Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #95 - Cicha Noc

Akustyk #95 - Cicha Noc

"Akustyk"

Piotr Słapa

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy kolędę "Cicha Noc" w aranżacji na gitarę fingerstyle.

W poprzednich warsztatach często sięgaliśmy po utwory solowe fingerstyle. Dzisiaj wykorzystamy zdobyte umiejętności i zagramy kolędę "Cicha Noc" inspirowaną stylem Chet’a Atkinsa. Zanim wydobędziemy pierwsze dźwięki musimy nastroić gitarę do stroju D G D G B E. Najłatwiej użyć stroika, ale przy odrobinie wysiłku można to zrobić bez pomocy urządzenia. Wystarczy, że przestroimy strunę basową E o cały ton w dół (E->D) oraz strunę A o cały ton w dół (A->G). Zauważcie, że w tym stroju dźwięki D i G występują podwójnie. Alternatywne stroje otwierają zupełnie nowe możliwości przy komponowaniu oraz aranżowaniu utworów. Wiele gotowych strojów znajdziecie w programach gitarowych (np. popularnym GuitarPro). Możecie również eksperymentować i tworzyć własne kombinacje pustych strun.

Dzisiejszy przykład nie należy do trudnych i zagra go każdy gitarzysta z niewielkim stażem. Często uderzamy struny puste, a układy palców na gryfie nie są skomplikowane. Technika prawej ręki typowa dla stylu fingerstyle - kciuk jest odpowiedzialny za struny basowe E, A, D, palec wskazujący za G, środkowy za B i serdeczny za wiolinową E. Palec środkowy prowadzi pojedyncze dźwięki melodii. A więc do dzieła!

Przykład zaczynamy od złapania dwudźwięku B-D, który razem z pustymi strunami D oraz A (przestrojonej do G) tworzy akord G. Palec wskazujący trzyma III próg struny B, a środkowy IV próg struny G. Trzymając dwudźwięk, dokładamy palec serdeczny na V próg struny G i mały palec na V próg struny B. Zwróćcie uwagę na ozdobnik artykulacyjny hammer-on. W końcówce taktu 1 wracamy do dwudźwięku B-D poprzez oderwanie palców serdecznego i małego. Takt 2 gramy na pustych strunach, więc nie musimy dokładać palców na gryf. Takty 3-4 to powtórka tego co graliśmy przed chwilą, opalcowania bez zmian. W takcie 5 przesuwamy się w górę gryfu. Palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na V progu strun G, B, E, palec serdeczny VII próg struny A i mały VII próg struny B. Dalej palcem wskazującym łapiemy poprzeczkę barre na II progu strun D, G, B, E, palec serdeczny ląduje IV progu struny D i środkowy na III progu struny B.

W takcie 7 palec środkowy będzie odpowiedzialny za III próg struny wiolinowej E, a pozostałe struny są puste. W kolejnym takcie palec wskazujący chwyta III próg struny B i po chwili odrywamy go, pozostawiając wszystkie struny puste. W takcie 9 palec wskazujący łapie poprzeczkę barre na V progu strun A, D, G, B, E. Aby wzmocnić poprzeczkę możemy ją docisnąć palcem środkowym. W takcie 10 nadal trzymamy poprzeczkę na V progu, a mały palec dokładamy na VIII próg struny B. W kolejnym kroku przesuwamy mały palec na VII próg struny B i wykonujemy hammer-on (z V progu na VII próg) oraz pull-off (z VII progu na V próg) na tej samej strunie. Takt 11 to powtórka taktu 1. Tak 12 zaczynamy od zagrania pustych strun A, G, B. Następnie palec środkowy łapie II próg struny A i wskazujący I próg struny B. Teraz wystarczy, że przesuniemy te palce o cały ton w górę. Takty 13-16 to fragmenty, które pojawiły się wcześniej i gramy je w taki sam sposób. W takcie 17 palec wskazujący chwyta poprzeczkę barre na II progu strun D, G, B, E. Dodatkowo palec serdeczny trzyma IV próg struny D, środkowy III próg struny B i mały V próg struny wiolinowej E.

Teraz przenosimy się w górę gryfu i palcem wskazującym łapiemy poprzeczkę barre na V progu strun G, B, E, serdecznym VII próg struny B oraz małym VIII próg struny E. W połowie taktu 18 trzymamy poprzedni układ palców i puszczamy mały palec. Następnie wracamy w dół gryfu i palcem wskazującym chwytamy poprzeczkę barre na II progu strun G, B, E, a środkowym III próg struny B. Kolejne dwa takty nie są trudnym wyzwaniem. Palec środkowy kładziemy na III progu struny wiolinowej E i przenosimy go na VII próg tej samej struny. W takcie 21 palec wskazujący ląduje na III progu struny B i środkowy na III progu struny wiolinowej E. W drugiej połowie taktu odrywamy palec wskazujący, aby zagrać pustą strunę B.

W kolejnym takcie mamy następujące opalcowanie - palec środkowy łapie IV próg struny D, serdeczny V próg struny G, wskazujący III próg struny B i mały V próg struny wiolinowej E. W takcie 23 palec wskazujący będzie odpowiedzialny za poprzeczkę barre na III progu struny G, B, E, palec serdeczny chwyta V próg struny D, a środkowy IV próg struny G. Przykład kończymy pustymi strunami A, D, G, B. Zwalniamy tempo i pozwalamy strunom wybrzmieć. Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Pamiętajcie, że melodia w utworze solowym fingerstyle musi być na pierwszym planie. Akordy gramy odrobinę ciszej, a linię melodyczną wybijamy do przodu. Ważne jest też odpowiednie tempo - jeśli zagramy zbyt szybko to klimat utworu zniknie. Za miesiąc kolejna kolęda. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!