Kup Magazyn Gitarzysta

LEKCJE

Jazz-Rock #4 - Skale pięciodźwiękowe

Skala skali nierówna. Poza odmiennościami w budowie można wskazać jeszcze bardziej podstawową różnicę: liczbę dźwięków w skali. Standard to siedem dźwięków oraz ósmy, będący powtórzeniem pierwszego. Najprostsze skale mogą mieć trzy lub cztery dźwięki, a skala chromatyczna zawiera ich aż dwanaście.

Jazz-rock Gramy dalej

Metal #4 - Co dwie struny to nie jedna

Choć w grze rytmicznej często można ulec pokusie wykonywania nawet skomplikowanych riffów na jednej tylko strunie, najczęściej basowej E, my postaramy się poćwiczyć grę na dwóch strunach, tworząc tym samym proste figury, zbudowane w oparciu o namiastkę kontrapunktu.

Metal Gramy dalej

Blues #3 - Synkopowanie, czyli nie wszystko na "raz"

Wspomniałem kiedyś o gitarzyście, który stwierdził, że blues jest prosty. W zasadzie po części miał rację - trudno upierać się, że forma, harmonia i melodyka bluesa są bogate. Są co najwyżej charakterystyczne. Pozostaje jednak rytm. Rytmika bluesowych fraz jest pełna niespodzianek, szczególnie dla nas, przywykłych do kanonów muzyki Zachodu. Głównym sprawcą owych niespodzianek i generatorem napięcia rytmicznego jest synkopowanie.

Blues Gramy dalej

Solo #3 - Jak nauczyć się interwałów?

Wyróżniłem trzy sposoby, w jakie możemy nauczyć się oraz praktycznie wdrożyć interwały. Są to metody: wzrokowa, pamięciowa i słuchowa

Solo Gramy dalej

Funky #3 - Funky

W warsztatach tych zajmiemy się szeroko pojętą gitarą funky. Zaczniemy od podstawowego pulsu, wypełnienia go akordami, zaprezentowania podstawowych akordów i riffów z użyciem pojedynczych dźwięków oraz wykorzystaniem efektów - żeby potem zmieszać to wszystko w jedno funkowe danie. Tak więc, o czym właściwie będziemy mówić?

Funky Gramy dalej

Jazz-rock #3 - Ćwiczymy skale modalne

Skale modalne, zwane również kościelnymi, są szeroko wykorzystywane w prawie wszystkich gatunkach muzycznych. Ich nazwy pochodzą od skal greckich. Nie odpowiadają one jednak nazwom oryginalnych skal greckich (które mają charakter zstępujący, w przeciwieństwie do skal stosowanych obecnie), ponieważ w średniowieczu nazwy te pomieszano. W muzyce, zarówno rockowej, jak i jazzowej, skale modalne są bardzo często stosowane, chociażby jako materiał do grania solówek. Dlatego w naszym workshopie powinniśmy się bardzo dokładnie z nimi zapoznać

Jazz-rock Gramy dalej

Metal #3 - Legato w grze rytmicznej

Miesiąc temu namawiałem Was w tym miejscu do leniuchowania, przekonując, że oszczędne kostkowanie pozwoli na zachowanie odpowiedniego stopnia rozluźnienia prawej dłoni.

Metal Gramy dalej

Blues #2 - Esencja bluesa, cz. 2

W poprzednim odcinku rozpoczęliśmy omawianie blue notes. Czas wgłębić się jeszcze bardziej w świat mikrotonów. Wiele źródeł podaje, że blue notes to po prostu tercja mała i septyma mała, grane ponad akordem septymowym. No cóż... prawie. Tymczasem, co wie każdy gitarzysta z dostępem do telewizora, "prawie" robi dużą różnicę

Blues Gramy dalej

Solo #2 - Nazwy dźwięków oraz interwały

W tym numerze proponuję troszkę podstawowej teorii, która jest niezbędna do tego, żeby posługiwać się akordami i skalami oraz świadomie poruszać się po gryfie

Solo Gramy dalej

Jazz-rock #2 - Gama durowa, cz. 2

W poprzednim odcinku zaprezentowałem trzy optymalne sposoby palcowania gam durowych na gryfie. Sposobów tych można znaleźć więcej, co najmniej jeszcze dwa, jeśli nie uwzględniamy tych, które wykorzystują ponadpozycyjne rozciąganie palców, tzw. stretching. Przypominam, że zaprezentowane układy palcowań ponumerowaliśmy od I do III. Numery te odpowiadają opalcowaniom gamy C-dur w coraz wyższych pozycjach na gryfie (odpowiednio w: I, V i VII pozycji). Diagramy opalcowań skal można również ponazywać, mając w pamięci diagramy akordowe prostych akordów. Na przykład opalcowanie typu I to układ przypominający podstawowy (w I pozycji) diagram akordu C-dur, dlatego można układ opalcowania skali nazwać "typem C". Dalej mamy odpowiednio układ II - "typ G" i układ III - "typ E". Czwartym i ostatnim przykładem z zeszłego miesiąca było elementarne ćwiczenie gamowe, polegające na ruchu czterech kolejnych dźwięków gamy od kolejnych jej stopni w górę i w dół.

Jazz-rock Gramy dalej

Metal #2 - Oszczędne kostkowanie

Gra rytmiczna nie musi być męczącym zajęciem, nawet w przypadku długich i jednostajnych riffów, granych w typowy dla rocka czy metalu sposób - z góry na dół. W tym odcinku warsztatów metalowych zajmiemy się ćwiczeniami, które pomogą nam w osiągnięciu odpowiedniego stopnia rozluźnienia prawej ręki. Jak się za chwilę przekonamy, jest to kwestia najwyższej wagi.

Metal Gramy dalej
<< PoczątekPoprzednia 41 Następna Ostatnie >>