Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / LTD EC-407B FM STBLKSB

LTD EC-407B FM STBLKSB

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

LTD

LTD EC-407B FM STBLKSB - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Trzeba przyznać, że czterdziestolecie istnienia firmy ESP Guitar Company przebiega zdecydowanie pod znakiem gitar dla miłośników cięższych brzmień. W tym miesiącu do testu trafił szczególnie interesujący instrument, ponieważ jest to siedmiostrunowy baryton, po którym należy spodziewać się tego, do czego przyzwyczaiły nas już wiosła spod znaku LTD i ESP. A być może, nawet i czegoś więcej. Sprawdźmy zatem, co da połączenie siedmiu strun z menzurą wynoszącą aż 27 cali…

Autor testu: Sławomir Sobczak

LTD EC-407B FM STBLKSB, bo o tej gitarze mowa, to jedna z nowszych propozycji wspomnianej wyżej firmy. Instrument pochodzi z serii EC i - podobnie jak inne modele z tej linii - nawiązuje do konstrukcji Les Paula. Podstawowe różnice pomiędzy klasyczną konstrukcją Gibsona a EC-407B dotyczą menzury i obecności dodatkowej, siódmej struny. Zacznijmy jednak od początku, czyli od budowy tego wiosła.

BUDOWA


Gitara sprawia bardzo solidne wrażenie i wygląda wyjątkowo dostojnie. Czerń korpusu i główki jest złamana subtelną grą usłojenia drewna płyty wierzchniej przedzierającego się przez ciemne, przypalane obszary wokół krawędzi korpusu. Jest to wykończenie See Thru Black Sunburst, którego nazwa mówi sama za siebie.

Korpus wykonano z jedynie słusznego w tym przypadku drewna, czyli z mahoniu. Podobnie też rzecz się ma z gryfem, który wklejono w korpus. Korpus został uzupełniony płytą wierzchnią z klonu wzorzystego, którego usłojenie nadaje gitarze szlachetny wygląd. Nakładka z klonu znalazła się również na główce, co jeszcze zwiększa atrakcyjność wizualną instrumentu. Krawędzie korpusu zostały uzbrojone w estetyczny, biało-czarny binding. Na palisandrowej podstrunnicy nabito 24 progi, oczywiście o rozmiarze XJ, a jej krawędź także uzupełniono bindingiem.

Jak łatwo się domyślić, gitara jest bardzo ciężka, a jej rozmiary - pokaźne. Można odnieść wrażenie, że to wręcz powiększona wersja Les Paula. Gitary barytonowe na pierwszy rzut oka wyglądają jak skrzyżowanie gitary elektrycznej z basem, natomiast tutaj mamy do czynienia z instrumentem, w którym gryf jest nie tylko dłuższy, ale również i szerszy (z powodu dodatkowej struny), co optycznie powiększa gitarę - że tak powiem - w dwóch wymiarach. Jeśli konstrukcję LTD postawi się obok innych gitar (szczególnie typu LP), to można odnieść wrażenie, że EC-407B to prawdziwe monstrum.

WRAŻENIA


Na sucho LTD EC-407B odzywa się dźwięcznym, klarownym dołem i ładnie rezonuje. Riffy grane na niepodłączonej do wzmacniacza gitarze mają w sobie moc i długo wybrzmiewają, co jeszcze bardziej rozbudza wyobraźnię, więc nie pozostaje nic innego, jak tylko zakończyć ten "unplugged"… Podpięcie do wzmacniacza pozwala gitarze rozwinąć skrzydła. Mocny sygnał z pickupów nie pozostawia wątpliwości co do przeznaczenia instrumentu. Zdecydowanie najlepiej sprawuje się on podczas gry riffowej i przy wykonywaniu soczystych zagrywek solowych w stylu Zakka Wylde’a. Okrągły, masywny bas pozwala na grę wyjątkowo bogatych akordów na czystym brzmieniu oraz potężnych, długo wybrzmiewających riffów po dodaniu gainu. Głębokie najniższe tony są na tyle sprężyste, że pozwalają na swobodną grę riffową w szybszym tempie. Kompresja i klarowność podczas szybkiego kostkowania zachęcają do gry motywów praktycznie niemożliwych do wykonywania na standardowej sześciostrunówce ze strojem obniżonym o kwartę.

Pierwsze, co zwraca uwagę po zaatakowaniu najgrubszej struny, to jej naprężenie. Nie ma tu mowy o luźnym naciągu będącym znakiem rozpoznawczym gitar o krótszej menzurze z mocno obniżonym strojem. Tutaj struna B7 zachowuje się tak, jak należy. W efekcie pozwala to uniknąć irytujących wahań intonacji i ułatwia szybkie kostkowanie. Na EC-407B brzmią dobrze zarówno masywne powerchordy, jak i szybkie zagrywki techniczne. W tym drugim przypadku trzeba liczyć się z tym, iż przy tak niskim stroju trudno konkurować pod względem selektywności z klasyczną "szóstką", niemniej jednak riffy brzmią tu o niebo lepiej niż na standardowej gitarze nastrojonej do B. Przy naprawdę solidnym dodaniu gainu i przeniesieniu się w obszary brzmień typu hi- -gain najniższa struna nie brzmi już tak rasowo jak podczas gry z umiarkowanym przesterowaniem i traci na klarowności. Gitara najlepiej czuje się przy dużym, ale nie ekstremalnie podkręconym przesterze, dając wtedy soczysty sound nadający się do szeroko pojętego rocka (z akcentem na jego cięższe odmiany).

