Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Sprzęt / Testy sprzętu / ESP RZK-2 Burnt

ESP RZK-2 Burnt

Rodzaj sprzętu:

gitara elektryczna,

marka:

ESP

ESP RZK-2 Burnt - gitara elektryczna
WYNIKI TESTU
Wygoda gry
Brzmienie
Wykonanie
Jakość/Cena

Posłuchaj testowanego sprzętu

Firma ESP stała się już niemal synonimem ciężkiego grania, mając w swej ofercie wiele modeli sygnowanych przez artystów z najcięższych rejonów gitarowego przesterowania. Gitarzysta niemieckiej formacji Rammstein, Richard Z. Kruspe, jest dobitnym tego przykładem, prezentuje on bowiem bezkompromisowe, metalowe brzmienia tak na koncertach, jak i albumach grupy.

W 2006 roku światło dzienne ujrzał pierwszy model ESP RZK-1 sygnowany nazwiskiem Richarda Zvena Kruspe. Od początku procesu powstawania instrumentu Richard myślał nad koncepcją oryginalnego designu gitary, która wyglądałaby, jakby wyciągnięto ją prosto z ognia. We współpracy z designerem Rammsteina, Janem Adlerem, gitarzysta opracował konkretny projekt "spalonej" gitary z dodatkowymi, krwawymi zadrapaniami. Oparty na modelu Eclipse instrument jako prototyp pierwsze testy przeszedł na trasie zespołu w 2009 roku. Rok później, po długich poszukiwaniach i eksperymentach, firma ESP przedstawiła nowy, sygnowany model RZK-2 Burnt, z którym będziemy mieli do czynienia w tym właśnie teście.

Budowa


ESP RZK-2 posiada specyfikację sprzętową znaną z poprzedniej wersji modelu, a podstawową zmianą jest kształt zapożyczony z modelu Eclipse połączony z unikalnym wykończeniem typu "Burnt". Kształt gitary jest nieco większą wersją klasycznego Les Paula z ostro wykończonym rogiem przy wcięciu. Niesamowity lakier, który do złudzenia imituje spaloną gitarę, utrzymany jest w kremowej tonacji pośrodku korpusu przechodzącej w brązowoczarną przypalankę na brzegach. Czerwone, głębokie zadrapania dobrze komponują się z całością, podkreślając poważny i drapieżny wygląd gitary. Warte wspomnienia jest to, że każdy model ma nieco inną fakturę wykończenia. Raczej nie znajdziemy tu dwóch identycznie wyglądających lakierów.

Korpus wykonany jest z olchy, a z uwagi na konstrukcję neck-thru-body przez środek biegnie też klon przechodzący dalej w gryf instrumentu. Starannie selekcjonowane drewno, wykorzystane do budowy gitary, jest oczywiście najwyższej klasy. Boki oraz tył wykończone są czarnym satynowym lakierem. Z tyłu znajduje się metalowa, obrotowa klapka utrzymująca baterię 9 V zasilającą układ pickupów. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie umożliwiające szybką wymianę baterii bez konieczności odkręcania śrubek. Mostek gitary to dwustronna, ruchoma konstrukcja Floyd Rose Tremolo z wciskanym i przykręcanym nakrętką ramieniem. Wysokość mostka regulowana jest dwoma skrajnymi trzpieniami wkręconymi w korpus, a każda ze strun ma oddzielną regulację menzury oraz strojenia za pomocą jednego z sześciu mikrostroików.

Będący częścią korpusu gryf wykonany jest z klonu i ma bardzo wygodny profil typu Thin U. Na palisandrowej podstrunnicy, otoczonej białym bindingiem, precyzyjnie nabito 24 progi extra jumbo. Pozycje na podstrunnicy oznaczone są powiększającymi się w kierunku główki markerami z masy perłowej o kształcie zmodyfikowanych nieco krzyży. Szyjka w miejscu zamontowania blokady strun ma szerokość 42 mm, a menzura wynosi standardowe "fenderowskie" 648 mm. Na zapożyczonej od Gibsona, lekko unowocześnionej główce zamontowano z obu stron klucze firmy Gotoh w układzie 3+3. Lakier wykończony jest tą samą metodą jak na korpusie, a nazwa modelu RZK II wykonana jest w postaci czerwonych zadrapań, znanych już z płyty wierzchniej. Na szczycie naklejone jest efektowne, metalowe logo firmy, a otwór pręta regulacyjnego jest zasłonięty czarną płytką z nazwą sygnatury instrumentu.

Podobnie jak w modelu RZK-1 zastosowano tu parę aktywnych przetworników EMG-81 umieszczonych w metalowych, wykończonych matowo puszkach. Pickupy EMG-81, oparte na magnesach ceramicznych, oferują największy sygnał wyjściowy spośród aktywnych humbuckerów firmy, a sztabkowy magnes nie powoduje strat sygnału przy podciąganiu ESP RZK-2 to instrument, który musi dostarczyć nawet ekstremalnie mocnych przesterowań, i tu sprawdza się znakomicie. Brzmienie przesteru na pickupie przy mostku jest agresywne, dynamiczne, z bardzo dobrym sustainem strun. Układ elektryczny tworzy jeszcze 3-pozycyjny przełącznik umieszczony na górnym rogu gitary oraz wspólny potencjometr głośności VOLUME. Wszystkie elementy osprzętu gitary są chromowane, a instrument standardowo dostarczany jest w wysokiej jakości futerale ESP. W środku znajdziemy również certyfikat oraz kluczyki regulacyjne wraz z zaczepami paska typu Strap-Lock.

