Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / TC Electronic Flashback Delay And Looper X4

TC ELECTRONIC Flashback Delay And Looper X4

Rodzaj sprzętu:

efekt gitarowy,

marka:

TC ELECTRONIC

TC Electronic Flashback Delay And Looper X4 - efekt gitarowy
WYNIKI TESTU
Funkcjonalność
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Po sukcesie pedału Flashback Delay z wbudowaną technologią TonePrint, wielu gitarzystów zadawało sobie pytanie, co można by ulepszyć jeszcze w tak udanym efekcie duńskiej firmy.

TC Electronic niewątpliwie myślało o tym samym, bo światło dzienne ujrzała nowa, rozbudowana wersja kostki opatrzona znakiem X4, która pretenduje nowy produkt TC do miana najlepszego w historii delaya podłogowego.

Nie tak dawno testowałem Flashback Delay i pisałem, że możliwość przełączania programów lub sterowanie MIDI stworzyłyby z nowości duńskiego producenta delay nie do pobicia. I oto w naszym teście pojawił się TC Electronic Flashback Delay And Looper X4, i to wzbogacony nie tylko o te funkcje.

Budowa i możliwości


Można powiedzieć, że Flashback Delay X4 to kilka sztuk poprzedniego modelu zamkniętych w jednej, większej obudowie. Na początku efekt wydaje się nieco zbyt duży, ale w końcu te możliwości i 4 przełączniki musiały gdzieś się zmieścić. Mamy tu znane już, niebieskie wykończenie, kauczukowe nóżki na spodzie, a do wyboru rodzaju delaya i regulacji parametrów służy 5 dużych, czarnych gałek. Środkowe DELAY TIME, FEEDBACK LEVEL i DELAY LEVEL obsługują standardowe parametry opóźnienia. Dzięki technologii Analog-Dry-Through analogowy sygnał gitary jest odseparowany od efektu, który domiksowywany jest gałką DELAY LEVEL do czystego, nieprzetworzonego brzmienia instrumentu.

Na pokładzie dostępnych jest 12 rodzajów delaya, czyli o 3 więcej niż w przypadku mniejszego Flashbacka. Do trybów Tape, Analog, Reverse, Dynamic, 2290, Slap, LoFi i Ping Pong dołączyły Analog W/Mod i 2290/W Mod, czyli 2 klasyki wzbogacone efektem modulacyjnym oraz 2 zupełnie nowe - Tube i Space. Maksymalny czas powtórzeń wynosi tak jak poprzednio 7 sekund. Dodatkowo mamy jeszcze 4 miejsca na wgranie barw TonePrint, których setki dostępne są na stronie producenta.

Ciekawostką jest wprowadzona jakiś czas temu możliwość ładowania barw za pomocą telefonu komórkowego. Wystarczy ściągnąć aplikację na system iOS lub Android, podłączyć instrument, zbliżyć telefon do strun i wybrać odpowiednią barwę TonePrint. Pomiędzy potencjometrami znajdują się jeszcze 2 mini przełączniki. Jeden umożliwia przełączanie się pomiędzy podziałem ćwierćnutowym, ósemki z kropką lub połączeniem obu wartości, a drugi służy do wyboru pracy LOOPER/DELAY.

Dotarliśmy w końcu do przełączników nożnych. Dzięki pierwszym trzem zapiszemy w pamięci ustawione przez siebie, oddzielne presety, a ostatni odpowiada za klasyczną, użyteczną funkcję Tap Tempo, która niedostępna była w poprzednim modelu. Zapamiętanie własnych ustawień jest dziecinnie proste i realizowane przez kilkusekundowe przytrzymanie danego przycisku. Flashback X4 również kryje wewnątrz 2 dodatkowe mikroprzełączniki. Pierwszy pozwala na przełączanie się pomiędzy trybem True Bypass, zapewniającym przezroczyste przejście sygnału przy wyłączeniu efektu, a opcją Buffered Bypass, która jest pomocna w przypadku używania długich przewodów lub większej liczby efektów w pedalboardzie. Dostępna jest też funkcja Spillover, czyli dalsze wybrzmiewanie powtórzeń przy wyłączeniu efektu, oraz Kill Dry ON/OFF, wycinająca sygnał podstawowy gitary i dopasowująca efekt do pracy w pętli równoległej wzmacniacza. Niedogodnością jest tu konieczność dość uciążliwego odkręcania spodniej pokrywy w celu dostania się do ukrytych opcji.

