Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / LTD EC-1000 Piezo

LTD EC-1000 Piezo

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

LTD

LTD EC-1000 Piezo - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Wiele gitar elektrycznych można określić mianem uniwersalnych, o szerokiej palecie brzmień. Żadna z nich nie może się jednak równać z instrumentem, w którym oprócz tradycyjnych pickupów elektromagnetycznych znajdziemy także przetwornik piezoelektryczny.

Autor testu: Sławomir Sobczak

Ale czy taka gitara okaże się na tyle uniwersalna, że chociaż w pewnym stopniu będzie mogła zastąpić instrument akustyczny, szczególnie na scenie? Sprawdźmy to!

Instrumenty marki ESP i LTD są przeznaczone głównie dla gitarzystów poruszających się w obszarze mocniejszych brzmień, tym bardziej więc ciekawie prezentuje się tu gitara wyposażona w przetwornik piezoelektryczny. LTD EC-1000 Piezo, bo o tym modelu tu mowa, należy do licznej rodziny EC, która obejmuje instrumenty o bardzo zróżnicowanym wykończeniu i wyposażeniu, wliczając w to nawet mostki Evertune. Tym razem producent poszedł jeszcze dalej, prezentując instrument z układem piezo. Zanim przejdziemy do układu elektrycznego, sprawdźmy, z jakich materiałów wykonano kolejną inkarnację popularnego modelu EC-1000.

BUDOWA


Nie jest tajemnicą, że gitara ta pod względem wzorniczym i konstrukcyjnym nawiązuje do Gibsona Les Paula, nie będzie więc zaskoczeniem, że jej korpus wykonano z mahoniu, a jej waga jest adekwatna do tego drewna, czyli spora. Zastosowano tu bardziej nowoczesne wyprofilowanie korpusu, przez co optycznie wydaje się on nieco lżejszy. Dodatkowo z tyłu mamy głębokie wyfrezowania zwiększające wygodę gry. Trzyczęściowy gryf również wykonano z mahoniu i wklejono w korpus.

Na palisandrowej podstrunnicy nabito 24 progi w rozmiarze Extra Jumbo, których wykończenie nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. Profil gryfu to Thin U, czyli spłaszczone U. Jego grubość można określić jako średnia, jest to więc pewnego rodzaju kompromis pomiędzy klasyką (LP) a nowoczesnością. Szerokość siodełka wynosi 42 mm, menzura instrumentu 24,75", natomiast promień podstrunnicy to aż 350 mm, co powinno ułatwiać stosowanie współczesnych technik w grze solowej. Na główce instrumentu o typowym dla produktów marki LTD kształcie znalazło się sześć blokowanych kluczy firmowych, które pracują pewnie, bez wyczuwalnych luzów. Całość uzupełnia płytka chroniąca przed dostępem do nakrętki pręta napinającego gryf, logo marki LTD oraz napis Deluxe.

Wróćmy do korpusu, ponieważ jego istotnym uzupełnieniem jest wyjątkowo efektowny pod względem wizualnym układ słojów na płycie wierzchniej, którą wykonano z klonu wzorzystego (ang. quilted maple), niekiedy tłumaczonego jako klon pikowany. Ponieważ w tym ładnie zarysowanym usłojeniu, widocznym na powierzchni korpusu, trudno doszukać się jakiegokolwiek podobieństwa do np. pikowanej tkaniny obiciowej, to pozostanę przy wersji, że jest to po prostu klon wzorzysty. Całość uzupełniono niebieskim wykończeniem, przez które prześwituje powierzchnia płyty wierzchniej, a które otrzymało idealnie oddającą jego istotę nazwę See Thru Blue. Miłośnicy mroczniejszych wizualnie gitar również nie będą zawiedzeni, ponieważ jest także dostępna odmiana wykończenia o nazwie See Thru Black. Krawędzie zarówno korpusu, jak i główki ozdobiono efektownym wielowarstwowym bindingiem złożonym z białych oraz czarnych pasków. Ogólnie ożyłkowanie jest wykonane dobrze, jednak w kilku miejscach można zauważyć drobne niedociągnięcia w wykończeniu linii bindingu.

A teraz sprawdźmy, co dokładnie kryje się "pod maską" EC-1000 Piezo, a konkretnie jak zorganizowano układ elektryczny. Najciekawszy jest oczywiście przetwornik piezoelektryczny, który ukryto w mostku typu Tune-o-Matic Fishman Powerbridge uzupełnionym klasycznym strunociągiem. Na pierwszy rzut oka nic nie zdradza obecności przetwornika piezo, dopiero bliższe oględziny pozwalają zauważyć dobrze schowany kabel wychodzący z przetwornika i prowadzący do korpusu. Oprócz piezo gitara posiada dwa elektromagnetyczne humbuckery marki Seymour Duncan: ’59 przy gryfie i JB przy mostku, które uzupełniono standardowym zestawem regulatorów: jednym regulatorem VOLUME, jednym TONE oraz 3-pozycyjnym przełącznikiem przetworników.