Przetwornik przy gryfie jest w stanie dać wystarczająco ciepłe brzmienie, aby móc być wykorzystanym w śpiewnych partiach solowych oraz masywnych akordach - przy odpowiedniej korekcji można nawet pokusić się o wycieczkę w rejony jazzowe, gdzie EC-407B może pochwalić się dodatkowym atutem w postaci siódmej struny przydatnej w grze akordowej.

Pickup przy mostku daje wyrazisty sound o ładnie zarysowanym środku pasma, który stanowi idealne uzupełnienie dla ładnie przenoszonych najniższych częstotliwości. Jeśli chodzi o basy, to trzeba przyznać, że gitara wymaga naprawdę solidnej paczki podpiętej do wzmacniacza lub sporego pieca, najlepiej z głośnikami 12-calowymi. Przy takiej konfiguracji (ideałem jest tu 4x12") EC-407B pokazuje pełnię swoich możliwości, dając prawdziwą ścianę dźwięku i zachwycając bogatym dołem oraz długim sustainem.

Pod względem wygody gry gitara prezentuje się doskonale na tle innych gitar typu LP. Wyważenie instrumentu nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak wyprofilowanie korpusu. Gra solowa nie różni się zbytnio od tego, do czego przyzwyczaiły nas gitary o standardowej menzurze. Poza tym w wyższych pozycjach nie odczuwa się zbytnio, że to gitara barytonowa. Świetnie wychodzą rasowe zagrywki rockowe, podciągnięcia i gra na dwudźwiękach w okolicy pozycji XII. Duża kompresja w połączeniu z ładnie wyeksponowanym środkiem pasma dają w efekcie soczysty, atrakcyjny sound. Po solidnym rozkręceniu wzmacniacza palce same kleją się do gryfu, a przyjemność z gry jest wyjątkowo duża.

PODSUMOWANIE


LTD EC-407B FM to bardzo udana gitara dla miłośników soczystych, masywnych riffów, długiego czasu wybrzmiewania, ciężkiego brzmienia i… jeszcze cięższych gitar. Właśnie z powodu swojej wagi to nie jest instrument dla każdego. Najlepiej sprawdzi się u osób postury Zakka Wylde’a, które na ćwiczenia z gitarą przeznaczają tyle samo czasu, co na pobyt w siłowni.

Przetworniki EMG dają mocny sygnał, a mahoniowy korpus pozwala na długie wybrzmiewanie. Klasyczne rozwiązania w postaci zastosowanych tu materiałów z nowoczesną oprawą (aktywne pickupy) dają w sumie rasowy sound do ciężkiej muzy. Ta propozycja firmy ESP jest kolejnym dowodem na to, iż w dziedzinie wioseł do cięższych odmian rocka i metalu wciąż nie powiedziano jeszcze ostatniego słowa.

Jeśli miałbym wskazać jakiś element, który najbardziej podoba mi się w tej gitarze, to z pewnością byłaby to jej w pełni użyteczna struna B7. Nawet podczas szybkiego kostkowania w najniższych rejestrach nie ma mowy o zamuleniu, dźwięk jest zwarty i masywny. Struna nie obija się o progi i ma optymalne naprężenie pozwalające na znacznie bardziej komfortową grę niż w przypadku standardowej "szóstki" nastrojonej do B.

Do gry na barytonówce LTD trzeba się jednak przyzwyczaić, a to z powodu dłuższej menzury przekładającej się na większe odległości pomiędzy progami, co jest szczególnie odczuwalne w niższych pozycjach. Gra na tym instrumencie uzależnia, ponieważ po powrocie do standardowej sześciostrunówki o normalnej skali okazuje się, że czegoś zaczyna brakować - czy to sustainu, czy reakcji strun lub po prostu tego wrażenia masywności instrumentu. Pora więc odłożyć tę gitarę, póki nie jest za późno…

 

INFORMACJE
konstrukcja: set-neck
korpus: mahoń
płyta wierzchnia: klon wzorzysty
gryf: klon
profil gryfu: thin U
podstrunnica: palisander
progi: 24 XJ
skala: 27" (686 mm)
szerokość siodełka: 48 mm
promień podstrunnicy: 350 mm
klucze: LTD
układ elektryczny: humbuckery aktywne EMG 707
(gryf) i EMG 81-7 (mostek), przełącznik 3-pozycyjny,
2x VOLUME, 1x TONE
mostek: TOM (Tune-o-matic)
wykończenie: See Thru Black Sunburst
osprzęt: czarny
Liczba odsłon: 1093


Marka: LTD Dystrybutorzy: SOUND SERVICE