Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / BOSS MS-3 Multi Effects Switcher

BOSS MS-3 Multi Effects Switcher

Rodzaj sprzętu:

multiefekt gitarowy,

marka:

BOSS

BOSS MS-3 Multi Effects Switcher - multiefekt gitarowy
WYNIKI TESTU
Funkcjonalność
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Zaprezentowany niedawno BOSS MS-3 Multi Effects Switcher to zupełnie nowe rozwiązanie dotyczące efektów gitarowych, maksymalizujące kreatywne opcje poprzez klasowe połączenie multiefektów i switchera w jednym, małym urządzeniu i będące idealnym rozwiązaniem dla zbudowania kompaktowego pedalboardu o bardzo szerokich możliwościach.

BUDOWA I MOŻLIWOŚCI


BOSS MS-3 to moduł łączący w sobie dwa urządzenia: przełącznik sterujący systemem gitarowym - także za pomocą MIDI - i multiefekt, zamknięte w solidnej, metalowej obudowie ze szczotkowanym panelem sterowania. Część efektowa wykorzystuje klasowe efekty BOSS-a znane m.in. z ostatniego GT-1 - MS-3 oferuje wybór z palety 112 profesjonalnych efektów gitarowych i basowych obsługiwanych jednocześnie z trzema ulubionymi zewnętrznymi pedałami efektowymi, wpinanymi w 3 niezależne pętle. Pośród nich znajdziemy praktycznie wszystkie efekty, których można spodziewać się po sprzęcie Bossa, oraz inne, niektóre dość zaskakujące - z możliwością jednoczesnej pracy 6 z nich.

Wymienienie wszystkich w tym miejscu nie wydaje się celowe, więc ograniczymy się tylko do wskazania ich kolejności w ogniwach łańcucha efektów: FX1, FX2, Mod1, Mod2, Delay i Reverb, z dedykowanymi małymi, czerwonymi diodami na panelu, mówiącymi o aktywacji każdej sekcji. FX1 i FX2 zawierają wiele różnych typów od overdrive i distortion do kompersora, pitch shiftera, Slow Gear, wah i kilkunastu innych. Mod1 i Mod2 oferują znane efekty modulacyjne jak chorus, vibrato, tremolo, flanger, phaser, Delay i Reverb to oczywiście różnorodne echa i pogłosy. Nie są to tylko efekty gitarowe - część z nich jest specjalnie dedykowana gitarze basowej, znakomitą większość można z powodzeniem używać z różnymi instrumentami.

Całość uzupełnia bramka szumów, globalny korektor i tuner. Pętle L1, L2 i L3 również mają dedykowane diody i mogą być umieszczone w dowolnym miejscu łańcucha, choć nie można zmieniać ich kolejności względem siebie. Trzy pokrętła obok podświetlanego ekranu LCD służą do programowania efektów w bankach i do zmiany ich parametrów oraz konfiguracji. Cztery solidne przełączniki nożne z czytelnym opisem i dwukolorowymi diodowymi kontrolkami zapewniają prostotę obsługi.

W niebieskim trybie Memory przełącza się nimi banki i komórki z zapisanymi maksymalnie 200 presetami - mamy tu opcję przełączania banków poprzez wciśnięcie stopą par przycisków 1-2 (dół), 3-4 (góra). W trybie Manual (czerwony kolor) można włączać i wyłączać przyporządkowane w Menu do każdego z przycisków pętle lub efekty indywidualnie, tak jak ma to miejsce w klasycznym pedalboardzie. Tryb Momentary umożliwia takie zaprogramowanie urządzenia, by wybrany efekt działał tylko gdy przy przełącznik nożny jest przytrzymany. Dodatkowe możliwości sterowania wybranych parametrów podczas grania uzyskuje się podłączając dodatkowe przełączniki nożne (np. Boss FS-5U, FS-5L, FS-6, FS-7), lub pedały ekspresji (Boss EV-30, FV-500L, FV-500H, Roland EV-5) do gniazd na tylnej ściance.

MS-3 zapewnia również możliwości sterowania sprzętem, umożliwiając przełączanie kanałów wzmacniacza, dostosowywanie efektów w czasie rzeczywistym czy pracę z urządzeniami MIDI (komunikaty PC i CC). Dodatkowo, dwa wyjścia mogą być ustawione dla pełnej stereofonicznej lub monofonicznej pracy z dwoma wzmacniaczami. W zestawie otrzymujemy zasilacz 9V, a pobór prądu wynosi 280 mA.

