Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / ESP E-II Eclipse BB

ESP E-II Eclipse BB

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

ESP

ESP E-II Eclipse BB - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Trzeba przyznać, że ESP Guitar Company to producent, któremu nadzwyczaj dobrze wychodzi wywoływanie niemałego zamieszania wokół swoich marek, co jest związane z wprowadzanymi co jakiś czas zmianami w ich nazewnictwie. Na przykład wynikiem reorganizacji linii produktów ESP sprzed trzech lat jest między innymi nowa seria E-II…

Autor testu: Sławomir Sobczak

Pod szyldem E-II kryje się linia produktów, która zastąpiła popularną serię ESP Standard. Nie obyło się jednak bez spekulacji, ponieważ niektórzy sądzili, że E-II to w rzeczywistości marka, która zastąpiła mniej prestiżową linię LTD Elite (o tym wątku za chwilę). Prawda jest jednak taka, że E-II jest w prostej linii rozwinięciem gitar ESP Standard. Po prostu wraz z powołaniem do życia marki E-II producent na nowo podzielił instrumenty ESP na trzy grupy: E-II, Custom Shop i Original.

Gitary z dwóch ostatnich linii są produkowane ręcznie w Custom Shop, natomiast instrumenty z logo E-II powstają w tej samej japońskiej fabryce producenta, z której wychodziły modele ESP Standard. A co ze wspomnianą wcześniej serią LTD Elite? Otóż została ona wcielona do rodziny E-II nieco później, kiedy dokonano już rebrandingu z ESP Standard na E-II. Trochę to pogmatwane, szczególnie dla kogoś, kto przez lata zdążył przyzwyczaić się do ustalonego podziału na konkretne segmenty produktów. Najważniejsze jest jednak to, że od gitar z logo E-II mamy wciąż prawa oczekiwać jakości znanej z popularnych modeli ESP Standard. Zobaczmy więc, czy prezentowany instrument ma w sobie ducha klasycznych i nieustannie cenionych gitar ESP Standard.

BUDOWA


ESP E-II Eclipse BB to gitara, która od razu zwraca uwagę solidnością wykonania. Wszystkie elementy są wykonane bardzo starannie, nie da się też zauważyć skaz świadczących o jakichkolwiek niedociągnięciach produkcyjnych. Instrument jest masywny i pewnie leży w dłoni. Do budowy korpusu wykorzystano, jak łatwo się domyślić, mahoń. Wykonany z trzech połączonych ze sobą kawałków drewna klonowego gryf został wklejony w korpus, a miejsce połączenia wyprofilowano w sposób dający łatwy dostęp do wyższych pozycji. Zarówno korpus, jak i gryf wraz z główką pokryto czarnym lakierem o wykończeniu satynowym. W ten sposób gitara jest przyjemna w dotyku, a podczas gry pozwala na dobry kontakt z gryfem na poziomie porównywalnym do gryfów olejowanych. Całość ozdobiono estetycznym bindingiem w kolorze srebrnym, ujednolicając w ten sposób tonację instrumentu - mamy tu jedynie czarny korpus i gryf oraz srebrne (lub chromowane jak osprzęt) dodatki.

ESP lubi oznaczać swoje instrumenty ciągami znaków, które jednoznacznie identyfikują dany model, choć na pierwszy rzut oka mogą być kompletnie niezrozumiałe. Jak zwykle spróbuję jednak rozszyfrować oznaczenie, które tym razem nie należy do najkrótszych, bowiem instrument oznaczono symbolem ECBBBLKSS. Wygląda na to, że mamy tu: skrót serii Eclipse (EC), nazwę modelu (BB), skrót koloru (BLKS) i wykończenia satynowego (S). Warto dodać, że aktualnie w ofercie firmy ESP znajduje się dziewięć instrumentów E-II z serii Eclipse, z czego aż cztery to konstrukcje w kolorze czarnym.

Na hebanowej podstrunnicy nabito 22 progi w rozmiarze Extra Jumbo, których wykończenie nie budzi żadnych zastrzeżeń. Ich powierzchnie zostały dobrze wypolerowane, a krawędzie precyzyjnie wyprofilowane. Na wysokości progu 12 umieszczono inkrustację z nazwą producenta (ESP), natomiast pozostałe znaczniki pozycji to efektowne elementy o nieregularnych kształtach. Gryf posiada profil typu spłaszczonej litery U (Thin U), a jego grubość można określić jako umiarkowaną. Skala instrumentu to 24,75" (628 mm), natomiast promień podstrunnicy ustalono na poziomie 12" (305 mm).

