Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / LTD Alexi-600 Greeny

LTD Alexi-600 Greeny

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

LTD

LTD Alexi-600 Greeny - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Markku Uula Aleksi Laiho, w krótszej wersji językowej znany jako Alexi Laiho (gitarzysta i wokalista grupy Children Of Bodom) preferuje gitary o ostrych kształtach, takich jakie prezentuje testowana w tym miesiącu strzałka LTD Alexi-600.

Autor testu: Sławomir Sobczak

Oczywiście nazwa modelu nie pozostawia wątpliwości, że jest to sygnatura tego właśnie muzyka. Sprawdźmy, czy poza ostrymi kształtami wiosło to nadaje się do równie ostrej muzyki.

Na tle pozostałych sygnatur Laiho gitara LTD Alexi-600 plasuje się pośrodku skali - jest tańsza od modelu ESP Alexi Laiho, za to droższa od LTD Alexi-200. Prezentowany model, podobnie zresztą jak jego droższy brat, wykończony jest czarnym lakierem z zielonymi dodatkami.

BUDOWA


Jak przystało na gitarzystę grającego naprawdę szybko, Laiho gustuje w gitarach o kształtach typu "V". Aerodynamiczny profil gitary Alexi-600 robi duże wrażenie, rzeczywiście jest to bardzo smukła gitara o pięknej linii. Pod względem estetycznym mamy tu do czynienia ze starannie nałożonym lakierem i designem tworzącym spójną stylistycznie całość. Zarówno korpus, jak i wierzchnia część główki są wykończone na czarno, a całości dopełnia dostojnie wyglądająca hebanowa podstrunnica. Znaczniki pozycji są wariacją na temat typowych dla tego typu gitar trójkątnych markerów, jednak ich ukośne krawędzie zostały odpowiednio zmodyfikowane, w wyniku czego tworzą coś na kształt płomieni. Pomimo dość groźnego wyglądu gitary nie mogę oprzeć się wrażeniu, że markery te - ze względu na ich zieloną barwę oraz mieniącą się powierzchnię - wyglądają jak pewne sympatyczne drzewka, pod którymi co roku można znaleźć jakiś prezent… Na korpusie umieszczono ozdobne linie biegnące wzdłuż jego krawędzi oraz trupią czaszkę ze skrzyżowanymi piszczelami. Może budzić zdziwienie fakt, że zieleń wzoru na korpusie jest bardziej jaskrawa niż ta na gryfie.

Skoro wspomniałem o aerodynamice, to zacznijmy od początku, czyli od główki. Jest ona efektownie wyprofilowana w taki sposób, że jej boczne krawędzie nie są przycięte pod kątem prostym w stosunku do jej powierzchni. Na główce znalazły się chromowane klucze marki Grover, blokada strun, sztabka podtrzymująca struny oraz płytka chroniąca dostępu do pręta napinającego gryf.

Na klonowym gryfie umieszczono hebanową podstrunnicę o promieniu 350 mm i uzupełniono 24 progami w rozmiarze extra jumbo. Krawędzie podstrunnicy zdobi estetyczny jasny binding. Gryf został trwale połączony z korpusem (neck- -thru-body), a samo miejsce połączenia zostało łagodnie wyprofilowane i dodatkowo ozdobione interesującą linią odcinającą część polakierowaną na czarno. Blok drewna, z którego wykonano gryf, przechodzi przez środkową część korpusu, a pozostałe kawałki tworzące korpus doklejone są do tego centralnego elementu. Korpus wykonany jest z drewna olchowego, a jego wyprofilowanie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Promień zaokrąglenia na krawędziach korpusu został tak dobrany, że prawa ręka może podczas gry pewnie i komfortowo na nim spoczywać.

LTD Alexi-600 została wyposażona tylko w jeden przetwornik, co jednoznacznie określa jej przeznaczenie (gdyby ktoś miał jeszcze jakieś wątpliwości). Skoro okazało się, że nie jest to wiosło dla miłośników jazzu, a szukając pickupu przy gryfie, możemy liczyć jedynie na bliskie spotkanie z sympatyczną trupią czaszką ze skrzyżowanymi piszczelami, to nie wypada też szukać przełącznika przetworników. Pod względem pozostałych elementów układu elektrycznego jest równie minimalistycznie, bowiem na pokładzie gitary znajdziemy tylko jeden potencjometr (VOLUME). Przetwornik to pasywny EMG HZ F-H2. Można się zastanawiać, dlaczego zamiast układu pasywnego nie zamontowano tu np. EMG-81, jednak z wyrażeniem opinii w tej sprawie warto się wstrzymać do momentu podłączenia tej gitary do wzmacniacza. Ostatni element wyposażenia to obustronny chromowany mostek Floyd Rose.

