Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / EBS Billy Sheehan Signature Drive Deluxe

EBS Billy Sheehan Signature Drive Deluxe

Rodzaj sprzętu:

efekt basowy,

marka:

EBS

EBS Billy Sheehan Signature Drive Deluxe - efekt basowy
WYNIKI TESTU
Funkcjonalność
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Billy Sheehan - multiinstrumentalista i kompozytor, znany z takich grup jak Mr. Big, UFO, Niacin, Devil's Slingshot, Planet X czy The Winery Dogs - jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych wirtuozów gitary basowej, sprawnie poruszającym się w różnorodnych klimatach od jazzu po metal.

Jego zamiłowanie do instrumentu zaowocowało na przestrzeni lat nie tylko ogromnym dorobkiem artystycznym, ale także różnorodnymi rozwiązaniami technicznymi, które najpierw wprowadzał samodzielnie w swoim starym odrapanym basie Fender Precision, a później w instrumentach marki Yamaha (sygnowane modele Attitude i BEX BS typu semi hollow). Od kilku lat współpracuje on również ze szwedzką firmą EBS, będąc współtwórcą przesterów Billy Sheehan Signature Drive (z fioletową obudową) i testowanego Signature Drive Deluxe.

Obudowę tworzą dwa metalowe odlewy - korpus i przykręcony czterema śrubami spód z doklejonymi gumowymi nóżkami zapobiegającymi przesuwaniu po podłożu. Gniazda wejściowe i wyjściowe zamontowano symetrycznie w bocznych ściankach, obok nich znajdują się gniazda TRS 1/4" umożliwiające włączenie dodatkowych urządzeń w dwie niezależne pętle efektów dla brzmienia czystego i przesterowanego. W komplecie jest również jeden kabel typu Y, czyli z jednej strony TRS (Ring - SEND, Tip - RETURN, Sleeve - Ground), z drugiej 2 × TS. Gniazdo zasilania przyjmujące napięcie 9-12 V umieszczono w środku tylnej ścianki.

Górna ścianka w niewielkim zagłębieniu odpowiadającym głębokościom dolnej części gałek mieści cztery potencjometry: DRIVE - stopień przesterowania (20-50 dB), TONE - filtr barwy, LEVEL - poziom sygnału przesterowanego, CLEAN - poziom sygnału czystego. Dwa mikroprzełączniki w środkowej części panelu odpowiadają za włączenie kompresora (COMP: OFF, MID z podbiciem czułości o 3 dB, HIGH - 6 dB) i odwracanie fazy sygnału przesterowanego PHASE (INV/NORMAL). Niżej z prawej strony jest wyłącznik efektu, z lewej BOOST, czyli podbicie czułości przesteru - odpowiadają im czerwone kontrolki na górze, prawa działa również jako sygnalizator działania kompresora.

Po odkręceniu spodu obudowy uzyskujemy dostęp do komory baterii 9 V i trzech mikropotencjometrów do regulacji parametrów kompresora - COMP i THRESHOLD, czyli stopień kompresji i próg zadziałania - a także do ustawienia poziomu wzmocnienia w trybie BOOST w zakresie +3 - +10 dB. Obok tego ostatniego umieszczono mały układ scalony pełniący rolę wzmacniacza operacyjnego. Jest on zamontowany na podstawce, a dzięki temu można go łatwo wymienić uzyskując nieco inne brzmienie (np. TL072CP, LF353N, NE5332P, LM833N, 4558D, 4558P, 4559P, OPA2143 PA Burr Brown). Metalizowane wykończenie zdobi faksymile podpisu Billy Sheehana, podobny biały autograf z nazwą modelu widnieje na czarnym spodzie.

Urządzenie jest zbudowane solidnie i estetycznie, numer seryjny jest wydrukowany na naklejce na płytce drukowanej. Przełączniki nożne działają ze słyszalnym stuknięciem, jednak bez oporu i charakterystycznego przeskoku podczas naciskania. W kwestii obsługi jedyną cechą wymagającą przyzwyczajenia jest sposób działania filtru barwy - zamiast tradycyjnego filtru dolnoprzepustowego zastosowano tu układ podbijający częstotliwości w zakresie 175-4500 Hz, co okazuje się być rozwiązaniem dającym duże możliwości kreacji indywidualnej barwy.

Podstawową zaletą efektu jest możliwość łączenia sygnału czystego i przesterowanego w dowolnych proporcjach - można zatem uzyskać brzmienie mocno zniekształcone, ale jednocześnie czytelne i bez osłabionej podstawy. Przełącznik odwracający fazę sygnału przesterowanego to podstawowa różnica w stosunku do poprzedniej wersji efektu Signature Drive. Dzięki temu mamy dodatkowe wzmocnienie dolnego pasma po odwróceniu fazy sygnału przesterowanego - bas brzmi wtedy potężnie, a gdyby tego było mało, można skorzystać z pokładowego kompresora, który wydłuży wybrzmienie. Jeśli dodamy do tego dwie niezależne pętle efektów, okazuje się, że niepozorne pudełko z czterema gałkami staje się najważniejszym elementem pedalboardu.

 

INFORMACJE
Gniazda: INPUT, OUTPUT, CLEAN
LOOP, DRIVE LOOP
Regulacje: DRIVE, TONE, LEVEL,
CLEAN, wewnątrz COMP,
THRESHOLD, BOOST
Przełączniki: PHASE (INV/NORMAL),
COMP (HIGH/MID/OFF), BOOST, ON/OFF
Zasilanie: zasilacz 9-12 V DC, 35 mA;
bateria 9 V
Wymiary: 114 × 96 × 51 mm
Masa: 446 g
Liczba odsłon: 212


Marka: EBS