Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #85 - Powrót do przyszłości

Akustyk #85 - Powrót do przyszłości

"Akustyk"

Piotr Słapa

Dzisiaj podobnie jak Marty McFly w kultowym filmie przeniesiemy się do lat 50. i zagramy niezwykle popularną melodię, którą napisał Pat Ballard i zarejestrował z zespołem The Chordettes.

Utwór "Mr. Sandman" bardzo często gościł na filmowych ekranach w takich hitach jak Back To The Future, Grease 2, The Simpsons, Futurama czy komputerowej grze Mafia 2. Doczekał się również wielu coverów - od fingerstylowej wersji Cheta Atkinsa po metalową zespołu Blind Guardian. Przygotowałem dla Was solową aranżację wzorowaną na stylu Cheta Atkinsa. Nie należy ona do łatwych, więc warsztat zaadresowany jest do zaawansowanych gitarzystów. A więc do dzieła!

Takty 1-5 to klimatyczne intro zbudowane na pojedynczych dźwiękach. Ważne, aby nie urywać zbyt szybko nut i pozwolić wybrzmieć im wystarczająco długo. Pomocne będzie złapanie II progu struny G palcem wskazującym, a II progu struny B palcem środkowym (początek taktu 2). Palce te zostają na swoich miejscach do końca taktu. W takcie 3 ogrywamy akordy Bm i E7. Palec serdeczny chwyta IV próg struny G, środkowy III próg struny B, a wskazujący II próg struny E. Dalej mały palec chwyta V próg struny E i łapiemy akord E7 przy użyciu palców środkowego, serdecznego i małego. W taktach 4-5 powtarzamy fragment, który graliśmy przed chwilą. Od taktu 6 wchodzimy na główny motyw utworu oparty o atkinsowski "boom chic". Polega on na energicznym uderzaniu wytłumionych strun basowych. Jeżeli dołożymy melodię, stworzymy iluzję kilku instrumentów grających w tym samym czasie.

W większości utworów kciuk prawej ręki uderza struny basowe E, A, D. Tutaj mamy wyjątek - kciuk będzie sięgać także do struny G. W niektórych sytuacjach kciuk jednym uderzeniem potrąca jednocześnie struny D i G. Jest to element charakterystyczny dla stylu Merle’a Travisa. Zaczynamy od akordu A6 - palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na II progu strun D, G, B, E, a mały będzie odpowiedzialny za IV próg struny E. Następnie mamy akord G#7, który łapiemy w następujący sposób. Palec wskazujący trzyma poprzeczkę barre na IV progu przez wszystkie struny, palec serdeczny łapie VI próg struny A, środkowy V próg struny G, a mały VII próg struny B. Kolejny akord to C#9, palec środkowy chwyta IV próg struny A, wskazujący III próg struny D, a serdeczny poprzeczkę barre na IV progu strun G, B, E. Mały palec dokładamy na V próg struny E. Dodatkowo palec środkowy przeskakuje z IV progu struny A na IV próg struny E. Czas na akord F#7(#5). Palec wskazujący ląduje na II progu struny E, środkowy na II progu struny D, serdeczny na III progu struny G, a mały na III progu struny B.

Teraz będziemy ogrywać akord B9, którego opalcowanie może sprawić Wam trochę problemów. Palec środkowy ląduje na II progu struny A, wskazujący na I progu struny D, a serdeczny łapie poprzeczkę barre na II progu strun G, B, E. Mały palec gra dźwięki melodii IV progu struny E. Dodatkowo palec środkowy przeskakuje z II progu struny A na II próg struny E. W takcie 11 pojawia się akord E7add13. Palec środkowy trzyma II próg struny A, wskazujący I próg struny G, a serdeczny II próg struny B. W kolejnym takcie mamy akord Aadd9. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre przez wszystkie struny, serdeczny VII próg struny D, środkowy VI próg struny G, a mały VII próg struny E. W takcie 13 pojawiają się dwa akordy - F9 i E9, których opalcowanie już znamy. W przypadku tego drugiego akordu dokładamy jeszcze mały palec na IX próg struny E. Takty 14-16 to powtórka tego co było w taktach 6-8.

W takcie 17 mamy akord F#7(#5), który również był wcześniej, ale inaczej ogrywamy drugą część taktu. Dalej mamy akord Bm. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na II progu przez wszystkie struny, palec serdeczny ląduje na IV progu struny D, mały na IV progu struny G, a środkowy na III progu struny B. Pod koniec taktu odrywamy mały palec i przenosimy go na V próg struny E. W takcie 19 ogrywamy akord Dm6. Palec wskazujący będzie odpowiedzialny za poprzeczkę barre na V progu przez wszystkie struny, palec serdeczny ląduje na VII progu struny G, środkowy na VI progu struny B, a mały na VII progu struny E. Alternatywnie zamiast poprzeczki barre można złapać kciukiem lewej ręki V próg strun basowych E i A, ale to tylko dla osób z mocno rozciągniętym kciukiem. W pierwszej połowie kolejnego taktu pojawiają się akordy B9 i Bm9. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na VII progu przez wszystkie struny, palec środkowy ląduje na VIII progu struny G, a mały na IX progu struny E. Aby otrzymać akord Bm9 wystarczy puścić palec środkowy. Dalej ogrywamy melodię na akordzie E9. Palec środkowy chwyta VII próg struny A, serdeczny VII próg struny G, a wskazujący V próg struny E. W kolejnym kroku przenosimy palec wskazujący na VI próg struny D, a mały dokładamy na VII próg struny E. Przykład kończymy akordem A, który łapiemy przy użyciu poprzeczki barre na V progu przez wszystkie struny.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!