Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / Epiphone AJ-210CE Outfit

EPIPHONE AJ-210CE Outfit

Rodzaj sprzętu:

gitara elektroakustyczna,

marka:

EPIPHONE

Epiphone AJ-210CE Outfit - gitara elektroakustyczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Po kilku gitarach elektrycznych marki Epiphone, które były testowane na łamach naszego pisma, tym razem przyszła pora na instrument akustyczny, choć nie pozbawiony elektroniki, a mianowicie AJ-210CE Outfit.

Autor testu: Sławomir Sobczak

Ten elektroakustyk wyposażono bowiem w preamp marki Shadow pozwalający na pracę w warunkach koncertowych bez potrzeby stosowania mikrofonów. Sprawdźmy, co ciekawego ma jeszcze do zaoferowania ten instrument.

BUDOWA


Pod względem konstrukcyjnym Epiphone AJ-210CE nawiązuje do gitar Gibsona z lat 30. zeszłego wieku, a przede wszystkim do modelu J-200 Super Jumbo z roku 1937 (który tak naprawdę otrzymał tę nazwę dopiero dwa lata później, a wcześniej występował po prostu jako Super Jumbo). Producent podkreśla, że pokrewieństw należy doszukiwać się znacznie wcześniej, co prowadzi nas do modelu Advanced Jumbo z 1936 roku. Obecnie występuje wiele wersji gitar nawiązujących do Advanced Jumbo lub J-200. Firma Epiphone zdecydowała się wypuścić serię gitar opartych na modelu, od którego rozpoczęła się cała pierwotna linia, czyli Advanced Jumbo.

Gitara jest dostępna w dwóch wersjach wykończenia: Natural oraz Vintage Sunburst. W tym teście zajmiemy się pierwszą z tych wersji, która występuje z oznaczeniem NA.

Do budowy płyty wierzchniej wykorzystano drewno świerku sitkajskiego, natomiast pozostałe elementy pudła rezonansowego (boki i płyta spodnia) wykonano z mahoniu. Świerk sitkajski to popularny gatunek drewna stosowany do budowy płyt wierzchnich, który zapewnia dobrą wytrzymałość mechaniczną i dosyć ostre brzmienie, natomiast mahoń daje ciepłe i masywne tony. Taka kombinacja pozwala na ciekawe zbalansowanie dźwięku i uzyskanie szerokiego spektrum tonalnego.

Wygląd usłojenia na topie nie budzi żadnych zastrzeżeń, ponieważ poszczególne słoje są ładnie zarysowane, charakteryzują się niewielką szerokością i są równomiernie rozmieszczone. Pudło rezonansowe posiada wycięcie (ang. cutaway), dzięki któremu dostęp do wyższych pozycji jest swobodniejszy, co w znaczny sposób podnosi komfort gry. Na płycie wierzchniej znajdziemy płytkę ochronną wraz z symbolem przedstawiającym literę E - logo stosowane przez firmę Epiphone. Płytka jest wykonana z tworzywa sztucznego nawiązującego stylistycznie do szylkretu, czyli masy rogowej z płytek pancerza kostnego żółwi morskich.

Gryf wykonano z mahoniu i uzupełniono satynowym wykończeniem gwarantującym dobry kontakt dłoni z instrumentem. Na gryfie osadzono palisandrową podstrunnicę z nabitymi 20 progami w rozmiarze medium, których wykończenie nie budzi zastrzeżeń. Gryf przyklejono do pudła rezonansowego, stosując połączenie na jaskółczy ogon, które zapewnia dużą sztywność, a co za tym idzie optymalne przenoszenie drgań pomiędzy połączonymi elementami. Skala instrumentu wynosi 25,5 cali (648 mm), natomiast promień podstrunnicy to 12 cali (305 mm). Na główce znajdziemy sześć chromowanych kluczy typu die-cast o przełożeniu 14:1 rozmieszczonych w układzie 3+3 i płytkę chroniącą przed dostępem do nakrętki pręta regulacyjnego gryfu. Struny mocowane są w mostku wykonanym z palisandru, na którym umieszczono kompensowany strunnik.

