Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / Ibanez Artstar AS253BM

IBANEZ Artstar 253BM

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

IBANEZ

Ibanez Artstar AS253BM - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Jazzowe półpudła Artstar i Artcore zajmują w ofercie Ibaneza szczególne miejsce. Powodem tego jest po części fakt, że tacy mistrzowie jak George Benson, John Scofield czy Pat Metheny grają na tego typu instrumentach od kilku dekad, a każdy z nich szczyci się kilkoma sygnowanymi modelami.

Autor testu: Wojciech Wytrążek

Gama sygnatur została niedawno poszerzona o dwa modele, którymi został uhonorowany Eric Krasno. Powodów uznania jakim cieszą się te instrumenty jest więcej, a najważniejsze to niewątpliwie niekwestionowany urok wizualny, jakość wykonania oraz wyjątkowo szlachetne brzmienie. Najnowszym dodatkiem do linii hollowbody jest model AS253BM, który mamy obecnie przyjemność testować.

BUDOWA


Pudło rezonansowe z litym blokiem w środkowej części wykonano w całości z ozdobnej odmiany klonu - Burl Maple - a gryf z trzech kawałków mahoniu i klonu. Na hebanową podstrunnicę o promieniu 305 mm nabito 22 progi w rozmiarze medium jumbo - wszystkie dokładnie oszlifowane, z końcówkami starannie wykończonymi w standardzie Artstar Fret Edge Treatment. Markery progów złożone z trzech lub pięciu (XII próg) elementów to połączenie naturalnej masy perłowej i abalonu. Dwuczęściowy mostek składa się ze strunociągu z ukośnymi nacięciami, które umożliwiają łatwą i szybką wymianę strun bez konieczności ich przeciągania przez ten element, oraz modułu ART-1 nawiązującego do konstrukcji typu Tune-o-matic, zaczepionego na dwóch śrubach wkręconych w tuleje osadzone w korpusie.

Symetryczną główkę ozdobioną logo i elementem dekoracyjnym uzbrojono w klucze olejowe w kolorze złotym. Gitara ma gibsonowską menzurę o długości 24 i 3/4 cala, czyli 628 mm. Szerokość podstrunnicy przy siodełku główki wynosi 43 mm, przy ostatnim progu 57 mm. Grubość szyjki wzrasta od 21 mm przy I progu do 24 mm w połowie czynnej długości struny. Z kolei grubość pudła w najbardziej wypukłym miejscu, czyli w okolicy mostka, wynosi około 667 mm.

Układ elektryczny został oparty na humbuckerach o tradycyjnej budowie - model Super 58 z magnesami alnico. Gitara ma nie trzy, a siedem brzmień podstawowych dzięki dwóm przełącznikom trójpozycyjnym. Większy umieszczony przy mostku to zwykły selektor przystawek (gryf, gryf+mostek, mostek), mniejszy zamontowany obok potencjometru barwy przetwornika przy gryfie służy do zmiany trybu pracy tegoż humbuckera. W pierwszej pozycji cewki są połączone szeregowo w fazie; w drugiej gra tylko jedna cewka (bliżej podstrunnicy), w trzeciej przetwornik działa jak dwa single połączone równolegle w fazie.

Pozostałe elementy elektroniki to dobrze znane rozwiązania - oddzielna regulacja głośności i barwy dla każdego przetwornika. Estetykę gitary wzbogacają złote elementy osprzętu oraz wielowarstwowe czarno-kremowe ożyłkowania biegnące wokół pudła i otworów rezonansowych w kształcie litery "f". W podobny sposób zdobione są również krawędzie podstrunnicy. Przyjemnym zaskoczeniem jest płytka przy przetwornikach oraz gałki potencjometrów wykonane z drewna. Instrument wykończony błyszczącym lakierem uretanowym w ciemnym kolorze wiśniowym jest dostarczany w eleganckim, czarnym, doskonale dopasowanym futerale wyłożonym w środku miękkim pluszem.

WRAŻENIA


Korpus jest dłuższy niż w modelu sygnowanym przez Johna Scofielda o mniej więcej 2,5 cm, ma jednak taką samą szerokość czyli około 40 cm. To dość duża, jednak dobrze wyważona i wygodna gitara z komfortowym dostępem do najwyższych pozycji. Wcięcia pudła rezonansowego zapewniają wysoką stabilność podczas gry na siedząco. Szyjka o tradycyjnym okrągłym profilu lekko spłaszczonego C jest smukła i pewnie leży w dłoni, a błyszczący lakier uretanowy nie powoduje nadmiernego przyklejania się dłoni do gryfu po dłuższej intensywnej grze.

