Kup Magazyn Gitarzysta
Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #124 - Bluestone Alley

Akustyk #124 - Bluestone Alley

"Akustyk"

Piotr Słapa

W dzisiejszym odcinku warsztatów akustycznych zagramy piękną balladę, której autorem jest chiński kompozytor Congfei Wei.

Utwór w oryginalnej wersji zagrany jest na pianinie. Na potrzeby warsztatu stworzyłem prostą gitarową aranżację w tonacji G-dur. Kompozycję można zaliczyć do stylu fingerstyle - na tle basu lub akordów pojawia się melodia. Stopień trudności nie jest wysoki. To bardzo dobra okazja, aby zacząć przygodę z gitarą akustyczną solo. Przykład gramy przy użyciu gołych palców lub pazurka na kciuk. Warto zapamiętać, że kciuk prawej ręki odpowiada za struny basowe E, A, D. W niektórych sytuacjach kciuk może również potrącić strunę G. Palec środkowy (melody finger) najczęściej wydobywa dźwięki melodii. W szybszych partiach lub przy ogrywaniu akordów do gry dołączają palce wskazujący i serdeczny. Osoby zaawansowane mogą spróbować techniki kostkowania hybrydowego (kostka + palce). A więc do dzieła!

Zanim zaczniecie PRZYKŁAD polecam zapoznać się ze skalą durową G (dźwięki G A B C D E F# G) oraz pentatoniką durową G (dźwięki G A B D E G). Ich znajomość ułatwi naukę utworu. Kompozycja oparta jest o progresję akordów: G-dur, e-moll, C-dur, D-dur. W takcie 1 palcem wskazującym chwytamy VII próg struny B, a serdecznym IX próg tej samej struny. Następnie dokładamy palec środkowy na VIII próg struny B. W kolejnym kroku kładziemy palec wskazujący na VII progu struny wiolinowej E i jednocześnie potrącamy pustą strunę G. Mały palec będzie odpowiedzialny za X próg struny E oraz B. Na początku taktu 3 mały palec zostaje na X progu struny B, a palec serdeczny dokładamy na IX próg struny D. Pamiętajcie u pustych strunach E oraz G. Takt 4 ma bardziej wymagające opalcowanie. Na tle dźwięku C (VIII próg struny basowej E za który odpowiada palec wskazujący) gramy melodię na strunach wiolinowych. Mały palec chwyta X próg struny B, środkowy VIII próg struny B, a serdeczny IX próg struny G. W tym czasie cały czas trzymamy palec wskazujący na strunie basowej E. Dopiero pod koniec taktu palec wskazujący przenosimy na VII próg struny wiolinowej E.

W takcie 5 mały palec ląduje na X progu struny B i potrącamy pustą strunę D. Na początku taktu 8 palec wskazujący trzyma VIII próg struny basowej E, serdeczny X próg struny D, a mały X próg struny B. Po chwili puszczamy mały palec, a środkowy dokładamy na VIII próg struny B. Dalej palec wskazujący będzie odpowiedzialny za VII próg struny wiolinowej E, mały za X próg struny B i środkowy za VIII próg struny B. W takcie 9 powtarzamy melodię, którą graliśmy przed chwilą. Pusta struna D pełni rolę tła. W kolejnym takcie palec wskazujący trzyma mini poprzeczkę barre na III progu strun B oraz wiolinowej E. Następnie palec środkowy ląduje na VIII progu struny E, a mały na X progu tej samej struny. Teraz czas na akord Gadd9, który kończy intro utworu. Jego opalcowanie jest następujące - palec wskazujący trzyma VII próg struny wiolinowej E, a mały X próg struny B. Struna G jest pusta. W połowie taktu 11 pojawia się charakterystyczna zagrywka na strunach wiolinowych. Jest to motyw przewodni drugiej części utworu. Po pustej strunie G, palec serdeczny kładziemy na III progu struny B. Dalej mamy pustą strunę B oraz II próg struny G, który chwytamy palcem środkowym. Zagrywkę kończymy pustą struną G.

W takcie 12 ogrywamy akord G-dur. Palec środkowy jest odpowiedzialny za III próg struny basowej E, a palec wskazujący dokładamy na II próg struny G. Gdy będziemy potrzebować pustej struny G to po prostu podnosimy palec. W takcie 14 mamy akord e-moll. Palec środkowy ląduje na II progu struny A, a serdeczny na II progu struny D. W odpowiednich momentach dokładamy mały palec na II próg struny G. Dalej ogrywamy akord C-dur. Palec serdeczny trzyma III próg struny A, a wskazujący II próg struny D. Palec środkowy jest potrzebny do wydobycia melodii na II progu struny G. Takt 17 ma inny motyw przewodni. Palec wskazujący znajduje się na II progu struny D, a środkowy na II progu struny G. W kolejnym takcie mamy ostatni akord progresji czyli D-dur. Charakterystycznym elementem melodii jest seksta wielka (pusta struna B). Aby opalcować ten fragment, palec wskazujący kładziemy na II progu struny G. W dalszej części utworu mamy powtórkę akordów. Jedyną różnicą są drobne zmiany w melodii.

W takcie 24 do akordu C-dur dokładamy nonę (III próg struny B). Otrzymujemy wtedy akord Cadd9. Układ palców jest następujący - palec środkowy chwyta III próg struny A, wskazujący II próg struny D, a serdeczny III próg struny B. Teraz przechodzimy do akordu D-dur. Palec wskazujący ląduje na II progu struny G, a środkowy na III progu struny B. Dalej VII próg struny wiolinowej E przyciskamy małym palcem, a V próg tej samej struny palcem środkowym. W taktach 26-27 ogrywamy akord G-dur. Zaczynamy od położenia palca serdecznego na III progu struny basowej E i wskazującego na I progu struny B. Następnie dokładamy mały palec na III próg struny B. W ostatnim takcie wystarczy, że przytrzymamy palec serdeczny na strunie basowej E, a struny G oraz B będą puste.

Na koniec praktyczne porady. Uważajcie żeby utwór grać w wolnym tempie i nie przyspieszać. Ballada, która jest wykonana nerwowo nie brzmi dobrze. Każdy dźwięk trzymamy do samego końca - w ten sposób tworzymy poczucie spokoju i odpowiedni nastrój. Powodzenia i owocnego ćwiczenia!