Na układ elektryczny składa się przedwzmacniacz Shadow Performer SH PERF-T wyposażony w dwupasmową korekcję dźwięku (BASS, TREBLE), regulację poziomu sygnału (VOLUME), przycisk odwracania fazy (PHASE) oraz pokładowy stroik aktywowany przyciskiem TUNER. Na panelu sterującym znalazła się także dioda informująca o niskim poziomie energii w bateriach (BATT. LOW). Do zasilania układu wykorzystano - co ciekawe - dwie małe baterie typu CR2032, a nie baterię 9V popularną w preampach gitarowych. Zastosowane tu ogniwa są często stosowane we wszelkiego rodzaju małych pilotach bezprzewodowych, kalkulatorach, wagach łazienkowych i innych drobnych urządzeniach elektronicznych. Producent zapewnia, że zastosowanie baterii CR2032 pozwala na wydłużenie czasu pracy preampu w stosunku do tego znanego z baterii 9V. Układ uzupełnia przetwornik Shadow NanoFlex, który umieszczono pod kompensowanym strunnikiem.

Warte podkreślenia jest to, że gitara dostarczana jest w komplecie ze sztywnym futerałem, którego jakość wykonania nie budzi żadnych zastrzeżeń.

WRAŻENIA I BRZMIENIE


Już na pierwszy rzut oka widać, że gitara jest starannie wykonana. Nie sposób doszukać się tu jakichkolwiek niedociągnięć w wykończeniu, spasowaniu poszczególnych elementów itp. Również jakość powłoki lakierowej nie budzi żadnych zastrzeżeń. Gitara jest przyjemna w odbiorze i zachęca do gry. Gryf dobrze leży w dłoni i sprawia wrażenie bardzo wygodnego. Odczucia te dodatkowo zwiększa zaskakująco niska akcja strun oraz staranne wykończenie progów. Jeśli chodzi o intonację, to nie ma problemów z zagraniem akordów w różnych pozycjach na gryfie, a gitara stroi prawidłowo.

Gitara daje mocny dźwięk z mocno zarysowanym basem i ładnie wyeksponowaną górą pasma. Od razu da się odczuć, że jest to świetny wybór dla śpiewającego gitarzysty poszukującego solidnego narzędzia do akompaniamentu. AJ-210 przy umiarkowanym ataku daje ładnie zbalansowane, pełne i głębokie brzmienie o wycofanym środku. Mocny bas i klarowna góra powodują, że szczególnie atrakcyjnie prezentują się arpeggia i akordy grane kostką. Gra na gitarze sprawia dużo radości, a sam instrument zachęca do nieśpiesznego, swobodnego kostkowania typowego dla partii rytmicznych i akompaniujących. Po mocniejszym zaatakowaniu strun AJ-210 potrafi pokazać swoją siłę, dając wyrazisty, mocny dźwięk. Dobre zbalansowanie tonalne i czytelna góra pasma skłaniają do zastosowań w wielu sytuacjach, szczególnie w roli instrumentu akompaniującego. Mocny i głośny bas daje solidną podstawę do tworzenia różnorodnych planów dźwiękowych.

Przenikliwa góra i wycofany środek, w którym nie ma śladu zamulenia, dają dużo przestrzeni dla instrumentów solowych lub wokalu. Chociaż AJ-210 nie jest typowym instrumentem do gry solowej, to obecność wygodnego wycięcia w pudle rezonansowym, dającego dostęp do najwyższych pozycji, pozwala na swobodne operowanie w wyższych rejestrach. Brzmienie uzyskane po wyprowadzeniu sygnału przez gniazdo wyjściowe nie razi przejaskrawioną górą i sztucznym charakterem, jak ma to miejsce w przypadku przetworników piezoelektrycznych. Pickup NanoFlex świetnie wywiązuje się ze swego zadania, dając całkiem ciepłe, a przy tym klarowne brzmienie niewymagające specjalnych modyfikacji za pomocą korektora.

