Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #106 - Open D tuning

Akustyk #106 - Open D tuning

"Akustyk"

Piotr Słapa

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy w otwartym stroju D, będącym popularnym strojem alternatywnym. Z powodzeniem możemy go używać na gitarze akustycznej, elektrycznej lub klasycznej.

Strój Open D wymaga nastrojenia gitary do następujących dźwięków - DADF#AD. Łatwo zauważyć, że jest to po prostu akord D-dur grany na pustych strunach (D to pryma, F# to tercja wielka, A to kwinta). Dzisiaj zagramy fragmenty pięknej ballady o tytule "Flower", której autorem jest znakomity japoński gitarzysta Masaaki Kishibe. Pamiętajcie o założeniu kapodastra na III próg gitary. A więc do dzieła!

PRZYKŁAD 1 zaczynamy od ozdobnika hammer-on z pustej struny D do II progu. W tym celu używamy palca wskazującego. Po zagraniu pustych strun E i G, ponownie robimy hammer-on. W połowie 2 taktu palec serdeczny chwyta IV próg struny basowej E, a wskazujący II próg struny D. Przy kolejnym akordzie palec wskazujący trzyma II próg struny A, a mały IV próg struny B. W połowie taktu 3 palec wskazujący ląduje na II progu struny B, a następnie palec serdeczny na IV progu struny basowej E. W takcie 4 mamy akord, który wymaga szerokiego rozciągnięcia lewej dłoni. Palec serdeczny będzie odpowiedzialny za V próg struny basowej E, a wskazujący za II próg struny B. Alternatywnie można zamiast palca serdecznego użyć małego. W połowie taktu 4 gramy akord, który był już wcześniej. Opalcowanie bez zmian.

W takcie 5 palec środkowy chwyta II próg struny basowej E, a wskazujący I próg struny G. Następnie odrywamy palec wskazujący i dokładamy palec serdeczny na II próg struny D. Zagrywkę kończymy uderzając pustą strunę A oraz II próg struny D, który tym razem jest trzymany przez palec wskazujący. Ostatnie dwa dźwięki taktu 5, takt 6 oraz pierwsza połowa 7 to powtórka tego co graliśmy wcześniej. W drugiej połowie taktu 7 palec serdeczny kładziemy na IV progu struny wiolinowej E. Teraz czas szybką na zagrywkę opartą o hammer-on i pull-off. Palec wskazujący będzie odpowiedzialny za II próg struny wiolinowej E, a serdeczny za IV próg. Akord z taktu 8 pojawił się wcześniej i spotkamy go również w kolejnych przykładach. Dalej palec serdeczny chwyta IV próg struny B. Za chwilę ten sam palec kładziemy na IV progu struny A, a palec wskazujący II progu struny wiolinowej E. W ostatnim takcie przykładu 1 wystarczy, że położymy palec wskazujący na I progu struny G.

PRZYKŁAD 2 rozpoczynamy podwójnym zagraniem pustej struny wiolinowej E. Następnie palec wskazujący lewej ręki kładziemy na II progu struny A, a kciuk prawej ręki potrąca struny ADGBE. Dalej palcem środkowym łapiemy IV próg struny B. Akord z taktu 12 graliśmy w taktach 4 i 8. Zaraz za nim jest hammer-on, który wykonujemy palcem wskazującym. W takcie 13 ponownie gramy akord z taktu 12, a następnie palec środkowy chwyta II próg struny D i wskazujący I próg struny G. W kolejnym kroku palcem wskazującym łapiemy I próg struny G i po chwili go puszczamy. Dalej palec środkowy chwyta III próg struny A, a wskazujący II próg struny D (jest tutaj ozdobnik hammer-on). Pierwszy akord z taktu 15 łapiemy tak jak wcześniej (np. w taktach 4 czy 12). Odrywamy palec wskazujący i palec środkowy dokładamy na IV próg struny B. Palec serdeczny cały czas znajduje się na V progu struny basowej E. W takcie 16 palec serdeczny chwyta IV próg struny basowej E, środkowy III próg struny G, a mały IV próg struny B. Po chwili dokładamy palec wskazujący na II próg struny wiolinowej E. Przy kolejnym akordzie wystarczy, że złapiemy palcem wskazującym II próg struny A.

W takcie 17 palec środkowy ląduje na II progu struny basowej E, wskazujący na I progu struny G, a serdeczny na II progu struny B. W drugiej części taktu palec wskazujący trzyma II próg struny basowej E, środkowy II próg struny G, a mały IV próg struny wiolinowej E. Teraz wystarczy, że oderwiemy mały palec i dołożymy palec serdeczny na II próg struny wiolinowej E. Akord można też opalcować w inny sposób. Kciukiem lewej ręki chwytamy II próg struny basowej E, palcem wskazującym II próg struny G i małym IV próg struny wiolinowej E. Akord, który kończy przykład 2 (takt 18) wygląda następująco - palec środkowy ląduje na II progu struny D, a serdeczny na II progu struny wiolinowej E. Palec wskazujący będzie odpowiedzialny za hammer-on z pustej struny G do I progu.

PRZYKŁAD 3 to fragment, który kończy utwór. W taktach 19-22 wiele akordów było już wcześniej, więc omówię tylko to co jest nowe. W drugiej połowie taktu 21 wykonujemy zagrywkę w oparciu o ozdobniki hammer-on i pull-off. Mały palec będzie odpowiedzialny za VII próg struny wiolinowej E, a wskazujący za IV próg tej samej struny. Podobna zagrywka jest w takcie 22. Tym razem palec środkowy złapie V próg struny wiolinowej E, a wskazujący IV próg tej samej struny. W takcie 23 palec wskazujący ląduje na II progu struny wiolinowej E. Teraz czas na końcową zagrywkę po dźwiękach skali durowej D, która rozwiązuje się na pustych strunach EAD. Zaczynamy od pustych strun E (połowa taktu 23). Następnie palec wskazujący ląduje na IV progu struny B, a środkowy na V progu struny G. Odrywamy palec wskazujący i gramy pustą strunę B. Dalej przenosimy palec wskazujący na V próg struny D i potrącamy pustą strunę G. W końcówce taktu 25 palec wskazujący przyciska II próg struny D i uderzamy puste struny EAD. Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Powodzenia i owocnego ćwiczenia. Do zobaczenia za miesiąc!