Wbudowany Looper oferuje 40 sekund zapisu i ma znacznie więcej możliwości w porównaniu do oryginalnego pedału Flashback. Dzięki odseparowaniu sygnału delaya i loopera mamy możliwość korzystania podczas nagrywania z dowolnego trybu opóźnienia, którego ilość ustalamy pokrętłem DELAY LEVEL. Poziom odtwarzanej pętli regulowany jest przy pomocy gałki LOOPER LEVEL. W tym trybie pierwszy przycisk aktywuje nagrywanie i dogrywanie warstw, drugi włącza lub wyłącza odtwarzanie, a trzeci odgrywa jednokrotnie zapisaną pętlę. Czwarty przełącznik udostępnia funkcję UNDO/REDO, dzięki której nie tylko możemy wycofać ostatnio nagraną pętlę w przypadku pomyłki, ale też włączać lub wyłączać ostatnią "ścieżkę" dla urozmaicenia loopu na żywo.

Na górnej ściance znajdują się 4 gniazda wejściowe i wyjściowe INPUT/OUTPUT z możliwością pracy w pełnym trybie stereo, gniazdo zasilania DC 9 V (zasilacz dostarczany jest w komplecie), złącze mini-USB, wyjście na zewnętrzny pedał ekspresji oraz złącza MIDI IN/THRU. Poprzez MIDI możemy sterować z zewnątrz zmianami presetów i parametrów efektów, ale bardzo użyteczna jest możliwość podłączenia pedału ekspresji. Z poziomu urządzenia możemy ustawić sterowanie wybranym parametrem (Time, Feedback lub Level), zaprogramować zakres działania pedału i, żeby tego było mało, zapisać to w dowolnym presecie.

Brzmienie


Już poprzedni model pokazał najwyższą jakość, więc tu nie ma prawa być inaczej. Brzmienie dźwięku gitary jest czyste, ciepłe i na wskroś analogowe, a dodawane do niego powtórzenia są najwyższej klasy. Ilość dostępnych rodzajów delaya może oszołomić. Piękny, krystaliczny i kultowy TC 2290 jest klasą sam dla siebie, a w wersji Mod urzeka subtelnym brzmieniem chorusa. Analog Delay i taśmowy Tape, zmieniający charakter wraz z kolejnymi odbiciami, wydają się jeszcze lepsze niż w mniejszym bracie. Można tu nawet usłyszeć lekkie wibracje starej taśmy. Nowy tryb Tube wprowadza jeszcze cieplejszy, lampowy charakter taśmowego echa. W opcji Dynamic powtórzenia są słyszane dopiero w momencie dłuższych pauz w grze. Przy szybkich przebiegach grane frazy są bardzo czytelne, a delay nie powoduje bałaganu i nie zlewa się z podstawowymi dźwiękami.

Nowością jest też Space Delay, imitujący charakterystyczny dla lat 80., przestrzenny i nasycony efekt Roland Space Echo. Mamy tu jeszcze inspirujący, wykręcony Reverse Delay, countrowy Slap, który przy odpowiednio krótkich odbiciach dodaje charakterystycznego pogłosu, stereofoniczne, szerokie odbicia PingPong czy LoFi Delay, z lekko przesterowanymi powtórzeniami. Na deser TC Electronic Flashback X4 umożliwia wgranie 4 barw TonePrint opracowanych przez znanych gitarzystów, którzy mają dostęp do większej ilości ukrytych opcji (np. dodanie efektu vibrata do powtórzeń) podczas opracowywania presetów. Firmowo zapisane są tu 4 brzmienia ustawione przez Steve'a Morsa, Bumblefoota, Douga Aldricha i Jamesa Shaffera.

Podsumowanie


Śmiało można postawić tezę, że TC Electronic Flashback Delay And Looper X4 jest w tej chwili jednym z najlepszych, jeśli nie najlepszym delayem podłogowym na rynku. Technologia TonePrint z setkami różnych brzmień, 3 programowalne presety z możliwością obsługi pedałem ekspresji i sterowaniem przez MIDI, looper i co najważniejsze - kilkanaście zupełnie różnych, najwyższej jakości linii opóźniających o ciepłym, analogowym charakterze, zostawiają konkurencję daleko w tyle, a za podobne rozwiązania trzeba by zapłacić nawet kilka razy większe pieniądze. Pozostaje tylko czekać na kolejne, ekscytujące urządzenia duńskiego producenta.


INFORMACJE
regulatory: DELAY TIME, FEEDBACK, DELAY LEVEL,
LOOPER LEVEL, przełączniki Subdivision (1/4, 1/8, 1/4+1/8)
i LOOPER/DELAY
tryby pracy: Tape, Tube, Space, Analog, Analog w/
Mod, Reverse, Dynamic, 2290, 2290 w/Mod, Slap,
LoFi, Ping Pong, Tone Print (4)
przyłącza: INPUT, OUTPUT (mono/stereo), EXP
PEDAL, MIDI IN, THRU, micro-USB, DC 9 V,
bypass: True, Buffered
funkcje dodatkowe: Spillover, Kill Dry,
zasilanie: zasilacz DC 9 V (w zestawie)
Liczba odsłon: 6035


Marka: TC ELECTRONIC Dystrybutorzy: AUDIOSTACJA


Piotr Szarna