektro-akustyczną Ibanez AW- 3010CE-LG z serii Artwood.

OGLĄDAMY

Gitara Ibanez AW3010CE-LG to instrument o klasycznej konstrukcji typu Dreadnought. Posiada wycięcie Cutaway, ułatwiające dostęp do wysokich pozycji na podstrunnicy. Płytę wierzchnią wykonano z litego świerku Engelmann i pozostawiono w naturalnym kolorze. Top posiada bardzo ładne słoje i dobrze się prezentuje. Tył i boki wykonano z litego mahoniu, a całość łącznie z topem wykończona jest matowym lakierem. Producent nie zdecydował się na montaż płytki maskującej na płycie wierzchniej, ale w razie potrzeby można to zrobić we własnym zakresie.

Mostek gitary ma nowoczesny, mocno zaokrąglony kształt. Wykonano go z palisandru i wyposażono w kościany, kompensowany podstawek oraz plastikowe kołeczki w czarnym kolorze. Mahoniowy gryf składa się z trzech części - do gryfu doklejona jest główka oraz stopka. Ożyłkowany jest on drewnem w ciemnym kolorze. Na palisandrowej podstrunnicy nie osadzono markerów, a oznaczenia progów w postaci niewielkich kropek znajdują się z boku gryfu, czyli tak jak w gitarze klasycznej. Binding korpusu wykonany jest z tego samego materiału co ożyłkowanie gryfu, a otwór rezonansowy został ozdobiony abalonem. Główka instrumentu kształtem nawiązuje do firmy Martin. Znajduje się na niej perłowe logo Ibanez oraz oznaczenie serii Artwood, a po obu stronach zamontowano stroiki w układzie 3+3. Są to markowe klucze Grover z czarnymi główkami, wykończone w złotym kolorze. Próg zerowy wykonany jest z kości, a jego nacięcia są prawidłowe, co gwarantuje optymalną wysokość strun oraz strojenie w pierwszych pozycjach gryfu.

Jakość materiałów użytych do budowy instrumentu jest bardzo dobra i trudno znaleźć jakieś kosmetyczne niedociągnięcia. Wszystkie elementy spasowane są wzorowo i całość wygląda estetycznie. Mały minusik należy się za wykończenie lakieru na korpusie, który przy pierwszym kontakcie nie jest zbyt przyjemny w dotyku. Przesuwając ręką po płycie wierzchniej słychać wyraźne szmery, co może przeszkadzać podczas nagrań studyjnych.

Ibanez AW3010CE-LG ma na pokładzie znakomitej jakości elektronikę renomowanej firmy L.R. Baggs. Zastosowano tutaj preamp L.R. Baggs EAS-VTC z przetwornikiem L.R. Baggs Element, montowanym pod podstawkiem na mostku. Elektronika nie wymagała wiercenia otworu w bocznej ściance gitary, co jest dużym plusem. Preamp posiada prostą regulację głośności (VOLUME) i barwy (TONE), które umiejscowione są na skraju otworu rezonansowego. Układ zasilany jest baterią 9V, do której dostęp wymusza ściągnięcie strun. Wejście na kabel typu duży jack znajduje się w stopce zaczepu paska gitary.

GRAMY

Przyznam szczerze, że specyfikacja oraz dobór materiałów do budowy instrumentu rozbudziły mój apetyt. Świerk Engelmann na topie w połączeniu z korpusem z litego mahoniu to rozwiązanie stosowane od dziesięcioleci w najlepszych gitarach akustycznych (np. Martin). Sprawdźmy jak poradził sobie nasz Ibanez.

Pierwsze co rzuca się w oczy to pokaźnych rozmiarów korpus. Gitara jest dobrze wyważona i pewnie leży w rękach. Fabryczna akcja strun nie była komfortowa, ale po drobnej interwencji w postaci ustawienia krzywizny gryfu można było przystąpić do gry. Bardzo przypadł mi do gustu mahoniowy gryf. Jest on szeroki i profilem przypomina literkę "U". Akordy barre oraz skomplikowane pasaże wykonuje się bez większego wysiłku. Progi są idealnie wypolerowane i nie wbijają się w dłoń. Po uderzeniu w struny gitara odzywa się mocnym dźwiękiem, a brzmienie jest wyrównane i miłe dla ucha. Basu jest dużo, ale jest on sprężysty i czytelny. Góra brzmi ciepło i klarownie oraz długo wybrzmiewa. Nie jest "strzelająca" i dobrze wypada przy grze solowej. Środkowe pasmo idealnie współgra z basem i górką.

Ogólnie gitara sprostała początkowym oczekiwaniom. Brakuje jej może trochę polotu i szlachetności, dźwięk mógłby być odrobinę bardziej drewniany. Te niedociągnięcia szczególnie słychać w basie, trudno jednak wymagać więcej od gitary z tej półki cenowej. Instrument najlepiej sprawdził się w grze akordowej oraz grze kostką (flatpicking). W tej stylistyce pokazuje swoje możliwości i gra się na nim naprawdę przyjemnie. Przy grze palcami słychać dominację dolnego pasma. Trzeba odpowiednio operować dynamiką gry, aby partie były czytelne. Z drugiej strony zwolennicy fingerstyle i Merle’a Travisa będą zachwyceni, bo instrument świetnie reaguje na mocny atak w basie. Warto dodać, że gitara ma Cutaway, ułatwiający dostęp do wyższych pozycji na gryfie, co ucieszy na pewno gitarzystów solowych.

W nagraniach instrument został zarejestrowany przy pomocy pary mikrofonów pojemnościowych RODE NT-5. Sprawdźmy jak pracuje elektronika. Pickup piezo to prosta konstrukcja, która posiada wiele zalet. Taki system docenią muzycy na scenie. Układ nie generuje szumów, a gitara nie ulega sprzężeniu. W praktyce podłącza się kabel i można grać bez większej korekty. Odbywa się to jednak kosztem brzmienia, które nie jest tak naturalne jak nagłośnienie mikrofonem czy nawet pickupem elektromagnetycznym. Brzmienie jest troszkę spłaszczone, bas jest mocny, a górka posiada lekki piasek. Pokrętłem TONE na preampie możemy wyostrzyć bądź ocieplić barwę, jednak dla wymagającego muzyka może być to niewystarczające.

PODSUMOWANIE

Ibanez AW3010CE-LG to gitara inspirowana klasyczną konstrukcją typu Dreadnought, będąca ciekawą propozycją dla gitarzystów szukających instrumentu do gry akordowej i flatpickingu. Walorami testowanej gitary są mocny i zrównoważony dźwięk, dostęp do wysokich pozycji na gryfie oraz możliwość podłączenia do wzmacniacza

INFORMACJE
płyta wierzchnia: lity świerk Engelmanna
płyta spodnia i boczki: lity mahoń
gryf: mahoń
podstrunnica: palisander
progi: 20
mostek: palisander
wykończenie: mat (gryf, tył i boki)
elektronika: preamp L.R. Baggs EAS-VTC
z przetwornikiem L.R. Baggs Element
Liczba odsłon: 5418

Marka: IBANEZ Dystrybutorzy: MEINL DISTRIBUTION

Piotr Słapa