Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / Ibanez J. Custom JCRG12-BLE

IBANEZ J. Custom JCRG12-BLE

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

IBANEZ

Ibanez J. Custom JCRG12-BLE - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Firma Ibanez założona w 1957 roku przez Hoshino Gakki przez blisko sześć dekad działalności stała się jednym z największych producentów instrumentów na świecie, a w ofercie japońskiej marki znajdziemy olbrzymi przekrój stylistyczny modeli, wspieranych wieloma nazwiskami słynnych endorserów.

Na szczycie gitarowego łańcucha stoi lutnicza seria J. Custom - ekskluzywnych, high-endowych instrumentów wytwarzanych w małych seriach przez najlepszych, japońskich lutników. W naszym teście gościmy model J. Custom JCRG12, reprezentujący topowe wykonanie i dobór materiałów oraz wspomniany, lutniczy kunszt firmowany szyldem J. Custom.

BUDOWA


Instrumenty z rodziny J. Custom do roku 1996 dostępne były tylko na rynku japońskim. Seria JCRG1 powstała w 2012 roku dla uświęcenia 25-lecia powstania modelu RG, a każda z wersji danego modelu powstaje w bardzo limitowanej liczbie kilkunastu egzemplarzy, przy wykorzystaniu najwyższej jakości drewna oraz osprzętu.

JCRG12 prezentuje klasyczny kształt RG oraz konstrukcję neck-thru, w której środkową część korpusu, przechodzącą później w gryf, stanowią 3 części klonu, do których doklejono boki z najwyższej klasy selekcjonowanego mahoniu afrykańskiego. Grubszy niż w innych modelach Ibaneza, profilowany pod rękę top stanowi pieczołowicie wybrany klon płomienisty, który został wykończony na wysoki połysk w unikalnym kolorze Bluish Purple Hauyne - dominuje tu kolor niebieski, spod którego lekko prześwitują miejscami delikatne, purpurowe akcenty. Całość otacza naturalny, klonowy binding. Gryf o profilu Original Wizard i grubości 17 oraz 20 mm przy 1 i 12 progu zapewnia niesamowitą wygodę gry dla lewej ręki. W miejscu miękko wyprofilowanego łączenia, zapewniającego bardzo dobry dostęp do najwyższych pozycji, widoczne jest przejście z lakieru o wysokim połysku na korpusie w smukły, satynowy lakier gryfu. Kilkanaście centymetrów dalej kolor niebieski przechodzi w lekki błękit oraz naturalne wykończenie biegnące już do końca główki.

Na palisandrowej, selekcjonowanej podstrunnicy o radiusie 430 mm i bardzo miękko zaokrąglonych krawędziach nabito 24 progi oznaczone w katalogu symbolem JESCAR FW57110 - tu również ręczne wypolerowanie i zaokrąglenie koron jest najwyższej, lutniczej próby. Znaczniki pozycji w formie zmniejszających się kropek wykonano z kolorowego abalonu. Szyjkę wieńczy główka z klonowym, wzorzystym topem w kolorze korpusu (oczywiście jest to cienka warstwa drewna), ozdobiona naturalnym bindingiem, perłowym logiem Ibaneza oraz nazwą serii J Custom. Całość uzupełniają chromowane klucze Gotoha, blokada mostka tremolo oraz odsłonięty otwór pręta regulacyjnego.

W gitarze zamontowano mostek tremolo Edge Zero z systemem ZPS3. Mamy tu do czynienia z inkarnacją kultowych Lo-Pro Edge i Edge Pro, będącą unowocześnioną wersją jednego z najlepszych mostków tremolo Ibaneza. Edge Zero zawieszony jest na tradycyjnych ostrzach, a specjalna śrubka umieszczona w mostku po przeciwnej stronie ramienia tremolo służy do płynnej regulacji intonacji, po uprzednim wykręceniu i wkręceniu w jeden z otworów za mikrostroikami. Ramię mostka mocowane jest na wcisk, a dodatkowa nakrętka służy do ustawienia odpowiedniej sztywności. Z tyłu mamy szybki dostęp do wygodnej regulacji naciągu sprężyn, bez potrzeby odkręcania tylnej płytki i stosowania śrubokręta. Zero Point System w wersji 3 z dodatkowymi dwoma mniejszymi sprężynami pozwala na powrót mostka do punktu ‚zero’, co skutkuje pewnym strojem nawet przy bardzo mocnym używaniu ramienia czy zerwaniu struny. W takim ustawieniu mostek działa nieco ciężej, jednak po szybkim zdemontowaniu sprężyn można cieszyć się klasycznie działającym wibratem.