Od pierwszego kontaktu z instrumentem bije od niego swoista szlachetność i wyjątkowa dbałość o szczegóły, jak chociażby w przypadku ożyłkowań, misternego wykończenia progów czy powłok lakierniczych. Rzadko spotykany drewniany pickguard czy drewniane gałki potencjometrów zapewniające pewność chwytu są niczym wisienka na przysłowiowym torcie, również wiśniowym ze względu na głęboki kolor lakieru, przez który subtelnie przebija usłojenie drewna. Wygląd zewnętrzny powoduje, że zanim weźmie się gitarę do ręki, człowiek ma ochotę po prostu przez chwilę na nią popatrzeć. Ponieważ dla nas gitara to nie mebel, ani element wystroju wnętrza, przekonajmy się jak gra.

BRZMIENIE


Artcore na sucho odzywa się stosunkowo głośno, jak na archtop z cienkim pudłem i dużym blokiem wewnątrz. Brzmienie akustyczne w zupełności wystarczy do rozgrzewek czy ćwiczenia prostych wprawek. Po podłączeniu do wzmacniacza szybko okazuje się, że tej gitarze warto poświęcić sporo uwagi - dźwięk urzeka ciepłem i perlistością. Wyraźny atak, niewątpliwie warunkowany hebanową podstrunnicą, łączy się z precyzją i selektywnością wybrzmienia, za którą odpowiada znakomitej klasy klon. Przetworniki to bez cienia wątpliwości nawiązanie do konstrukcji z końca lat 50., czyli do humbuckerów dających pełny okrągły dźwięk z ciepłym, przyjemnie zaakcentowanym środkiem pasma.

Przystawka przy gryfie daje bardzo okrągłe, ale selektywne i nie tracące precyzji brzmienie z miękkim dołem, perlistym środkiem oraz subtelną górą pasma. Dwa humbuckery włączone razem zapewniają lekko skonturowaną, nieco kwaczącą barwę. Dźwięk z przystawki przy mostku jest energetyczny, bardziej agresywny, choć nie pozbawiony uroku - świetnie sprawdza się w bluesowych i rock and rollowych frazach na umiarkowanym przesterze. Włączenie jednej cewki humbuckera przy gryfie daje barwę nawiązującą do stylistyki gitar typu Telecaster w wersji Thinline. W trybie dwóch singli połączonych równolegle otrzymujemy barwę dość jasną, ale stonowaną, z lekko zaakcentowanym atakiem. Podobne odczucia sprawia połączenie jednej cewki (lub dwóch równolegle) z humbuckerem przy mostku. Brzmienie wychodzi wtedy ze stylistyki bluesowo- jazzowej i zaczyna krążyć w klimatach surf i rockabilly - jest niecodzienne i na swój sposób osobliwe w odniesieniu do instrumentu, z którego można je wydobyć.

Jakkolwiek Artstar to gitary kojarzone przede wszystkim z jazzem, AS253 również świetnie nadaje się do bluesa gwarantując bardzo żywe, czytelne, wrażliwe na dynamikę i w pozytywnym znaczeniu śpiewnie łkające brzmienie, które można skojarzyć ze sformułowaniem zaczerpniętym z piosenki "While My Guitar Gently Weeps". Choć nie wygląda jak gitara rockowa, śmiało można podjąć na niej próbę nagrania ostrych riffów, które w porównaniu z gitarą z litej deski zyskają przestrzeń i swoisty oddech. Przy mocniej rozkręconej czułości wzmacniacza gitara bardzo płynnie przechodzi w sprzężenie zwrotne stając się rockowym wiosłem.

PODSUMOWANIE


Ibanez Artstar 253BM to instrument o wielu twarzach, przeznaczony przede wszystkim dla dojrzałych muzyków, a jednocześnie godny polecenia średnio zaawansowanym adeptom klimatów około-jazzowych o bardziej zasobnej kieszeni. To gitara pieczołowicie przygotowana do gry przez znakomitych lutników, a jednocześnie wymagająca od jej użytkownika podobnego zaangażowania w grę. Kojarzy się z piękną, ale wymagającą i zaborczą kobietą, ale jeśli muzyk poświęci jej wystarczająco dużo czasu, uwagi i cierpliwości, zamiast człowieka z instrumentem na scenie pojawi się zgrany duet muzyka i gitary rozumiejących się wzajemnie, jeśli można to w ten sposób określić.

 

INFORMACJE
Pudło rezonansowe: wzorzysty klon
Gryf: mahoń
Podstrunnica: heban
Progi: 22 medium
Menzura: 24,75" - 628 mm
Mostek: ART-1 + strunociąg Quick Change III
Tailpiece
Klucze: olejowe złote
Układ elektryczny: Super 58 (S) × 2, przełącznik
3-pozycyjny, VOLUME × 2, TONE × 2
Wykończenie: Transparent Cherry
Liczba odsłon: 1029


Marka: IBANEZ Dystrybutorzy: MEINL DISTRIBUTION