Bardzo ciekawie i jednocześnie prosto rozplanowano sterowanie dwoma niezależnymi układami elektrycznymi, przez co można dowolnie miksować ze sobą sygnały z nich pochodzące. Służy do tego miniprzełącznik 3-pozycyjny PICKUP BLEND SWITCH pozwalający na wybór jednego z trzech trybów pracy: tylko przetworniki elektromagnetyczne (góra), obydwa układy (środek) i tylko przetwornik piezo (dół). To nie wszystko, ponieważ na pokładzie gitary mamy jeszcze dodatkowy regulator PIEZO VOLUME służący do kontroli poziomu sygnału piezo, co jest bardzo przydatne w środkowej pozycji miniprzełącznika, kiedy to miksujemy obydwa źródła dźwięku.

Gitarę wyposażono w dwa gniazda wyjściowe: JACK 1 (stereo, Mag/Piezo) i JACK 2 (mono, Mag), przy czym do tego pierwszego można też wpiąć kabel z wtykiem mono. Skomplikowane? Żeby to wyjaśnić, spróbuję opisać każdy z możliwych scenariuszy, z jakimi można się spotkać podczas wyprowadzania sygnału:

1. JACK 2 (mono): tu mamy wyjście tylko z przetworników elektromagnetycznych.
2. JACK 1 (mono) i JACK 2 (mono): jeśli do obydwóch gniazd podłączymy kable monofoniczne, to z wyjścia JACK 2 dostaniemy (tak jak w punkcie 1) sygnał z przetworników elektromagnetycznych, natomiast z JACK 1 - piezo.
3. JACK 1, tu mamy dwa warianty w zależności od rodzaju kabla:
• mono: otrzymamy sygnał, w którym jest już zmiksowany sygnał pochodzący z przetworników elektromagnetycznych i piezo,
• stereo: na każdym kanale dostaniemy niezależny sygnał z każdego z przetworników.

WRAŻENIA I BRZMIENIE


Na początek sprawdziłem, jak gitara poradzi sobie z rozłożonymi akordami po przełączeniu na przetwornik piezo. Dźwięk zaskakuje dużą dynamiką, głębią i naturalnym akustycznym charakterem. Choć nie jest to brzmienie, które może się równać z tym uzyskanym na gitarze akustycznej, to jednak jego jakość należy ocenić bardzo wysoko. Do zastosowań scenicznych jest to idealne rozwiązanie, które pozwala wydatnie poszerzyć scenę audio. Podczas pracy w studiu również można znaleźć dla niej zastosowanie, ponieważ uzupełnienie nagrań o dodatkową ścieżkę pochodzącą z przetworników piezoelektrycznych może bardzo wzbogacić brzmienie, szczególnie jeśli mowa o partiach granych na kanale czystym, choć partie z delikatnym drive'em również mogą sporo zyskać.

Rozłożone akordy brzmią mocno, mają wyraźnie zarysowany środek i czytelną górę. Dźwięk sprawia wrażenie bliskiego, jest czytelny i jednocześnie dosyć miękki. Nie ma tu problemu z ostrym, nieprzyjemnym w odbiorze dźwiękiem znanym z wielu konstrukcji piezo. Gitara dobrze naśladuje instrument akustyczny, a to jest tu przecież najważniejsze. Nieco gorzej jest z dołem, jednak trudno oczekiwać cudów po piezo w typowej gitarze elektrycznej.

Po przełączeniu na przetwornik elektromagnetyczny (przy gryfie) okazuje się, że dźwięk wyraźnie traci na jakości - ma zbyt dużo natarczywego środka i nieco zamulającego brzmienie dołu. Warto zwrócić uwagę, że są to wrażenia subiektywne po wyłączeniu sygnału piezo. Po dłuższym czasie spędzonym na testowaniu gitary uświadomiłem sobie, że podczas gry partii na kanale czystym wzmacniacza właściwie nie korzystałem z przetworników elektromagnetycznych, ponieważ piezo wykonuje tu całą robotę. Jedyne, co można tu zasugerować w kwestii użycia tradycyjnych pickupów, to dodanie ich do sygnału piezo w celu wzbogacenia całości o brzmienie typowe dla gitary elektrycznej. Sprawdźmy teraz, co gitara może zaoferować w kwestii brzmień przesterowanych, które są tu oczywiście domeną humbuckerów. Przetwornik przy mostku daje rasowe, soczyste i nasycone brzmienie o długim sustainie. W sygnale pojawia się dużo harmonicznych, dźwięk jest pełny i masywny.

