Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #91 - Wakacyjny obóz gitary akustycznej cz.1

Akustyk #91 - Wakacyjny obóz gitary akustycznej cz.1

"Akustyk"

Piotr Słapa

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych poszerzymy wachlarz umiejętności o technikę kostkowania hybrydowego.

Trzymając kostkę w standardowy sposób pomiędzy kciukiem, a palcem wskazującym możemy wykorzystać palce, które pozostają wolne. Zazwyczaj są to palce środkowy i serdeczny. Tego typu kostkowanie przydaje się w sytuacjach, gdy musimy zagrać jednocześnie przynajmniej dwie struny, które ze sobą nie sąsiadują (np. dwudźwięk A-B albo trójdźwięk A, G, E). Generalnie wszystko to co gramy pazurkiem na kciuk możemy wydobyć kostką i palcami. Taki styl gry świetnie sprawdza się w utworach z akordami i melodią oraz improwizacjach solowych. Dźwięk grany palcem w odróżnieniu od kostki ma bardziej ciepłą barwę. Jako przykład kostkowania hybrydowego zagramy fragment inspirowany niezwykle pozytywnym utworem Tommy’ego Emmanuela o nazwie "Mombasa". A więc do dzieła!

Przykład 1 to intro utworu. Zanim zaczniemy używać techniki hybrydowej przećwiczmy kostkowanie w klasyczny sposób. W takcie 1 łapiemy akord E - palec środkowy chwyta II próg struny A, serdeczny II próg struny D, a wskazujący I próg struny G. W kolejnym kroku ponownie ogrywamy akord E, ale pierwszy dźwięk w basie to G#. Palec serdeczny ląduje na IV progu struny basowej E, wskazujący na II progu struny D, a mały na IV progu struny G. Oznaczenie "X" w zapisie nutowym/tabulaturze to akcent perkusyjny, który wydobywamy poprzez energiczne uderzenie dolną częścią prawej dłoni w punkt pomiędzy końcem otworu rezonansowego, a mostkiem gitary.

W takcie 2 mamy akord Aadd9, który łapiemy w następujący sposób - palec serdeczny ląduje na VII progu struny D, a środkowy na VI progu struny G. W dalszej części taktu palec środkowy trzyma VII próg struny basowej E, serdeczny VII próg struny D, a wskazujący VI próg struny G. W taktach 3-7 powtarzamy to co graliśmy wcześniej. W takcie 8 uderzamy akord Aadd9 i pozwalamy mu wybrzmieć.



Przykład 2 zaczynamy od potrącenia pustej struny basowej E oraz serii dwudźwięków, gdzie stosujemy technikę hybrydową. Kombinacje: IV próg struny G - IV próg struny E, II próg struny G - II próg struny E, I próg struny G - pusta struna E gramy przy użyciu palców środkowego i serdecznego prawej ręki. Następnie palec wskazujący trzyma I próg struny G, a mały IV próg struny basowej E. Bas potrącamy kostką, a strunę wiolinową palcem środkowym. Teraz ogrywamy akord A. Palec wskazujący lewej ręki chwyta poprzeczkę barre na II progu strun D, G, B i ponownie angażujemy kostkę i palec środkowy prawej ręki. W takcie 10 chwytamy akord, który ogrywaliśmy w przykładzie 1. Jest to akord E z dźwiękiem G# na strunie basowej E. Opalcowanie jest takie samo jak wcześniej i wszystkie dźwięki kostkujemy.

Dalej mamy akord F#7, ale łapiemy go przy użyciu kciuka lewej ręki na gryfie. Palec serdeczny będzie odpowiedzialny za III próg struny G, środkowy za II próg struny D, a kciuk za II próg struny basowej E. Dźwięki na strunach basowej E, D i G kostkujemy, a pustą strunę wiolinową E potrącamy palcem środkowym prawej ręki. W drugiej części taktu 11 nadal trzymamy akord F#7 i dodajemy palec środkowy na II próg struny wiolinowej E. Teraz puszczamy wszystkie palce oprócz środkowego i dokładamy energicznie mały palec na IV próg struny wiolinowej E, wydobywając ozdobnik artykulacyjny hammer-on. Na początku taktu 12 palec wskazujący łapie poprzeczkę barre na II progu strun A, D, G, B oraz E. Struny E oraz A kostkujemy, a trójdźwięk D, G, B gramy hybrydowo (kostka uderza strunę D, palec środkowy potrąca strunę G, a serdeczny strunę B). Dalej wykonujemy perkusyjny akcent i przygotowujemy dłoń do kolejnego akordu. Tym razem jest to akord B z pustą struną wiolinową E. Opalcowanie akordu nie należy do łatwych - palec wskazujący chwyta II próg struny A, środkowy IV próg struny D, serdeczny IV próg struny G, a mały IV próg struny B. Trójdźwięk D, G, B gramy techniką hybrydową w taki sam sposób jak przed chwilą, a pozostałe dźwięki akordu kostkujemy.

Takty 13-14 to powtórka z taktów 9-10. Takt 15 zaczynamy od akordu F#7, który również był wcześniej, ale jego końcówka jest inna. Wykonujemy tutaj zagrywkę z podwójnym pull-off’em. Palec wskazujący trzyma II próg struny B, a środkowy IV próg na tej samej strunie. Pierwszy akord z taktu 16 to A, ale tym razem nie chwytamy go przy użyciu poprzeczki barre. Palec środkowy trzyma II próg struny D, serdeczny II próg struny G, a mały II próg struny B. Dwudźwięk pusta A - II próg struny B potrącamy kostką i palcem środkowym. Ostatni akord w przykładzie to B7. Palec środkowy ląduje na II progu struny A, wskazujący na I progu struny D, a serdeczny na II progu struny G. Pierwszy dwudźwięk akordu również gramy przy użyciu kostkowania hybrydowego. Slide z końca taktu wykonujemy palcem środkowym.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Za miesiąc będziemy kontynuować temat kostkowania hybrydowego, a stopień trudności będzie wyższy. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!