Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / Electro-Harmonix Holy Grail Reverb

ELECTRO-HARMONIX Holy Grail Reverb

Rodzaj sprzętu:

efekt gitarowy,

marka:

ELECTRO-HARMONIX

Electro-Harmonix Holy Grail Reverb - efekt gitarowy
WYNIKI TESTU
Funkcjonalność
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena
Wnioski: interesujący efekt pogłosowy zapewniający dwa brzmienia pogłosu plus pogłos z flangerem

Posłuchaj testowanego sprzętu

Prezentowany w tym miesiącu Holy Grail Reverb to cyfrowa kostka pogłosowa oferująca gitarzyście trzy rodzaje brzmień pogłosowych Jeżeli nasz wzmacniacz nie jest wyposażony w pogłos lub z pewnych przyczyn nie chcemy takiego pogłosu używać, wtedy najlepszym rozwiązaniem jest zaopatrzyć się w jakiś pogłos podłogowy. Electro-Harmonix Holy Grail Reverb to jedna z propozycji, które warto wziąć pod uwagę podczas poszukiwania prostego w obsłudze, acz skutecznego reverbu. A oto szczegóły.

OGLĄDAMY, PODŁĄCZAMY...


Holy Grail Reverb to monofoniczna kostka pogłosowa pracująca w oparciu o algorytmy cyfrowe. Mówiąc prościej, prócz kabelków połączeniowych i paru dodatkowych elementów znajdziemy w środku tylko jeden, ale za to sporych rozmiarów procesor (układ scalony) zamontowany na płytce drukowanej. Natomiast z zewnątrz efekt wygląda zdecydowanie rasowo, jak urządzenie analogowe sprzed lat. Obudowa złożona jest z dwóch kawałków giętej blachy, choć nie jest ona idealnie wykończona, a zastosowana blacha należy do tych z gatunku... ostrego.

Zanim uruchomimy urządzenie, trzeba podłączyć je do prądu. "Świętego Graala" zasilać można tylko i wyłącznie przy pomocy zasilacza dostarczanego razem z kostką w zestawie. Jest to zasilacz firmy Electro-Harmonix 9V/500mA o polaryzacji dodatniej (plus do środka). Gniazdo zasilania znajduje się na przedniej ściance. Efekt nie działa na baterię i niezalecane jest używanie innego zasilacza, a szkoda. Każdy, kto wykorzystuje efekty podłogowe, wie, że najłatwiej używa się kostek napędzanych przy pomocy baterii. Jakiekolwiek inne rozwiązanie zawsze komplikuje sprawę. Tak też będzie i w tym przypadku - zawsze trzeba pamiętać o dedykowanym zasilaczu.

Gniazda wejścia i wyjścia umieszczone zostały na przedniej ściance obudowy. Na wierzchu natomiast znajdziemy przełącznik nożny do uruchamiania kostki, sporych rozmiarów pokrętło do ustawienia rozmiarów pogłosu i przełącznik rodzaju brzmienia generowanego przez efekt. Jest jeszcze czerwona dioda sygnalizująca aktywność urządzenia. Prościej już nie dało się tego zrobić, co zdecydowanie uznajemy za duży plus.

ODPALAMY I GRAMY


Holy Grail Reverb zapewnia gitarzyście dostęp do trzech rodzajów pogłosu typu mono. Wyboru dokonujemy wygodnym i dużym przełącznikiem umieszczonym na panelu górnym. Pierwszy tryb pogłosu to Spring. Jest to symulacja (tak, tak, symulacja) prostego pogłosu sprężynowego - takiego, w jaki wyposażone są często wzmacniacze gitarowe. Brzmienie jest lekko metaliczne, z szybkim atakiem dla sygnału odbitego. Maksymalny czas wybrzmienia jest umiarkowany. Producent nie podaje danych na ten temat, jednak może to być około 6 sekund. Drugie ustawienie to pogłos typu Hall. Dźwięk odbity w tym trybie jest dużo głośniejszy, tzn. mniejsza jest różnica w proporcji ustawień pomiędzy sygnałem podstawowym a przetworzonym za pomocą pogłosu. Dłuższy jest też czas ataku dla odpowiedzi pomieszczenia. Odbicie słychać dopiero po jakimś ułamku sekundy. Czas wybrzmienia jest na podobnym poziomie co dla pogłosu Spring, jednak różnice we wspomnianych proporcjach i ustawieniach sygnału powodują, że pogłos Hall wydaje się dużo głębszy i bardziej przestrzenny niż Spring.

Ostatnie ustawienie to ciekawy pogłos typu Flerb. Jest to pogłos o brzmieniu takim jak w ustawieniu Spring z dodanym efektem modulacji w stylu flangera. Dzięki temu brzmienie jest nieco cieplejsze i bardziej... psychodeliczne. Nie ma w tym przypadku możliwości ustawienia tempa modulacji. Fabrycznie ustawione tempo dla obrotów flangera to około 90BPM.

Dla wszystkich trzech trybów tylko poziom proporcji pomiędzy sygnałem podstawowym a odbitym podlega regulacji, do czego służy pokrętło REVERB. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest to, że w ustawieniach do "godz. 12.00" na skali REVERB pogłos brzmi dosyć subtelnie. Poziom sygnału odbitego wzrasta drastyczniej dopiero wówczas, gdy przekręcimy gałkę poza ustawienie środkowe. Dzięki temu gitarzyści dodający do brzmienia tylko niewielkiej ilości pogłosu mogą bezpiecznie poruszać się w pierwszej części skali ustawień. Jeśli ktoś chce poszaleć z odbiciem, musi przekręcić gałkę powyżej "godz. 12.00". W momencie wyłączenia efektu pogłos znika, co oznacza, że nie wybrzmiewa po wyłączeniu kostki, tylko zostaje ucięty.

PODSUMOWANIE


Holy Grail Reverb to efekt bardzo prosty w obsłudze. Do tego kostka brzmi nader przekonująco, a po uruchomieniu jest bardzo cicha i nie wprowadza zniekształceń ani szumów. Jakość pogłosu uzyskanego za pomocą Electro-Harmonix Holy Grail Reverb powinna zadowolić większość gitarzystów. Urządzenie nie posiada takich możliwości regulacji, jak studyjne procesory pogłosowe, ale z powodzeniem może zastąpić pogłos pokładowy wzmacniacza. W końcu efekt został stworzony do takich właśnie konkretnych zastosowań. Wpinamy kabelki z dwóch stron, uruchamiamy sprzęt i - można grać. Holy Grail Reverb dobrze sprawdza się także wpięty w pętli efektowej. Dzięki trzem trybom pracy można w pewnym stopniu urozmaicić brzmienie.

Jakieś życzenia? Osobiście dodałbym jeszcze regulator barwy dla sygnału odbitego. Przydałaby się także możliwość zasilania kostki z baterii (co jest mało prawdopodobne, biorąc pod uwagę apetyt na prąd wewnętrznego układu). Ale i tak dostajemy przyzwoite minimum - trzy solidnie brzmiące rodzaje pogłosów, które spodobają się zarówno zawodowcom, jak i osobom początkującym.

Tomasz Hajduk
 
INFORMACJE
regulatory:
potencjometr REVERB,
przełącznik wyboru trybu
zasilanie:
zasilacz 9V
pobór prądu:
500mA
Liczba odsłon: 8011