Jak już wspomniałem, osprzęt gitary jest chromowany, co w połączeniu z czernią korpusu nadaje jej swoistą powagę. Za mocowanie strun odpowiada tandem złożony z mostka typu Tune-o-Matic i strunociągu marki Gotoh. Na główce zamocowano sześć blokowanych kluczy Gotoh, które pracują stabilnie i są praktycznie pozbawione luzów. Motylki kluczy są wyjątkowo wygodne w użytkowaniu dzięki swej dużej powierzchni roboczej, która jest dodatkowo wklęsła, co ułatwia przytrzymanie ich palcami. Niby drobiazg, a jednak bardzo ułatwiający strojenie.

Na pokładzie instrumentu zamontowano dwa przetworniki aktywne EMG: model 60 przy gryfie i 81 w pozycji mostkowej. Pickupy uzbrojono w efektowne puszki ze stali szczotkowanej, które dobrze komponują się z satynowym wykończeniem korpusu.

Układ elektryczny jest kontrolowany za pomocą jednego przełącznika 3-pozycyjnego umieszczonego w miejscu tradycyjnie dla niego zarezerwowanym w gitarach typu Les Paul, a także za pomocą dwóch potencjometrów VOLUME i jednego TONE. Układ aktywny zasilany jest baterią 9 V, którą umieszczono w specjalnej metalowej kasetce z tyłu gitary. Aby wymienić baterię wystarczy nacisnąć na powierzchnię kasetki, dzięki czemu obraca się ona wokół własnej osi, dając dostęp do baterii.

W zestawie z instrumentem dostajemy solidny prostokątny futerał, a także straplocki marki Schaller, które warto od razu zamontować na pasku, ponieważ zaczepy, w jakie fabrycznie wyposażono gitarę, są przystosowane do mocowania zatrzaskowego i bez niego mogą narazić instrument na spektakularne poddanie się sile grawitacji.

WRAŻENIA I BRZMIENIE


ESP E-II Eclipse BB - jeszcze bez podłączenia do wzmacniacza - daje mocne, wyrównane brzmienie. Gitara wyraźnie rezonuje, a dźwięk jest donośny, dźwięczny i przyjemny w odbiorze. Po uderzeniu w struny uzyskany dźwięk jest sprężysty i pełny. Również czas wybrzmiewania należy ocenić pozytywnie, tym bardziej że sustain jest wyrównany i nawet struny wiolinowe nie gasną zbyt szybko.

Po załączeniu wzmacniacza i aktywowaniu kanału czystego otrzymujemy sterylne brzmienie o uniwersalnym charakterze. Mocne przetworniki aktywne nie są przeznaczone do tworzenia ciepłych tonów na kanale clean, dlatego nie ma co oczekiwać tu zbytniej miękkości i ciepła. Mimo to EMG-60 przy gryfie potrafił pozytywnie zaskoczyć, dając całkiem miękkie brzmienie, które nadaje się do gry rozłożonych akordów.

Po włączeniu kanału przesterowanego gitara pokazuje prawdziwy pazur. To narzędzie stworzone do gry masywnych i energetycznych riffów. W dźwięku jest obecny sprężysty bas, nieco wycofany środek i wyrazista góra pasma. Selektywność jest doskonała, co pozwala na grę gęstych riffów bez obawy o utratę czytelności. Tu każdy dźwięk jest wyraźnie podkreślony. ESP E-II Eclipse BB to świetny wybór do gry rytmicznej lub solowej, pod warunkiem jednak, że lubimy shred i nie mamy zamiaru kombinować z dynamiką, bawić się we wszelkie niuanse artykulacyjne itd.

Na mocnym gainie przetworniki EMG pokazują, co potrafią. Niezależnie od stopnia nasycenia dają głęboki, masywny dół i dużą dynamikę. EMG-81 przy mostku szczególnie dobrze sprawdza się przy agresywnej, szybkiej grze, natomiast EMG-60 daje łagodniejsze brzmienie przydatne przy partiach solowych. Bardziej zaokrąglony dźwięk i śpiewna barwa potrafią dodać wyrazu także przy partiach rytmicznych, chociaż w tym przypadku nie warto przesadzać z gainem.