Wrażenia


Pierwszy rzut oka na nową gitarę z sygnaturą Richarda Kruspe upewnia, że mamy do czynienia z instrumentem wyjątkowym. Aby poznać i poczuć walory designu tej gitary, trzeba jej po prostu dotknąć. Czerwone zagłębienia wyglądające jak po zadrapaniach, wypukłości spalonego lakieru, który miejscami zaczyna już lekko odpadać - mówią nam o unikalności wykończenia. Bardzo precyzyjne spasowanie elementów oraz wypukłe metalowe logo umieszczone na równie ujmującej główce doskonale uzupełniają całość. Nie mogą też ujść uwadze rewelacyjnie wykończone progi i bardzo niska akcja strun, które wybrzmiewają na całej długości gryfu.

Najwyższą klasę instrumentu potwierdza również płynnie działający mostek tremolo, wzorowe strojenie w progach i dostęp do najwyższych progów dzięki wygodnemu wyprofilowaniu przejścia gryfu w korpus, które dodatkowo jest bardzo ciekawie wykończone wizualnie. Wygodę gry psuje nieco brak przystosowania tylnej, górnej części korpusu pod rękę. Jednak otrzymujemy tu konkretny kształt, do którego musimy się przyzwyczaić. Powiększony nieco tył korpusu powoduje trochę inne podparcie ręki, przez co zdarzało mi się czasami zawadzać dłonią o wystające mikrostroiki mostka. Jednak ta niedogodność w żadnym stopniu nie jest w stanie przysłonić walorów unikalnego, customowego modelu ESP.

Brzmienie


ESP RZK-2 to gitara z najwyższej półki, obowiązkiem jest więc sprawdzenie brzmienia na sucho. Tu zresztą nic nie trzeba testować, bo po wzięciu instrumentu do ręki od razu poczujemy klasę użytego drewna. Klarowny, wyrównany, bardzo dynamiczny i sprężysty sound jest jednym z najlepszych, jaki miałem okazję usłyszeć. Bardzo dobry sustain zwiększony jest jeszcze przez konstrukcję neck-thru-body. Bardzo mocne przetworniki aktywne EMG-81 oraz design i sygnatura znanego z ciężkich, metalowych riffów muzyka dosyć konkretnie określają przeznaczenie gitary.

Na kanale czystym wzmacniacza pickupy dobrze oddają ładny, ciepły i wyraźny charakter drewna, chociaż brzmienie jest nieco sterylne i bardziej płaskie w porównaniu z pickupami pasywnymi. Szczególnie pickup przy mostku oraz połączenie obu przetworników pozwalają uzyskać zarówno ładne barwy funkowe, jak i ciepło brzmiące solówki. Moim zdaniem brzmienia czyste są czasami nawet nieco zbyt ciemne, ale to już skażenie Stratocasterem. Przy gryfie lepiej sprawdziłby się na cleanach lub przy lekkim przesterowaniu humbucker EMG-85, ale gitarzysta Rammsteina doskonale wiedział, co robi, wkładając parę EMG-81 do gitary z własną sygnaturą. ESP RZK-2 to instrument, który musi dostarczyć nawet ekstremalnie mocnych przesterowań, i tu sprawdza się znakomicie. Brzmienie przesteru na pickupie przy mostku jest agresywne, dynamiczne, z bardzo dobrym sustainem. Nie gra tu bynajmniej sam pickup, słyszalny jest indywidualny charakter gitary, a tłumienie strun (palm muting) to już klasyka metalowych brzmień znanych z nagrań gitarzysty.

Agresywne i w razie potrzeby ostre niczym nóż riffy przebijają się z łatwością w muzyce, a solówki pięknie wybrzmiewają nawet w najwyższych pozycjach podstrunnicy. Pickupy dobrze reagują na ściszanie gałki VOLUME gitary, pozwalając na ustawienie dobrze brzmiących i klarownych lżejszych przesterów. Przetwornik przy gryfie brzmi dużo cieplej, a przy mniejszym gainie bez problemu ustawimy lżejsze, nawet bluesowe barwy. Atak, dynamika i szybkość dźwięku są tu znakomite, szczególnie na humbuckerze przy mostku. Warte podkreślenia jest, że przy dużym nasyceniu przesteru zastosowane przetworniki aktywne są też bardzo ciche. Do ciężkiej muzyki rockowej i metalowej RZK-2 jest strzałem w dziesiątkę, a do strzału w jedenastkę brakuje jedynie tylko siódmej struny.

Podsumowanie


Nowa sygnatura Richarda Z. Kruspe, pochodząca ze stajni ESP, łączy niesamowity i oryginalny wygląd z najwyższej jakości wykonaniem i brzmieniem, które idealnie sprawdzi się w szeroko pojętej ciężkiej muzie. Należący do zdecydowanie wyższej półki cenowej ESP RZK-2 to instrument najwyższej klasy, będący przedstawicielem bardzo oryginalnego designu i lutniczej sztuki, przeznaczony dla gitarzystów szukających profesjonalnej gitary, która podkreśli ich indywidualność oraz mocny charakter.


INFORMACJE
konstrukcja: neck-thru-body
korpus: olcha
gryf: klon
podstrunnica: palisander
profil gryfu: Thin U
szerokość siodełka: 42 mm
progi: 24 extra jumbo
menzura: 25,5" (648 mm)
mostek: Floyd Rose Original
klucze: Gotoh
układ elektryczny: przetworniki E MG-81 (mostek
i gryf), przełącznik 3-poz., potencjometr VOLUME
wykończenie: Burnt, chromowany osprzęt
wyposażenie: twardy futerał E SP, zestaw kluczy regulacyjnych
Liczba odsłon: 10057


Marka: ESP Dystrybutorzy: SOUND SERVICE


Piotr Szarna