W dźwięku uwagę zwraca ładne zrównoważenie pomiędzy basem a wysokimi tonami oraz niedominujący i wyrównany środek pasma. W górze słychać precyzję - dźwięk jest tam dobrze zdefiniowany i czytelny. Połączenie świerku i mahoniu wydobywa z instrumentu naturalne brzmienie o niewymuszonym charakterze. Silny rezonans i głębokie brzmienie w połączeniu z długim sustainem czynią z AJ-210 świetny instrument do gry akordowej. Obsługa pokładowego przedwzmacniacza jest bardzo prosta, ogranicza się bowiem do ustalenia poziomu sygnału wyjściowego potencjometrem VOLUME i ewentualnego skorygowania barwy za pomocą gałek BASS oraz TREBLE.

Do dyspozycji użytkownika oddano także opcję odwrócenia fazy aktywowaną przyciskiem PHASE oraz pokładowy tuner. Po naciśnięciu przycisku TUNER preamp zaczyna wyświetlać trzy informacje za pomocą zestawu miniaturowych diod LED, a mianowicie: nazwa aktualnego dźwięku (diody A, B, C, D, E, F, G), stopień zgodności z dźwiękiem wzorcowym (diody HI, TUNE, LO) oraz kontrolka informująca o tym, czy dany dźwięk jest z bemolem czy z krzyżykiem (b/#). Tuner działa sprawnie i pozwala na szybkie nastrojenie instrumentu. Działanie pokładowego korektora również nie budzi zastrzeżeń, choć osoby przyzwyczajone do wielopasmowych układów EQ mogą czuć niedosyt, mając do dyspozycji tylko dwie gałki. Podkręcenie basu wyraźnie wzmacnia brzmienie, dodając mocy w dole pasma, natomiast zwiększenie zawartości wysokich częstotliwości dodaje klarowności w górze pasma i sprawia, że dźwięk staje się bardziej konturowy.

PODSUMOWANIE


Epiphone AJ-210CE Outfit to bardzo udana gitara, która powinna trafić w gusta szerokiego kręgu odbiorców. Duża uniwersalność brzmieniowa, wysoka jakość wykonania i ponadprzeciętna wygoda gry to cechy, które sprawiają, iż warto się jej bliżej przyjrzeć, szczególnie że jej cena jest atrakcyjna - a zatem pod względem stosunku jakości do ceny jest to instrument jak najbardziej godny polecenia. Gitara sprawdzi się zarówno w rękach początkujących, jak i zaawansowanych gitarzystów. Przede wszystkim powinna ona zainteresować muzyków grających folk czy po prostu szukających solidnego instrumentu do akompaniamentu.

Zastosowanie wysokiej jakości materiałów i staranność wykonania podnoszą walory wizualne tego instrumentu, zachęcając potencjalnego nabywcę do zainteresowania się nim. Choć wydaje się, że prezentowana gitara nie jest przeznaczona do wirtuozerskich popisów i biegania po gryfie, to wygoda gry nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Epiphone AJ-210CE Outfit to także doskonały instrument do nauki gry na gitarze, ponieważ pozwala na wygodną i swobodną realizację większości typowych ćwiczeń przewidzianych do rozwijania umiejętności technicznych. Gitara AJ-210 nie powinna zawieść gitarzystów poszukujących solidnego, głośnego i wygodnego instrumentu do akompaniamentu, który doskonale poradzi sobie w wielu różnych sytuacjach.

 

INFORMACJE
płyta wierzchnia: świerk sitkajski
ścianki boczne i płyta tylna: mahoń
gryf: mahoń (z satynowym
wykończeniem)
podstrunnica: palisander
połączenie gryfu z korpusem: na
jaskółczy ogon, klejone
skala: 25,5" (648 mm)
progi: 20 (medium)
promień podstrunnicy: 12" (305 mm)
znaczniki pozycji: kropki
klucze: chromowane
mostek: palisander
klucze: die-cast (przełożenie 14:1)
szerokość siodełka: 43 mm
układ elektryczny: przedwzmacniacz
Shadow Performer SH PERF-T
i przetwornik Shadow NanoFlex
wykończenie: Natural
wyposażenie: sztywny futerał
kraj produkcji: Chiny
Liczba odsłon: 369


Marka: EPIPHONE Dystrybutorzy: LAUDA-AUDIO