Kup Magazyn Gitarzysta

Strona główna / Warsztat / Lekcje / Akustyk #138 - Technika prawej ręki

Akustyk #138 - Technika prawej ręki

"Akustyk"

Piotr Słapa

Dzisiejszy warsztat skierowany jest do osób początkujących. Wykonamy podstawowe ćwiczenia rozwijające sprawność prawej ręki oraz rozciągniemy palce lewej ręki.

Gitarzyści akustyczni najczęściej większą część treningu poświęcają wyłącznie lewej ręce. Osobiście uważam, że warto zadbać również o rozwój techniki prawej ręki. Poprawna praca prawej ręki ma wpływ na barwę dźwięku oraz płynność gry. W stylu fingerstyle musisz wypracować dodatkowo całkowitą niezależność kciuka i pozostałych palców. Jeśli budujesz od podstaw technikę gry na gitarze akustycznej, zastanów się nad sposobem wydobycia dźwięku przez prawą rękę - do wyboru masz opuszki lub paznokcie. Każdy sposób oferuje inną barwę i wymaga dbania o kondycję elementów, które bezpośrednio uderzają w strunę. Paznokciom nadajemy odpowiedni kształt przy pomocy pilniczków oraz zabezpieczamy je przed łamaniem. Opuszki wymagają regularnego treningu, aby uzyskać odpowiedni poziom twardości skóry. Pamiętaj, aby po długotrwałej styczności z wodą nie chwytać od razu gitary - w ten sposób możesz osłabić dobrze ukształtowane opuszki.

W poniższych ćwiczeniach opalcowanie dla prawej ręki jest następujące - kciuk odpowiada za struny basowe (EAD), palec wskazujący za strunę G, środkowy za B, a serdeczny za wiolinową E. W sytuacji, gdy gramy akord z prymą na strunie D (np. D-dur czy D-moll) to kciuk wyjątkowo uderza również strunę D.

W PRZYKŁADZIE 1 ogrywamy akord E-moll. Palec środkowy lewej ręki trzyma II próg struny A, a serdeczny II próg struny D. W tym momencie koncentrujemy się tylko na prawej ręce. Kciuk gra basy, a pozostałe palce struny wiolinowe (zgodnie z opisem powyżej). Naszym celem jest dbałość o kluczowe elementy związane z techniką gry - precyzja, dynamika oraz odseparowanie kciuka od pozostałych palców. Po wykonaniu każdego ruchu palec nie powinien zbyt daleko odchodzić od struny - chowamy go do środka dłoni. Ćwicz bardzo dokładnie i powoli. Najlepiej z metronomem.



Zanim przejdziesz do PRZYKŁADU 2 upewnij się, że poprzednie ćwiczenie potrafisz wykonać bez najmniejszego problemu. Za chwilę będziemy przeskakiwać między akordami. Opalcowanie akordu E-moll już znasz. Następnie gramy akord C-dur. Palec serdeczny chwyta III próg struny A, środkowy II próg struny D, a wskazujący I próg struny B. Kolejny akord to B7. Palec środkowy chwyta II próg struny A, wskazujący I próg struny D, serdeczny II próg struny G, a mały palec II próg struny wiolinowej E. Przykład kończymy akordem E-moll. Zwróć uwagę, że przy każdym akordzie uderzamy dwa dźwięki basu, a wioliny gramy w kierunku od struny G do wiolinowej E.



W PRZYKŁADZIE 3 zagramy bardziej zaawansowaną progresję akordów. Autorem ćwiczenia jest światowej klasy gitarzysta klasyczny Christopher Parkening. Naszych głównym celem będzie osiągnięcie wzorowej pracy prawej ręki przy płynnym przechodzeniu między akordami. Postępuj zgodnie ze schematem - każdy akord zaczynamy od uderzenia kciukiem basu, następnie pozostałe palce grają kolejno pięć dźwięków. Pamiętaj, że akordy z taktów 9-21 gramy dwa razy. W takcie 9 mamy akord E-moll, ale uwaga - w innym opalcowaniu niż dotychczas. Palec środkowy umieszczamy na II progu struny D, a mały na III progu struny wiolinowej E. Następnie gramy akord Am7. Palcem środkowym chwytamy II próg struny G, wskazującym I próg struny B, a małym III próg struny wiolinowej E.

W takcie 11 odrywamy mały palec z III progu struny wiolinowej E, a serdeczny kładziemy na II progu tej samej struny. Jest to akord D7. W kolejnym kroku gramy akord Gmaj7. Palec środkowy ląduje na III progu struny basowej E, a wskazujący na II progu struny wiolinowej E. W takcie 13 pojawia się Cmaj7. Tutaj wystarczy, że położymy palec serdeczny na III progu struny A. W takcie 14 łapiemy akord Em9. Palec wskazujący odpowiada za II próg struny A, serdeczny za IV próg struny D, a środkowy za III próg struny B. W kolejnym takcie spotkasz akord Am9, który wymaga szerokiego rozciągnięcia lewej dłoni. Palec środkowy umieść na II progu struny D, mały na IV progu struny G, a wskazujący na I progu struny B. Teraz będzie odrobinę trudniej. Trzymamy nadal akord Am9, a palec serdeczny dokładamy na III próg struny basowej E. Otrzymujemy wtedy akord Am9/G.

Przechodzimy do taktu 17. Palec wskazujący umieszczamy na II progu struny basowej E, środkowy na II progu struny D, serdeczny na II progu struny G, natomiast struna B jest pusta. W kolejnym kroku przesuwamy palce wskazujący i środkowy na I próg strun E oraz D. Palec serdeczny zostaje na II progu struny G. Powoli zmierzamy do końca przykładu. W takcie 19 palec wskazujący kładziemy na III progu struny B, a serdeczny na V progu struny wiolinowej E. Struny - basowa E oraz G są puste. Dalej palec wskazujący ląduje na II progu struny B, a palec serdeczny na III progu struny wiolinowej E. Teraz wystarczy, że przesuniemy palec wskazujący na I próg struny B. Palec serdeczny nie zmienia swojej pozycji. W takcie 22 ogrywamy puste struny E, G, B, E w akordzie E-moll. Następnie przechodzimy do akordu Em9, który graliśmy wcześniej. Ćwiczenie kończymy akordem E-moll.

Na tym zakończymy dzisiejsze gitarowe zmagania. Jeszcze raz powtórzę - graj powoli i skoncentruj się na precyzji. Każdy akord zaczynamy od dźwięku basu - zadbaj żeby wybrzmiewał na tle pozostałych strun. Akordy z taktów 15-16 wymagają szerokiego rozciągnięcia dłoni. Poświęć im najwięcej czasu. Powodzenia i do zobaczenia za miesiąc!