Wyrównane pasmo sprawia, że nie ma tu ani dudniącego dołu, ani jazgotliwej góry. Czytelność w górze pasma w połączeniu ze sprężystym basem tworzy podstawę, którą ładnie uzupełnia umiarkowany środek. Gitara skłania do ostrej gry rytmicznej, tym bardziej że rewelacyjnie wychodzą tu partie grane z tłumieniem strun. Pickup przy gryfie generuje ciepłe i śpiewne tony idealne do solówek. Nawet na przesterze dobrze sprawdza się dodanie do niego odrobiny sygnału pochodzącego z przetwornika piezo, przez co poprawia się atak i klarowność.

Bardzo ciekawą opcją jest możliwość podłączenia kabla wyposażonego we wtyk stereo, dzięki czemu sygnał z każdego rodzaju przetworników zostaje fizycznie rozdzielony na dwa niezależne tory. Daje to zdecydowanie większe możliwości w zakresie późniejszej edycji materiału audio, ponieważ - dysponując niezależnymi ścieżkami - jesteśmy w stanie praktycznie dowolnie ustalić proporcje pomiędzy nimi, dodać efekty itd. W przypadku wykorzystania kabla mono obydwa źródła (z przetworników magnetycznych i piezoelektrycznych) zostają zmiksowane przez elektronikę gitary i dlatego na etapie postprodukcji nie ma możliwości zmodyfikowania proporcji pomiędzy nimi.

EC-1000 Piezo to bardzo wygodny instrument - i to zarówno w pozycji stojącej, jak i siedzącej. Prawie płaski gryf ułatwia grę szybszych partii solowych, chociaż niektórzy gitarzyści mogą narzekać na mniejszą wygodę przy grze akordowej, co jest już kwestią osobistych preferencji. Mnie osobiście gra się na tej gitarze wygodnie, choć przy tym radiusie lepiej sprawdziłaby się choćby minimalnie szersza podstrunnica.

PODSUMOWANIE


Testowana gitara LTD EC-1000 Piezo świetnie radzi sobie w roli zamiennika gitary akustycznej. Pomimo tego, że nie zastąpi ona w pełni tego instrumentu, szczególnie pod względem manualnym, to jednak w większości przypadków powinna spełnić oczekiwania muzyków, którzy potrzebują instrumentu potrafiącego stworzyć mocny i dosyć wiarygodnie brzmiący dźwięk akustyczny. Nie ulega wątpliwości, że LTD EC-1000 Piezo znakomicie odnajdzie się na scenie, gdzie podczas koncertu dźwięk z przetwornika piezo można uzyskać jednym ruchem dłoni, a więc bez potrzeby zmiany instrumentu.

LTD EC-1000 Piezo to bardzo udany instrument o wyjątkowo szerokiej palecie brzmień. Dzięki obecności sprawnie działającego układu elektrycznego i przemyślanej konstrukcji można tu wydobyć wiele różnych brzmień, co jest niezwykle inspirujące i zachęca do gry.

 

INFORMACJE
konstrukcja: set-thru
korpus: mahoń
płyta wierzchnia: klon wzorzysty
gryf: mahoń (3-częściowy)
profil gryfu: Thin U
podstrunnica: palisander
progi: 24 XJ
skala: 24,75" (628 mm)
promień podstrunnicy: 350 mm
klucze: LTD (blokowane)
siodełko: tworzywo sztuczne
szerokość siodełka: 42 mm
mostek: Fishman Powerbridge (typu
Tune-o-matic) ze strunociągiem
układ elektryczny: przetworniki 2x
humbuckery Seymour Duncan (’59 przy gryfie
i JB przy mostku), przetwornik piezoelektryczny
w mostku Fishman Powerbridge, przełącznik
3-pozycyjny (Mag), przełącznik 3-pozycyjny PICKUP
BLEND, potencjometry 1x VOLUME i TONE
(Mag), i 1x VOLUME (Piezo), dwa wyjścia JACK 1
(Mag/Piezo), JACK 2 (Mag)
osprzęt: czarny
wykończenie: See Thru Blue
kraj produkcji: Korea
Liczba odsłon: 218


Marka: LTD Dystrybutorzy: SOUND SERVICE