Układ elektryczny tworzą dwa kremowe humbuckery DiMarzio - model Air Norton przy gryfie oraz Tone Zone pod mostkiem, obsługiwane 5-pozycyjnym przełącznikiem oraz potencjometrami głośności i tonów (tu również zastosowano najwyższej klasy potencjometry 24Φ Shaft), których srebrne gałki osadzono w lekkich zagłębieniach w topie. Dopełnieniem J Custom JCRG12 jest gniazdo wejściowe Switchcraft, zamontowane z tyłu na bocznej ściance pod kątem do góry, oraz blokowane zaczepy paska Free Lock II. Gitara jak przystało na najwyższej klasy, customowy i lutniczy instrument dostarczana jest w wyściełanym, obitym ciemno-szarą skórą futerale, w którym znajdziemy certyfikat autentyczności z numerem seryjnym.

WRAŻENIA


Znając renomę serii J. Custom oraz półkę cenową możemy spodziewać się najwyższej klasy instrumentu, a napis z tyłu główki "Masterfully crafted for unparalleled sound, maximum playability i exquisite beauty" nie został tam umieszczony przypadkowo. Wszystkie detale są tu doprowadzone do perfekcji, gitara prezentuje się świetnie, choć patrząc na inne modele J. Custom można zaliczyć ją do bardziej "stonowanych" wizualnie. Kolor Bluish Purple Hauyne nie jest zbyt krzykliwy, jednak bardzo ładnie podkreśla fakturę klonu, nie mamy tu też ekstrawaganckich zdobień i przesytu kolorowej masy perłowej - wszystko jest odpowiednio zbalansowane, a jednocześnie sprawia wrażenie obcowania z ekskluzywnym instrumentem. Podobnie z tyłu JCRG12 prezentuje się znakomicie - lakier na wysoki połysk ciemno wykończonego korpusu odsłania równomierną fakturę mahoniu a za miękko wyprofilowanym łączeniem konstrukcji neck-thru kolor przechodzi stopniowo przez błękit do naturalnego, satynowego lakieru o aksamitnym połysku.

Wygoda gry to absolutnie półka mistrzowska. Original Wizard o grubości 17 mm przy 1 progu to jeden z najwygodniejszych gryfów tzw. "wyścigowych", jakie miałem w ręku. Lekko zaokrąglony profil idealnie układa się w dłoni a w połączeniu z wzorowo zaokrąglonymi krawędziami podstrunnicy, oszlifowanymi do perfekcji progami, niezwykle smukłą powierzchnią oraz niską akcją strun jest on marzeniem dla miłośników ultra-komfortu w tej części instrumentu. Działanie mostka Edge Zero nie odstaje jakościowo od reszty, to zresztą sprawdzona konstrukcja montowana w najwyższych modelach i sygnaturach Ibaneza.

BRZMIENIE


Piękne i precyzyjne wykończenie to ważna strona instrumentu, jednak za brzmienie odpowiadają w dużej mierze zastosowane materiały, a te w JCRG12 są najwyższej próby. Mahoniowo- -klonowy korpus zapewnia połączenie ciepłego, dynamicznego dołu z wyrazistością dodającą barwie klarowności. Wszystkie te elementy wraz z nieprzeciętnym sustainem są doskonale odczuwalne przy grze na sucho, a basowe struny pomimo założonych firmowo "dziewiątek" odzywają się mocno i bardzo sprężyście. Podłączenie do wzmacniacza tylko potwierdza klasę J Custom. Przetworniki DiMarzio zostały tu perfekcyjnie dobrane i pracują z gitarą znakomicie. Gryfowy Air Norton to czysta klarowna barwa łącząca delikatnie zarysowaną prezencję z dynamicznym, jazzowym dołem. Brzmienie wyróżnia się wyjątkowo naturalnym charakterem i oddaje precyzyjnie niuanse gry, wyczuwalny jest ponadprzeciętny sustain i dynamika w niższym środku, co jest też zasługą wysokiej klasy drewna i konstrukcji neck-thru J Custom.

