Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / LTD Ron Wood BLK

LTD Ron Wood BLK

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

LTD

LTD Ron Wood BLK - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Ron Wood w niezmiennie dobrej kondycji trwa na scenie muzycznej już pół wieku. Karierę rozpoczął w The Birds, później grał między innymi w grupie Jeffa Becka (na gitarze basowej) i w zespole Faces. Pod koniec 1975 r. oficjalnie dołączył do The Rolling Stones, gdzie wraz z Keithem Richardsem tworzy jeden z najbardziej energetycznych duetów gitarowych świata.

Tekst: Wojciech Wytrążek
Zdjęcia i audio: Krzysztof Inglik

Co jakiś czas wydaje również albumy solowe, a w wolnych chwilach poświęca się także sztuce plastycznej - regularnie wystawia swoje obrazy i grafiki na różnych kontynentach. Jego dziełem jest między innymi charakterystyczna okładka zestawu płyt Erica Claptona "Crossroads" wydanego w 1988 r. Polecam obejrzenie niewielkiej ilościowo, ale robiącej duże wrażenie galerii na stronie artysty - www.ronniewood. com. Ronnie pojawia się na scenie z różnymi gitarami (elektrycznymi, akustycznymi, także lap steel i pedal steel), jednak w jego arsenale szczególne miejsce zajmują sygnowane instrumenty typu tele marki ESP i LTD, która jest tańszą (bo zbudowaną w Korei, a nie w Japonii) i nieco inaczej wyposażoną wersją tej pierwszej.

BUDOWA


Korpus gitary wykonano z olchy. Klonowy gryf jest zamontowany w sposób typowy dla tego rodzaju instrumentów - za pomocą czterech wkrętów przechodzących przez prostokątną płytkę. Szerokość szyjki o profilu U przy wykonanym z kości siodełku główki wynosi 42 mm. Promień łuku podstrunnicy wynosi 250 mm, a za stabilność stroju odpowiadają klasyczne klucze nieolejowe ukryte pod ozdobnymi puszkami. Główkę wyposażoną w prosty, blaszany docisk strun e1 i h2, zdobi logo LTD oraz niewielka reprodukcja autografu Ronniego Wooda. Struny są tu przewleczone przez korpus i zakotwiczone w metalowych tulejach zamontowanych w tyle gitary. Mostek oparto na metalowej płytce przymocowanej do korpusu wkrętami a odlewane siodełka zapewniają dobre przenoszenie wibracji strun.

Gitarę wyposażono w dwa przetworniki Seymour Duncan. Przy gryfie w plastikowej trójwarstwowej płytce zamontowano model SH-1, czyli klasyczny humbucker w stylu lat 50. W metalowej płytce stanowiącej główny element montażowy mostka, umieszczono mocny singiel STL- 2 oparty na magnesach Alnico V. Za kontrolę barwy odpowiada trójpozycyjny przełącznik i wspólny potencjometr Tone. Gniazdo wyjściowe umieszczono w boku korpusu, którego krawędzie otacza kremowy binding.

WRAŻENIA


Gitara jest wykonana estetycznie i z należytą dbałością o wykończenie. Jedynie do końcówek progów można mieć pewne zastrzeżenia - są one spiłowane niemal prostopadle do podstrunnicy, a końcówki nie są zaokrąglone. Nie wystają jednak poza krawędź szyjki, ani nie przeszkadzają podczas gry, chyba, że ktoś jest wyjątkowo czuły na tym punkcie. Gryf wydaje się dość masywny, ponieważ ma profil przypominający w przekroju literę U, co nie znaczy, że jest niewygodny. Wręcz przeciwnie - bardzo dobrze układa się w dłoni. Kołki kluczy z nacięciem i otworem umożliwiają ukrycie końcówek strun - to stary, sprawdzony patent, którego często brakuje w nowoczesnych przekładniach olejowych. Mostek jest prosty i pozbawiony sterczących prostopadle do korpusu blaszanych krawędzi, znanych z chociażby z pierwotnych gitar typu tele. Klucze pracują lekko i precyzyjnie, także regulacja siodełek przebiega bez problemów.