W PRAKTYCE


Obsługa z poziomu panelu i Menu jest intuicyjna, i już po chwili łatwo dokonywać zmian, choć poznanie wszystkich opcji na pewno wymaga trochę więcej czasu. Za pomocą komputerowego edytora, który w tym momencie jeszcze nie był dostępny, można po podłączeniu przez gniazdo USB wygodnie zmieniać parametry, wszelkie ustawienia oraz zarządzać presetami. MS-3 idealnie sprawdza się we współpracy ze wzmacniaczem, gdzie możemy wykorzystać całą paletę naprawdę dobrze brzmiących efektów BOSS-a wraz z ulubionymi kilkoma stomboxami umieszczonymi w oddzielnych pętlach L1-3.

Bloki efektowe oraz pedał głośności mogą być przesuwane dowolnie przed lub za pętle. MS-3 możemy wykorzystać też poprzez metodę 4 kabli z preampem naszego wzmacniacza - musimy poświęcić wtedy jedną pętlę na podłączenie, pamiętając by pozostałe dwie, których przesuwac nie możemy, były ustawione już docelowo względem preampu. Pokładowe efekty MS-3 to już w wielu przypadkach studyjna jakość, bardzo dobrze brzmią też efekty overdrive i distortion z kanałem czystym wzmacniacza. Wewnętrzne bufory zapobiegają degradacji sygnału przy stosowaniu długich kabli co jest istotne przy ulubionym, lampowym brzmieniu wzmacniacza.

Minusem jest brak zaimplementowanej funkcji wybrzmiewania np. efektu delay po zmianie presetu - powtórzenia w tym wypadku urywają się. Niemniej dodając do tego analogowe sterowanie zewnętrznymi efektami czy kanałami wzmacniacza przez wyjście CTL OUT oraz wysyłanie komunikatów CC i PC przez MIDI, otrzymujemy naprawdę poważne narzędzie zajmujące bardzo mało miejsca w pedalboardzie. Ideał dla gitarzystów chcących zbudować mały, mobilny pedalboard dla swojego wzmacniacza z ulubionymi efektami w trzech pętlach. Jeszcze lepiej, gdyby można było dowolnie zmieniać kolejność pętli, no ale tę funkcjonalność zostawmy już naprawdę profesjonalnym switcherom BOSS ES-8 i ES-5.

PODSUMOWANIE


Nowy BOSS MS-3 to bardzo ciekawe, kompaktowe rozwiązanie dla gitarzystów nie chcących rezygnować z podstawowego brzmienia swojego wzmacniacza, i zarazem nie chcących też budować ciężkiego i dużego pedalboardu. Tu mamy całą paletę profesjonalnie już brzmiących efektów na pokładzie, a do tego szerokie możliwości sterowania zewnętrznymi urządzeniami, w tym kanałami wzmacniacza, zarówno przełącznikami czy pedałem ekspresji, jak i poprzez MIDI. I co najważniejsze, MS-3 udostępnia 3 pętle efektów na ulubione stompboxy, które możemy skonfigurować z efektami BOSS-a i zapisać wszystko w 200 presetach pamięci. Przy okazji całość brzmi czysto i dynamicznie, nie degradując bazowego dźwięku wzmacniacza.

pl.boss.info

 

INFORMACJE
Pętle: 3
Konwersja AD/DA: 24 bitowa
z próbkowaniem 44,1 kHz
Efekty: 112
Komórki pamięci: 200
Wyświetlacz: LCD 132 × 32 piksele
Sterowanie: przełączniki nożne
1-4, MEMORY/MANUAL, ON/OFF,
MENU, EDIT, EXIT, ENTER, POWER,
pokrętła 1-3
Gniazda: INPUT jack: (TS 1/4"),
LOOPS L1--3 SEND jacks: (TS 1/4"),
LOOPS L1--3 RETURN (TS 1/4"),
OUTPUT L/MONO, R (TS 1/4"), CTL
OUT CTL1/2 (TRS 1/4"), CTL IN EXP1
- CTL1/2, CTL IN EXP2 - CTL3/4 jack
(TRS 1/4"), USB type B, MIDI OUT,
DC IN
Wymiary: 246 × 97 × 68 mm
Masa: 1,1 kg
Liczba odsłon: 355


Marka: BOSS Dystrybutorzy: ROLAND POLSKA