Akordowe "międzypozycje" druga i czwarta błyszczą tu w dosłownym sensie - pracujące razem rozłączone wewnętrzne cewki humbuckerów w pozycji 2 wyróżniają się iskrzącą prezencją, łącząc dynamiczną najwyższą górę z tłustym środkiem. W rezultacie otrzymujemy jasne, akordowe barwy o lekko country’owym charakterze. Pozycja 4 to humbucker gryfowy z cewkami pracującymi równolegle - ma cieplejszy dół i środek, oraz zbliżoną do Strata, szklankową prezencję o vintage’owym zabarwieniu. Całość znakomicie się balansuje i po włączeniu lekkiego drive’u zyskuje jeszcze na dynamice - pojawiają się harmoniczne, a barwy odnajdują się w blues-rockowej, nowoczesnej stylistyce, wzorowo reagując na wszelkie niuanse gry. Włączamy kanał high-gain i przenosimy się do przesterowanego raju. Tu J. Custom nie zostawia jeńców - sustain, separacja dźwięków i detale stoją na najwyższym poziomie.

Tone Zone oferuje nasycony, mocny sygnał a magnes Alnico V zapewnia naturalne brzmienie o szerokiej dynamice. Lżejsze uderzenie w struny skutkuje mniejszym gainem, brzmienie jest bardzo czytelne, a przy mocniejszym ataku pojawia się bardziej nasycony przester z mocnymi, wyraźnymi harmonicznymi. Mocny dół i niski środek sprawdzają się znakomicie w riffach, jednocześnie wyższe dźwięki charakteryzuje czystość i głębokość, rzadko spotykana w tańszych (nie mówimy o tanich) instrumentach. Wyższa góra ładnie balansuje całość - o jakimkolwiek "bzyczeniu" nie ma nawet mowy.

Przeciwległy gryfowy Air Norton dobrany został perfekcyjnie, a jego nazwa dobrze oddaje charakter barwy. Na mocnym przesterze czuć "powietrze", nie ma tu przerysowanego dołu, barwa jest miękka, śpiewna i wyróżnia się jasnymi harmonicznymi. Dynamika i niuanse dają się bardzo plastycznie kontrolować - reakcja na atak i samo brzmienie zadowolą najwybredniejszych miłośników miękkiego i jednocześnie czytelnego przesterowania humbuckera przy gryfie. Podobnie jak na kanale czystym, bardzo dobrze wypadają tu pozostałe konfiguracje, szczególnie 2 i 4, których wysoka prezencja bardzo ładnie dopełnia tłusty i dynamiczny niski środek i dół, oferując ekspresyjne i inspirujące barwy solowe i podkładowe.

PODSUMOWANIE


Ibanez J Custom JCRG12-BLE to wyjątkowy, lutniczy instrument pokazujący możliwości jakościowe i brzmieniowe japońskiej marki. Nic tu nie jest przypadkowe, a najwyższej klasy materiały i wykonanie idą w parze ze znakomitym brzmieniem i wygodą gry. Cena nie jest mała, ale za profesjonalny instrument z górnej półki, który wytwarzany jest ręcznie przez lutników Ibaneza w bardzo limitowanych ilościach trzeba niestety zapłacić. Jeśli tylko nie zrujnuje to czyjegoś budżetu na kilka lat, to na pewno nie będzie żałował podjętej decyzji.

 

INFORMACJE
Konstrukcja: neck-thru
Korpus: mahoń afrykański
Top: klon płomienisty 4 mm
Gryf: 3-częściowy klon, Original Wizard
Podstrunnica: palisander
Radius: 430 mm
Progi: 24, JESCAR FW57110
Klucze: Gotoh
Markery: abalon (JCRG Special)
Pickupy: DiMarzio Air Norton
DP193F (mostek), DiMarzio Tone
Zone DP155F (gryf)
Potencjometry: 1 x Volume, 1 x
Tone (24Φ Shaft Pot)
Mostek: Edge-Zero/ZPS3
Zaczepy paska: Free Lock II
Wyposażenie: Futerał, Certyfikat
Autentyczności
Liczba odsłon: 421


Marka: IBANEZ Dystrybutorzy: MEINL DISTRIBUTION