W testowanym instrumencie można było bez problemów ustawić niską akcję strun, jednocześnie unikając nadmiernego pobrzękiwania w poszczególnych pozycjach. Pod względem ciężaru gitarę można zaliczyć do wagi średnio-ciężkiej - ma się wrażenie, że LTD jest nieco cięższy od innych instrumentów tego typu. Komfort gwarantuje również satynowe wykończenie gryfu i podstrunnicy - lakier jest przyjemny w dotyku i nie powoduje przyklejania się dłoni nawet podczas dłuższej gry a duży rozmiar progów ułatwia podciąganie strun i wibrato.

BRZMIENIE


Pierwszy kontakt z instrumentem nie podłączonym do wzmacniacza wykazuje charakterystyczne cechy brzmienia typu Tele. Gitara odzywa się dźwięcznie, a pasmo jest wyrównane, jak przystało na instrument z olchowym korpusem. Po podłączeniu do wzmacniacza okazuje się jednak, że nie jest to instrument idealnie wpisujący się w specyficzny kanon vintage Tele. Oczywiście odpowiada za to przede wszystkim dobór przetworników. Humbucker SH-1 daje mocne, ciepłe, perliste brzmienie. Jego okrągłość może przywodzić na myśl gitary typu Les Paul, jednak w zestawieniu z klonowym gryfem i olchowym korpusem sprawia, że dźwięk jest jaśniejszy i bardziej otwarty. Dopiero na mocniejszym przesterze brzmienie ulega ściemnieniu.

Dźwięk uzyskany z dwóch przetworników włączonych jednocześnie również odbiega od kanonu klasycznego Telecastera - brzmienie jest bardziej wyrównane, twardsze i mniej kwaczące, co nie znaczy, że brak mu charakteru - wręcz przeciwnie, świetnie sprawdza się w partiach podkładowych z umiarkowanym przesterem. Dopiero włączenie przetwornika przy mostku daje tę specyfikę brzmieniową, której można się spodziewać patrząc na kształt gitary. Gitara uzyskuje charakterystyczną szklistość i tak ceniony przez muzyków twang. Ma przy tym mocną i czytelną podstawę w dole pasma, dzięki czemu środek pasma nie jest zbytnio przerysowany, ani jazgotliwy. Singiel przy mostku to konstrukcja typu hot, czyli przetwornik o mocniejszym sygnale, dobrze współpracujący z humbuckerem przy gryfie. Dzięki temu nie występują duże różnice w poziomie sygnału i głośności między nimi.

PODSUMOWANIE


Testowana gitara może nie jest najbardziej uniwersalnym instrumentem świata, ale z pewnością może znaleźć zastosowanie chociażby w takich gatunkach muzycznych jak funky, R&B, blues, rock and roll, country, czy nawet jazz. W tym ostatnim głównie za sprawą klasycznego, ciepło brzmiącego humbuckera przy gryfie. Nie jest to też klasyczny Telecaster, jednak pod względem jakości dźwięku instrument wypada świetnie i sprawdza się przede wszystkim na barwach typu overdrive i crunch, nie boi się również mocniejszych przesterów. Bardzo dobrze radzi sobie też w świecie brzmień czystych. Sygnatura Rona Wooda to porządne rock and rollowe wiosło, na którym dzięki plastyczności brzmienia klasowych przetworników Seymour Duncana gra się z wielką przyjemnością.

INFORMACJE
Korpus: olcha
Gryf: klon
Podstrunnica: klon
Progi: 22 XJumbo
Menzura: 25,5 cala
Przetworniki: Seymour Duncan SH-1
(gryf), Seymour Duncan STL-2 (most)
Przełącznik: trójpozycyjny
Potencjometry: VOLUME, TONE
Mostek: LTD Fixed
Klucze: LTD Vintage
Wykończenie: Black
Liczba odsłon: 1139


Marka: LTD Dystrybutorzy: SOUND SERVICE