BRZMIENIE


Brzmienie gitary bez podłączenia do wzmacniacza jest wyrównane, a wybrzmiewanie długie, w czym spora zasługa konstrukcji neck-thru-body. Duża klarowność i jasność barwy - to pierwsze wrażenie jakie odniosłem po zagraniu kilku dźwięków. Na kanale czystym wzmacniacza jest podobnie, gitara brzmi selektywnie, dysponuje przy tym sporą dynamiką i ładnie reaguje na próby zagrania rozłożonych akordów. Po załączeniu przesteru gitara pokazuje, że w tym środowisku czuje się najlepiej. Bardzo dynamiczny atak, wyczuwana pod palcami sprężystość i klarowność brzmieniowa skłaniają do szybkiej gry technicznej. Po ingerencji w ustawienia korektora można uzyskać w miarę mięsisty dół, któremu jednak brakuje masywnej podstawy. Z drugiej strony brzmienie broni się ponadprzeciętną dynamiką, szybkim atakiem i wysoką selektywnością nawet przy bardzo mocnym podkręceniu gainu. Choć nieco brakuje śpiewnego i ciepłego charakteru przydatnego przy solówkach, to za sprawą delikatnej ingerencji korektora można uzyskać całkiem ciekawe efekty o większym nasyceniu, jednak odbywa się to kosztem czytelności.

Czy pasywny EMG HZ F-H2 jest tu wystarczający? Można na ten temat dyskutować, lecz wybór najbardziej optymalnego pickupu do danej gitary (i stylu gry) to przede wszystkim kwestia osobistych preferencji muzyka. Fani brzmienia Children Of Bodom nie powinni być zawiedzeni, bowiem gitara dobrze radzi sobie w tej stylistyce. Co prawda brakuje nieco dołu, ale jest za to bardzo czytelny środek pasma pozwalający na łatwe osadzenie gitary w miksie i pracę nad artykulacją. Osobiście bardziej widziałbym tu jednak przetwornik o mocniejszym sygnale i masywniejszym dole. H2 jest dobrą konstrukcją, przy czym zdecydowanie bardziej sprawdza się w rocku. Za to dzięki niemu dźwięk wydobywający się z głośnika jest przestrzenny i ma sporą zawartość harmonicznych.

Warto wspomnieć, że dostarczona do testów gitara została nastrojona standardowo (EADGBE), dlatego można się spodziewać, że po obniżeniu stroju brzmienie zyskałoby jeszcze większego wyrazu. Pod względem wygody gry nie można mieć zastrzeżeń, no może poza nieco utrudnionym dostępem do wyższych pozycji z racji wysokiego profilu korpusu, także w miejscu połączenia z gryfem. Progi są idealnie wypolerowanie i zachęcają do realizacji takich technik jak wibrato. Gra na tej gitarze daje dużo przyjemności, podstrunnica sprzyja grze riffowej, natomiast fabrycznie ustawiona niska akcja strun pozwala na wycieczki w wyższe pozycje.

PODSUMOWANIE


Zaprezentowana tu sygnatura jest przeznaczona do ostrzejszych odmian muzyki i nie pretenduje do miana instrumentu uniwersalnego. W roli narzędzia do szybkiej, technicznej gry wypada dobrze, chociaż mimo wszystko przydałby się jej mocniejszy przetwornik.

Za sprawą wyrazistego charakteru i specyficznego koloru wzoru na korpusie oraz znaczników pozycji gitara LTD Alexi-600 Greeny powinna trafić do rąk kogoś, komu odpowiada jej niebanalna estetyka. Choć ten kolor niespecjalnie przypadł mi do gustu, to podoba mi się połączenie chromowanego osprzętu (blokada strun, klucze, mostek itd.) z czarnym lakierem pokrywającym korpus i główkę. Dzięki temu kontrastowi gitara wygląda bardziej rasowo, tworzy się też pewna przeciwwaga do specyficznej, jakby to powiedzieć, oczo… zieleni elementów dodatkowych.


INFORMACJE
konstrukcja: neck-thru-body
korpus: olcha
gryf: klon
podstrunnica: heban
skala: 25,5"
profil gryfu: spłaszczone "U"
promień podstrunnicy: 350 mm
progi: 24, XJ
szerokość siodełka: 42 mm
siodełko: blokowane
klucze: Grover
mostek: Floyd Rose
przetwornik: pasywny humbucker EMG HZ F-H2
regulator: VOLUME
wykończenie: czarne z zielonymi wstawkami
osprzęt: chromowany
Liczba odsłon: 2247


Marka: LTD Dystrybutorzy: SOUND SERVICE