Wysokie tony dają wyraźny kontur, ale nie wprowadzają niepokojącego, sztucznego jazgotu, o który nietrudno przy pickupach EMG zamontowanych w nieodpowiednio przystosowanych do nich instrumentach. Osobiście preferuję pickupy o słabszym poziomie, choć produkty EMG bardzo miło wspominam. Oferta ESP obejmująca także E-II jest na tyle bogata, że każdy gitarzysta może znaleźć coś dla siebie, w tym instrumenty z pasywnymi pickupami dającymi więcej możliwości w zakresie przenoszenia niuansów artykulacyjnych. Tutaj mamy bardzo mocny sygnał, który nie daje takiego zakresu dynamicznego, chociaż w pewnym zakresie można pokusić się o zróżnicowaną artykulacyjnie grę bez ryzyka skompresowania całości przez zbyt radykalnie działający układ aktywny.

E-II Eclipse dobrze radzi sobie też z zagrywkami rockowymi, jednak jego domeną jest wyraźnie ostrzejsza muza. Szczególnie dobrze brzmią długie, lejące się motywy, które podkreśla długi i wyrównany sustain. Jeśli chodzi o tłumienie strun, to nie ma się do czego przyczepić - podczas jego stosowania gitara zachowuje się wzorcowo. Zarówno mocny palmuting dający perkusyjne, głuche odgłosy, jak i delikatny, który skutkuje nasyconym, lekko wybrzmiewającym i chrapliwym dźwiękiem, wychodzi idealnie i daje dużo radości z gry. Nie ulega wątpliwości, że Eclipse BB to gitara, którą powinni się zainteresować przede wszystkim gitarzyści poruszający się w obszarze ciężkich klimatów.

Profil gryfu gwarantuje doskonałą wygodę gry, chociaż nie jest to wersja typowo wyścigowa i maksymalnie spłaszczona. To raczej profil o umiarkowanej grubości, który sprawdzi się w większości zastosowań zarówno w grze rytmicznej, jak i solowej. Słowa uznania należą się wyprofilowaniu połączenia gryfu z korpusem, które umożliwia wygodny dostęp do wyższych pozycji.

PODSUMOWANIE


Odpowiadając na postawione we wstępie do tego testu pytanie, czy ESP E-II Eclipse BB ma w sobie ducha gitar ESP Standard, mogę powiedzieć, że jak najbardziej tak. Gitara jest wykonana wyjątkowo solidnie, bez kompromisów. Znakomite brzmienie gitary sugerujące użycie doskonałej jakości materiałów do jej produkcji - jest jakością samą w sobie. Gitara prezentuje poziom znany z serii ESP Standard i w żaden sposób nie ustępuje klasycznym modelom producenta sprzed 2014 roku.

Po spędzeniu pewnego czasu z instrumentem muszę przyznać, że nie doszukałem się w nim żadnych wad. Od razu po wzięciu go do ręki poczułem, iż jest to solidne i piekielnie precyzyjnie wykonane wiosło. Brzmienie z dechy jest potężne, a po podłączeniu do wzmacniacza trudno oderwać się od gitary. ESP E-II Eclipse BB oferuje ponadprzeciętną jakość wykonania i urzekająco soczyste, masywne brzmienie. To udany pod każdym względem instrument, który powinien zaspokoić potrzeby każdego gitarzysty poszukującego masywnego, mocnego brzmienia i bezkompromisowej jakości wykonania. Pomimo tego, że cena testowanego instrumentu nie należy do niskich, to biorąc pod uwagę jego jakość, a szczególnie w porównaniu do innych gitar przeznaczonych do cięższej muzy oferowanych na rynku w podobnej cenie, to trzeba uczciwie przyznać, że w przypadku testowanej gitary jest ona uzasadniona.

 

INFORMACJE
konstrukcja: set-thru
korpus: mahoń
płyta wierzchnia: klon
gryf: klon (3-częściowy)
profil gryfu: Thin U
podstrunnica: heban
progi: 22 XJ
skala: 24,75" (628 mm)
promień podstrunnicy: 12" (305 mm)
klucze: Gotoh (blokowane)
szerokość siodełka: 42 mm
mostek: Gotoh Tune-o-Matic
układ elektryczny: przetworniki EMG-60 (gryf) i
EMG-81 (mostek), przełącznik 3-pozycyjny, potencjometry
2x VOLUME i 1x TONE
wyposażenie: futerał, zaczepy strap-lock Schaller
kraj produkcji: Japonia
Liczba odsłon: 1259


Marka: ESP Dystrybutorzy: SOUND SERVICE